خلف وعده قاضی متواری همدست طبری؛ منصوری به سفارت ایران در آلمان نرفت

کدخبر: ۳۴۱۹۳۹
اقتصادنیوز : یک منبع آگاه در سفارت ایران در آلمان گفته است که غلامرضا منصوری در طول دو روز گذشته نه به سفارت آمده و نه تماسی با آنها برقرار کرده است.

به گزارش اقتصادنیوزبه نقل از اعتماد اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اکبر طبری‌پور و همدستانش روز یکشنبه ۱۸ خردادماه برگزار شد. در این جلسه از دادگاه نام یکی از قضات سابق دادسرای فرهنگ و رسانه هم به عنوان متهم ردیف نهم به چشم می‌خورد. بازپرس منصوری که پیش از این قرار بازداشت برای تعدادی از خبرنگاران ایفای نقش کرده بود، حالا خود در جایگاه متهمان یکی از مهم‌ترین پرونده‌های فساد قضایی کشور قرار گرفته و همین نکته، خبر بازداشت او را در صدر اخبار مربوط به پرونده طبری قرار داد و واکنش‌های فراوانی به همراه داشت.

یک روز پس از برگزاری نخستین جلسه دادگاه طبری و ۲۱ متهم دیگر، سیدابراهیم رییسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه به دادستان کل‌ کشور و معاون بین‌الملل قوه قضاییه دستور داد که «استرداد متهمان متواری پرونده‌های مفاسد اقتصادی» را پیگیری کنند و ساعاتی پس از انتشار خبر این دستور رییس دستگاه قضایی، بازپرس منصوری با انتشار ویدیویی مدعی شد که برای دفاع از خود به ایران بازمی‌گردد. 

این بازپرس خبرساز در این ویدیو گفت که تنها چند روز پیش از صدور کیفرخواست، از اتهامات علیه خود مطلع شده و پس از آن، از وکیلش خواسته تا با مراجعه به دادگاه اعلام کند که با باز شدن مرزها به کشور بازمی‌گردد.

متهم ردیف نهم پرونده اکبر طبری، با بیان اینکه مرزها همچنان بسته‌اند و هر چه تلاش کرده نتوانسته مسیری برای بازگشت به کشور پیدا کند، گفته است که روز سه‌شنبه به سفارت جمهوری اسلامی مراجعه می‌کند تا مقدمات بازگشتش به ایران و متعاقبا حضور در جلسه بعدی دادگاه و دفاع از اتهامات وارده فراهم شود. اگرچه منصوری در این ویدیو اشاره‌ای به علت و زمان خروجش از کشور نکرده و همچنین نگفته هم‌اکنون در کدام کشور خارجی ساکن است، اما برخی منابع خبری داخل کشور، از حضور بازپرس متهم در کشور آلمان خبر دادند. همچنین همزمان با روز برگزاری جلسه نخست دادگاه طبری، برخی کاربران توییتر نیز مدعی شدند که بازپرس غلامرضا منصوری در کلینیک دکتر سمیعی در شهر هانوفر آلمان بستری است. همین مدعیات و البته ادعای شخص خبرساز نسبت به مراجعه به سفارت در روز سه‌شنبه، منجر به آن شد که موضوع را از طریق سفارت جمهوری اسلامی در آلمان پیگیری کنیم، اما بنا بر پیگیری‌های خبرنگار «اعتماد» از سفارت جمهوری اسلامی در آلمان، دست‌کم تا زمان نگارش این گزارش، غلامرضا منصوری به سفارت جمهوری اسلامی در این کشور اروپایی مراجعه نکرده است. 

یک منبع آگاه در این سفارتخانه به «اعتماد» گفته است که غلامرضا منصوری در طول دو روز گذشته نه به سفارت آمده و نه تماسی با آنها برقرار کرده است. 

بر این اساس و با توجه به اینکه ایران با هیچ‌یک از کشورهای اروپایی توافقنامه استرداد مجرمان ندارد، به نظر می‌رسد بازگرداندن متهم ردیف نهم پرونده اکبر طبری به این سادگی میسر نخواهد بود و درصورت عدم بازگشت خودخواسته این متهم به کشور، راهی برای بازگرداندن او وجود نخواهد داشت؛ مگر اینکه پلیس اینترپل در این رابطه اقدام کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید