درخواست وکلای دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پرونده روهینجاها

کدخبر: ۳۴۲۰۸۸
اقتصادنیوز: وکلای پرونده اعلام نسل‌کشی علیه میانمار در دیوان بین‌المللی دادگستری، از دادگاهی محلی در آمریکا خواسته‌اند تا به فیس‌بوک حکم دهد مطالب مرتبط با پلیس و ارتش میانمار و پیام‌های آنها را منتشر سازد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دیوان بین‌المللی دادگستری با رسیدگی به این پرونده مربوط به متهم شدن میانمار به نسل کشی روهینجایی‌ها که نقض کنوانسیون ۱۹۸۴ است، موافقت کرده است.

صدها هزار مسلمان روهینجایی در میانمار مجبور شدند به دلیل سرکوب‌های نظامی از این کشور فرار کنند. گروه‌های حقوق بشری کشتار غیرنظامیان و به آتش کشیده شدن روستاهای آنها را مستندسازی کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۸، بازرسان حقوق بشر سازمان ملل گفتند، فیس‌بوک نقش کلیدی در گسترش انزجار و نفرت ایفا کرده که به خشونت در میانمار منجر شده است. فیس‌بوک گفته که برای بلوکه کردن و توقف سخنان انزجاری تلاش می‌کند.

در این درخواست که از جانب دولت گامبیا در هشتم ژوئن در دادگاهی محلی در آمریکا ثبت شده، از فیس‌بوک خواسته شده تا تمامی اسناد و مدارک تولیدی، پیش‌نویس شده و ثبت شده در صفحه فیس‌بوک مقام‌های ارتش و نیروهای پلیس میانمار ارائه شود.

این پرونده به یک قاضی ارجاع می‌شود که قرار است نشستی با نمایندگان این رسانه اجتماعی و گامبیا در اسرع وقت داشته باشد.

فیس‌بوک تایید کرده که از درخواست گامبیا آگاه است و بر اساس قوانین موجود آن را ارزیابی می‌کند.

در میان مقام‌های میانماری که داده‌های فیس‌بوک درباره آنها، مورد درخواست قرار گرفته، می‌توان به «مین آنگ هلیانگ»، فرمانده نیروهای مسلح میانمار اشاره کرد. همچنین جزئیات مربوط به ۲۰ حساب کاربری متعلق به مقام‌ها و سازمان‌های بلاک شده توسط فیس‌بوک جزو موارد درخواستی وکلا است.

قضات دیوان بین‌المللی دادگستری به میانمار دستور داده‌اند، تا زمانی که این پرونده به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد، این کشور اقدامات فوری برای حفاظت از جمعیت روهینجا در مقابل نسل‌کشی و سایر اشکال خشونت انجام دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید