منبع آگاهی که جاسوس سیا و موساد از آب درآمد/ محمود موسوی مجد کیست ؟

کدخبر: ۳۴۱۸۹۱
اقتصادنیوز "سخنگوی قوه قضاییه از حکم اعدام فردی به نام محمود موسوی مجد به جرم افشای محل و زمان سفر قاسم سلیمانی به سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا خبر داد. هویت موسوی هنوز بر کسی روشن نیست، اما تنها چند روز پس از ترور سردار شهید سلیمانی در بغداد یک رسانه اسرائیلی جزییات سفر او به دمشق و بغداد را از قول یک منبع آگاه منتشر کرده بود.
منبع آگاهی که جاسوس سیا و موساد از آب درآمد/ محمود موسوی مجد  کیست ؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویداد 24، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با اصحاب رسانه از صدور حکم اعدام جاسوس سازمان سیا که اطلاعات سفر شهید قاسم سلیمانی به عراق را به سرویس‌های آمریکایی داده بود خبر داد. او نام این جاسوس را افشا کرد و گفت: سید محمود موسوی مجد که هم به سرویس موساد و هم به سرویس سیا در حوزه‌های امنیتی و نیرو‌های مسلح بویژه سپاه قدس و محل استقرار و تردد‌های شهید سلیمانی اطلاعاتی جمع‌آوری کرده و در اختیار بیگانه می‌گذاشت به اعدام محکوم شد.

تصویری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن فردی در لباس نظامی سپاه با صورتی شطرنجی تحت عنوان محمود موسوی مجد معرفی شده است.

دقایقی بعد از اظهارات اسماعیلی مرکز رسانه قوه قضاییه در بیانیه‌ای زمان بازداشت موسوی مجد را سه ماه قبل از شهادت قاسم سلیمانی در تاریخ هجدهم مهرماه ۹۷ اعلام کرد.

در این بیانیه گفته شده یکی از عناوین مجرمانه موسوی لو دادن محل تردد و اسکان فرماندهان نظامی از قبیل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در ادوار گذشته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه از جمله سرویس موساد و سیاه بوده است.

N5V7uSfCxeV3

 چه کسی مسیر تردد سردار سلیمانی را به آمریکایی‌ها لو داد؟

بر اساس این گزارش پس از بازداشت موسوی مجد در تاریخ ۱۸ مهرماه ۹۷، شعبه ۱۵دادگاه انقلاب اسلامی به اتهامات انتسابی وی رسیدگی و در تاریخ ۳ شهریور ۹۸ حکم اعدام وی را صادر می‌کند که با اشکال و ایراد دیوان عالی کشور حکم دوباره به محکمه برگشته و دادگاه بار دیگر در تاریخ ۴ اسفند ۹۸ و بررسی مجدد پرونده حکم اعدام وی را تایید و دوباره پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال می‌کند و هم اکنون این حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است. به گفته مرکز رسانه قوه قضاییه موسوی مجد از ابتدای بازداشت تاکنون آزاد نشده است.

دی ماه سال گذشته آمریکا تویوتای حامل قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس  معاون فرمانده نیرو‌های بسیج مردمی عراق را در نزدیکی فرودگاه بغداد مورد هدف قرار داد. هر دو به علاوه نه همراه آن‌ها در این حمله موشکی به شهادت رسیدند.

به گفته برخی رسانه‌ها تنها ۱۵ دقیقه از نشستن هواپیمای آن‌ها بر خاک عراق گذشته بود. اتومبیل آن‌ها به کلی آتش گرفت. گفته می‌شود بدن شهید قاسم سلیمانی از روی انگشتر و دست او شناسایی شده است. پرواز حامل سردار سلیمانی یک پرواز عادی مسافربری بوده که از سوریه به عراق وارد شده و ابوالهمندس نیز برای استقبال از او به فرودگاه آمده بود.

واکنش‌ها به اعدام جاسوسی که جای سلیمانی را لو داد

خبر اعدام جاسوس سیا بازتاب قابل توجهی در رسانه‌های جهان داشت. رادیو فردا در خبر خود ضمن بازنشر اظهارات اسماعیلی نوشت: سخنگوی قوه قضاییه ایران هیچ اطلاعاتی درباره سن، شغل و ارتباط نظامی او و اینکه چطور بازداشت شده و دادگاه او کی برگزار شده نداده است. او تنها ادعا کرده که فردی به نام موسوی مجد با موساد و سیا در ارتباط بوده است.

رادیو فردا مدعی شده هیچ راهی برای تایید یا تکذیب اطلاعات قوه قضاییه ایران درباره ارتباطات این فرد و ارتباط او با سپاه وجود ندارد.

گزارش عجیب از جزییات ترور سردار سلیمانی به نقل از یک منبع آگاه ناشناس

۱۸ ژانویه (۲۸ دی ماه) یک وبسایت اطلاعاتی اسرائیلی به نام اینتل تایمز در یادداشتی جزییات عملیات را «از زمان جمع‌آوری اطلاعات توسط نیرو‌های آمریکایی شامل اطلاعات پروازها، اسکورت مسلح حزب الله، پرواز‌ها به بغداد، استقرار اسکادران پهپادی تا حمله به اتومبیل نیرو‌های الحشد الشعبی که کامل سلیمانی و همراهانش بود» شرح داده بود. در تاریخ سفر سلیمانی به بغداد و دمشق، به اذعان مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه موسوی مجد از یک سال پیش از این تاریخ در زندان بوده است. بنابراین منابع اطلاعاتی این رسانه جاسوس یا جاسوسان دیگری هستند که هنوز سرنوشت آنها روشن نیست.

در این یادداشت گفته شده که بر اساس اطلاعاتی که جاسوسان مخابره کرده‌اند سلیمانی معمولا در فرودگاه بغداد مورد استقبال المهندس قرار می‌گرفته است.

اینتل تایمز که به ادعای خود سال‌ها اطلاعات سفر‌های سلیمانی به عراق و سوریه را جمع‌آوری می‌کرده در یادداشتی ویژگی‌های ظاهری و برنامه‌های روتین فرمانده سپاه قدس را نوشته است.

این رسانه گفته سردار سلیمانی معمولا لباس تیره با شلوار نظامی قهوه‌ای یا سبز یشمی می‌پوشیده و کت سفری آبی نفتی بر تن داشته است. سلیمانی معمولا از پرواز‌های مسافربری که عمدتا از شرکت‌های هوایی ایرانی نظیر قشم ایر، ایران ایر و ماهان بوده استفاده می‌کرده و همیشه ابوالمهندس و سه پرسنل امنیتی دیگر او را همراهی می‌کردند. او فقط به شبکه داخلی الحشد الشعبی اعتماد داشته و به دلیل استفاده همیشگی او از تلفن همراه شخصی به راحتی قابل ردگیری بوده است. او همیشه از تویوتا لندکروز‌های مسلح که همگی در بغداد خریداری شده بودند برای تردد در عراق استفاده می‌کرده است.

این رسانه در گزارش خود به اطلاعاتی که از سوی «منابع آگاه به تحرکات سلیمانی در عراق» به دست آمده نیز اشاره کرده و گفته بر اساس اطلاعات این منابع، سلیمانی راه‌های مختلفی را برای ورود به عراق داشته است. بعضا از طریق فرودگاه بغداد یا در برخی موارد از طریق پرواز به نجف وارد عراق می‌شد. در برخی موارد هم از مرز زمینی دیاله به عراق سفر می‌کرده است.

این رسانه به همکاری‌های اطلاعاتی میان قرارگاه عملیات ویژه آمریکا در خاورمیانه با نیرو‌های دیگری نظیر فایو آیز (اتحادیه‌ای اطلاعاتی آنگلوسفر شامل پنج کشور نیوزیلند، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، بریتانیا و کانادا)، ناتو و اسرائیل نیز اشاره کرده است.

اینتل تایمز در گزارش خود مدعی شده که طراحی ترور سلیمانی توسط نیرو‌های عملیات ویژه آمریکا مستقر در پایگاه نظامی عین الاسد انجام شده است. این رسانه در گزارش خود جزییات پرواز قاسم سلیمانی از ایران که به ترور او در نزدیکی فرودگاه بغداد انجامید را نیز افشا کرده و گفته سردار سلیمانی با پرواز ماهان به شماره IRM۱۴۴ مستقیما به دمشق سفر کرده و در ساعت ۷ بعد از ظهر روز ۳۱ دسامبر در فردگاه بین المللی دمشق به زمین نشسته است.

به ادعای این رسانه پرواز‌های مسافری ماهان برای سرویس‌های اطلاعاتی غربی پرواز‌های آشنایی هستند و این پرواز‌ها دائما توسط ماهواره‌ها رصد می‌شوند.

اینتل تایمز در گزارش خود از وجود یک جاسوس که همه رفت و آمد‌های مرتبط با سپاه قدس را رصد می‌کند پرده برداشته و مدعی شده بود که در ماه می ۲۰۱۸ ماهان یکی از پروازهایش به دمشق را بعد از حمله‌ای که به ترمینالی که این پرواز قرار بود در آن به زمین بنشیند انجام شد، کنسل کرد. این پرواز حامل اعضای ارشد سپاه قدس و سلاح بود و حمله به ترمینال مسافربری فرودگاه دمشق نیز با هدف ارسال سیگنالی به سپاه بود که بگوید یک نفر همه رفت و آمدهایشان را رصد می‌کند.

این رسانه در ادامه مدعی شده سلیمانی با اتومبیل لندکروز و پاترول نیسانی که به حزب الله تعلق داشته به محل اقامت سید حسن نصرالله در بیروت رفته و با دبیرکل حزب الله دیدار کرده است. سید حسن نصرالله در سخنرانی روز اول ژانویه خود اعلام کرد که به تازگی با سلیمانی دیداری داشته و اینکه عوامل حزب الله مراقب امنیت و سلامت او از زمانی که از هواپیما پیاده شده تا زمانی که به فرودگاه دمشق برگشته بوده‌اند.

سید حسن نصرالله تاکید کرده دلیل اینکه اسرائیل از ترور سلیمانی در خاک سوریه یا لبنان خودداری کرده، پیامد‌های اقدامش بوده است.

بر اساس گزارش این رسانه که جز به جز عملیات ترور سلیمانی را از دید منابع اگاه شرح داده، سردار سلیمانی شبانه به محل اختفای حسن نصرالله رفته و بعد از چند ساعت استراحت نماز صبح را با سید حسن نصرالله در اتاق مهمان در واحد اقامتی درون مخفیگاه او در جنوب بیروت اقامه کرده است. همان روز گفتگو‌هایی میان دو طرف درباره موضوعات مختلف اعم از تامین مالی حزب الله و حماس صورت گرفته است.

این رسانه به نقل از منبعی که مشخص نیست چطور از این جزییات خبر دارد نوشته نیمه‌های همان شب اتومبیل مسلح سلیمانی مقر حزب الله در بیروت را به سمت دمشق ترک کرده است. روز پنجشنبه صبح سردار سلیمانی دیدار‌هایی با مقامات اطلاعاتی سوریه از جمله ژنرال مملوک داشته و در این دیدار‌ها نماینده حماس صالح العروری که یکی از اعضای ارشد نظامی حماس در نوار غزه است حضور داشته است. در پایان روز سلیمانی به سمت فرودگاه دمشق رفته و از مقر سپاه قدس که نزدیک ترمینال وی آی پی فرودگاه دشمق است دیدار کرده است.

این رسانه گفته نیمه شب هر پنجشنبه پروازی به بغداد وجود دارد که برای سفر زائرانی که قصد زیارت در آخر هفته را دارند، مناسب است. این بار نیز ایرباس A-۳۲۰ به شماره پرواز ۶Q۵۰۱ از شرکت هوایی شام وینگز روز پنجشنبه ۱۰:۲۰ شب از دمشق به سمت بغداد پرواز کرده و در ساعت ۱۲:۲۸ بامداد به وقت عراق به بغداد رسیده. این پرواز تقریبا ۵۴ دقیقه تاخیر داشته و حامل سردار سلیمانی بوده است.

اینتل تایمز در ادامه گزارش افشاگرانه اش از زبان منابع آگاه بی نام و نشان نوشته ایرانی‌ها در حال بررسی شرایطی هستند که به لو رفتن و ترور شهید سلیمانی منجر شد. در سوریه سرویس اطلاعاتی سوریه این بررسی‌ها را در دستور کار قرار داده و بازداشت برخی کارکنان ایرلاین‌ها و کسانی که از این پرواز‌های به خصوص اطلاع داشتند و همچنین پرسنل عملیاتی که برای فرودگاه دمشق کار می‌کنند نیز تا الان انجام گرفته است. یک تیم بازجویی دیگر نیز به رهبری نیر‌های امنیتی عراق مشغول بررسی مامورانی است که در فرودگاه بغداد با نیرو‌های آمریکایی همکاری می‌کنند.

 در حالی موضوع لو دادن مکان سردار سلیمانی مطرح شده که پیش از این پولیتیکو در یادداشتی نوشته بود ژنرال سلیمانی اغلب بین تهران، بغداد و بیروت در رفت و آمد بود. یکی از مقامات دولتی ارشد در اسرائیل به این رسانه گفته من فکر نمی‌کنم پیدا کردن سلیمانی کار سختی بوده باشد چرا که او در دو سه سال گذشته همواره تحت نظر بوده و به صورت آشکار فعالیت می‌کرده است.

یکی از عوامل سیاست خارجی آمریکا از حزب جمهوری خواه به پولیتیکو گفته ما هر دقیقه و هر روز می‌دانستیم سلیمانی کجاست. هیچ لحظه‌ای نبود که دست‌کم ۵ یا ۶ آژانس اطلاعاتی ندانند او کجاست. او (سلیمانی) همواره می‌گفت آمریکایی‌ها هر لحظه بخواهند می‌دانند چطور من را پیدا کنند فقط جرات نمی‌کنند به من آسیبی وارد کنند.

یکی از مقامات ارشد نظامی آمریکا به پولیتیکو گفته سلیمانی وارد فرودگاه (بغداد) شد و ما بر اساس دستوری که رییس جمهور داده بود، این فرصت را داشتیم که او را مورد هدف قرار دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید