ترامپ در صدد تصویب یک لایحه علیه چین

کدخبر: ۳۴۱۷۷۳
اقتصادنیوز :فرآیند تصویب لایحه‌ای برای تحت فشار گذاشتن چین بر سر سرکوب مسلمانان اویغور از سوی ترامپ، در حالی پیش می‌رود که تنش‌های بین واشنگتن و پکن در مورد ریشه‌های بیماری کرونا و تلاش اخیر چین برای مقابله با آزادی‌های هنگ‌کنگ- از طریق قانون جدید امنیت ملی- افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویداد۲۴، یک مقام آگاه اعلام کرد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد قانونی را امضا کند که خواستار تحریم مقامات چینی مسئول در سرکوب مسلمانان اویغور است. این مقام آگاه، چارچوب زمانی برای امضای این لایحه را مشخص نکرد.

لایحه مذکور که ماه گذشته مورد تصویب و حمایت دوجانبه مجلس نمایندگان آمریکا و سنا قرار گرفته است، خواستار تحریم کسانی است که در سرکوب اویغور‌ها و سایر گروه‌های مسلمان در ناحیه "سین کیانگ" چین مسئول هستند؛ جایی که بنا بر تخمین سازمان ملل، بیش از یک میلیون مسلمان در کمپ‌ها بازداشت هستند.

سفارت چین در واشنگتن نسبت به این موضوع واکنش نشان نداده، اما چین سوء‌رفتار با ایغور‌ها را رد کرده و گفته در کمپ‌ها، آموزش فنی و حرفه‌ای فراهم شده است.

پیش از این، پکن نیز اقدامات در راستای تصویب قانون در حمایت از اویغور‌ها را تحت عنوان حملات مخرب و دخالت جدی در مسائل داخلی این کشور محکوم کرده که بر روابط دوجانبه با واشنگتن تأثیر می‌گذارند.

فرآیند تصویب این لایحه درمیانه افزایش تنش بین واشنگتن و پکن در مورد ریشه‌های بیماری کرونا و تلاش اخیر چین برای مقابله با آزادی‌های هنگ‌کنگ- از طریق قانون جدید امنیت ملی- پیش می‌رود. چین، سوء مدیریت در حوزه بیماری را انکار و اعلام کرده است که آمریکا باید دخالت در مسائل چین و هنگ‌کنگ را متوقف کند.

ترامپ هفته گذشته اظهار کرد که بابت فشار پکن برای تحمیل قانون در هنگ‌کنگ، در نظر ندارد شی جینپینگ، رئیس جمهور چین را شخصاً مورد تحریم قرار دهد. اما رئیس جمهور جمهوری‌خواه اخیرا به دولتش دستور داد که امتیازات ویژه آمریکا برای هنگ‌کنگ را به منظور تنبیه چین متوقف کند؛ و افزود "واشنگتن همچنین کسانی را که در خفه کردن- دقیقاً خفه کردن- آزادی‌های هنگ‌کنگ مسئولند، تحریم می‌کند. "

 قانون مربوط به اویغور‌ها که از سوی "مارکو روبیو"، سناتور جمهوری‌خواه پیشنهاد شده، "چن کوانگو" دبیر حزب کمونیست سین کیانگ و عضو هیئت ویژه قدرتمند حزب کمونیست چین را بابت "نقض فاحش حقوق بشر" اویغور‌ها مسئول می‌شمارد.

شبکه خبری "بلومبرگ" روز دوشنبه اخباری از امضای لایحه فوق گزارش کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید