پشت پرده تلاش آمریکا برای حضور چین در مذاکرات کنترل تسلیحات

کدخبر: ۳۴۲۰۳۳
اقتصادنیوز؛ «جروزالم پست» در مطلبی ضمن اعلام موضع روسیه در ارتباط با حضور چین در مذاکرات کنترل تسلیحات میان مسکو و واشنگتن، به بیان علت اصرار آمریکا برای حضور پکن در این مذاکرات پرداخت.
پشت پرده تلاش آمریکا برای حضور چین در مذاکرات کنترل تسلیحات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، رسانه‌های روس بر عدم شرکت چین در مذاکرات کنترل تسلیحات که قرار است اواخر این ماه با حضور آمریکا و روسیه برگزار شود، تاکید کردند. این اخبار بعد از اظهارات غافلگیرانه واشنگتن درباره دعوت از چین برای شرکت در این مذاکرات منتشر شد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز این احتمال را رد کرد. به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، مسکو اعلام کرد: ما هیچ نوع آمادگی در چین برای انجام این کار (شرکت در مذاکرات) نمی‌بینیم و پیش‌بینی نمی‌کنیم این وضعیت به این زودی تغییر کند.

روزنامه «جروزالم پست» گزارش داد روسیه اعلام کرده چین را در این خصوص تحت فشار نخواهد گذاشت. به نوشته این روزنامه، مسکو هر گونه مشارکت پکن را موجب پیچیده‌تر شدن مذاکرات دوجانبه با آمریکا می‌بیند که قرار است اواخر ماه میلادی جاری در وین برگزار شود. مذاکراتی که با توجه به این که در دوران بحران کرونا انجام خواهد شد، بی‌سابقه است.

به نوشته جروزالم پست، به نظر می‌رسد در چین این نگرانی وجود دارد که آمریکا می‌کوشد نام این کشور را در حالی که تمایلی برای شرکت در مذاکرات نشان نداده، در این گفت‌وگوها مطرح کند. همین مسئله این سوال را مطرح کرده که چه اتفاقی در پشت صحنه در حال رخ دادن است و آمریکا از این مذاکرات به دنبال چه چیزی است؛ آن هم با توجه به این که دولت فعلی آمریکا به طور کلی از معاهدات و گروه‌های بین‌المللی شانه خالی کرده و از مذاکرات سه‌جانبه یا هر نوع مذاکره‌ای طفره رفته است. همچنین مشخص نیست چطور دولت ترامپ امیدوار است از این مذاکرات در میانه اعتراضات آمریکا و و درست قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور نتیجه بگیرد.

جروزالم پست نوشت: به نظر می‌رسد آمریکا می‌کوشد پکن را بر سر میز مذاکرات بکشاند و از گسترش فناوری نظامی و تسلیحاتی آن ممانعت کند.

آمریکا اخیراً درباره برنامه تسلیحاتی چین و توانایی‌اش در شکست آمریکا در اقیانوس آرام ابراز نگرانی کرده است. به همین منظور ناو هواپیمابر، بمب‌افکن و تجهیزات دیگر به اقیانوس آرام فرستاده و اخیراً سلاح لیزری حالت جامد آزمایش کرده است.

دو روز پیش بود که نماینده ویژه آمریکا در امور کنترل تسلیحات گفت که واشنگتن و مسکو درباره زمان و مکان مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای به توافق رسیدند. وی در ادامه گفت که این مذاکرات در ماه جاری میلادی برگزار می‌شود و از چین نیز برای حضور در این نشست دعوت شده است. پس از آن چین این مسئله را رد کرد.

«مارشال بیلینگزلیا» نماینده ویژه آمریکا در امور تسلیحات در پیامی در توئیتر به رد دعوت آمریکا توسط چین برای شرکت در مذاکرات کنترل تسلیحات با روسیه واکنش نشان داد و از پکن خواست در این مورد تجدیدنظر کند.

وی در این پیام توئیتری نوشت: «چین باید مسئولیت خود به عنوان یک قدرت بزرگ را بپذیرد و در مذاکرات برنامه ریزی شده برای کاهش احتمال درگیری هسته‌ای مشارکت کند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید