اعتراض مجلس به انشعابات غیر مجاز آب/ چاه های غیر مجاز در ویلای مسئولان

کدخبر: ۳۴۱۹۴۳
اقتصادنیوز:رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان در حوزه انشعابات غیرمجاز به ویلاهای حاشیه رودخانه ها سؤال داشتند که چرا به آنها انشعاب داده می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه 21 خرداد 99)‌ در جریان گزارش وزیر نیرو به مجلس اظهار داشت: برخی از نمایندگان در این زمینه سوالات کتبی داشتند که امیدواریم به آنها توجه داشته باشید.

وی افزود: نمایندگان در حوزه گرمسیری، کرمانشاه و در بحث نظارتی بحث داشتند؛ عزیزان در حوزه انشعابات غیرمجاز که به ساختمان‌های مجلل غیر مجاز در نقاط مختلف به عبارتی به ویلاها در حاشیه رودخانه‌ها سؤال داشتند که چرا به آنها انشعاب داده می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان محترم در حوزه آب ریزه و تقسیم آن سؤال داشتند که در حقیقت باید نگاه ملی محلی داشته باشد و در نمونه آن الان دیدیم که نمایندگان به آن اعتراض داشتند. این بحث در حوزه سیستان و بلوچستان و بخش‌های مختلف وجود دارد.

وی تصریح کرد: نمایندگان در خصوص اخذ بهای پلکانی سؤال داشتند که یک بحث مشخص و روشنی بوده و ظاهرا متوقف شده و تأثیر منفی بر روی خود مجموعه وزارتخانه داشته است که خواستند توضیح داده شود و نکته دیگر هم در رابطه با سیاست‌های جزیره‌ای و دوگانه بین وزارت نیرو و وزارت جهاد در نوع الگوی کشت و میزان آب که باعث ضرر و زیان جدی به کشاورزان شده و دو سیاست متفاوت از دو وزارتخانه برای کشاورزان است که از موضوعات جدی است و به صورت عمومی مطرح است.

قالیباف خاطرنشان کرد: یک سؤال متعدد نیز نمایندگان داشتند و آن هم کندی پیشرفت پروژه‌ها بود که خیلی از پروژه‌ها حتی بودجه نگهداری هم برای ساخت نداشتند که اینها عموم سوالات کتبی نمایندگان بود و شما (اردکانیان وزیر نیرو) در توضیحات خود آنها مدنظر قرار دهید.

در ادامه این جلسه ،حجت السلام جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور ما منابع زیادی در حوزه آب وجود دارد و در چند سال اخیر شاهد تداوم ترسالی هستیم، اما باز آب خسارت های بسیاری را به کشور وارد می کند، حال این سوال پیش می آید که چرا وزارت نیرو در این مباحث مدیریت نمی کند؟

وی افزود: چرا با وجود منابع آبی، ما در کشور کمبود آب داریم؟ از طرفی کشاورزان به خاطر جابجایی یا تعدیل حجم آب به چاه های کشاورزی با مشکلات زیادی مواجه بود و سهم آبشان از 25 لیتر به 15 لیتر کاهش یافته است.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چرا ما در کشور با مشکل کمبود برق مواجهیم به طوری که براساس آمارها سالانه 240 ساعت کمبود برق داریم و این مسئله موجب می شود تا چاه های کشاورزی 8 ساعت خاموش شوند. از طرفی این سوال مطرح می شود که چرا طرح پلکانی قیمت برق اجرایی نمی شود تا منافع طبقات محروم و روستاییان تامین شود.

وی ادامه داد: روستاییان حاضرند که با اجرای طرح هادی، دیوارهای خود را به عقب بکشند، اما شما حاضر نیستید که تیرک های برق را جابجا کنید. در شرایط فعلی، کشور به جایی رسیده که 4 درصدی ها با پولشان آب مورد نیاز خود را تامین کرده، اما محرومان چون پول ندارند، آب هم ندارند.

نیک بین تصریح کرد: آقای وزیر؛ چرا جلوی چاه های غیرمجاز کشاورزی را نمی گیرید، در شرایط کنونی این چاه ها در اختیار افراد لاکچری و برخی مسئولان است که بهترین باغات و ویلاها را دارند، از طرفی قانون 6 ماه تعطیلی چاه موتورها در اجرا مشکل دارد، چرا در کشوری که در شمال و جنوب آن منابع آبی وجود دارد، به خاطر کمبود آب کشاورزی اش باید تعطیل شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید