دور سوم مذاکرات ۵+۵ در لیبی

کدخبر: ۳۴۲۲۲۳
اقتصادنیوز: هیأت نمایندگی سازمان ملل در لیبی از مشارکت دولت وفاق ملی و نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" در دور سوم مذاکرات کمیته نظامی مشترک (۵+۵) تحت نظارت سازمان ملل خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  هیأت نمایندگی سازمان ملل در لیبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دو هیأت از نیروهای دولت وفاق ملی به رهبری فائز السراج و نیروهای موسوم به ارتش "ملی" لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر، در دور سوم رایزنی‌های کمیته نظامی مشترک موسوم به (۵+۵)، مشارکت می‌کنند.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است: دو نشست جداگانه از طریق ویدیو کنفرانس با هیأت‌های دو طرف داشتیم، یک نشست با نیروهای شرق لیبی در سوم ژوئن و نشست دیگر با دولت السراج در نهم ژوئن که ثمربخش بود و در جریان آن آخرین تحولات میدانی مورد بررسی قرار گرفت و توانستیم ملاحظات آن‌ها را درخصوص توافقنامه آتش بس دریافت کنیم.

هیأت نمایندگی سازمان ملل پایبندی دو طرف لیبیایی در رایزنی کمیته نظامی مشترک را ستود.

این هیأت درباره گزارش‌های مربوط به تشدید درگیری‌ها و آماده شدن برای درگیری‌های جدید در اطراف شهر "سرت" لیبی  ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در جریان کنفرانسی مطبوعاتی از آغاز مذاکرات سازمان ملل درخصوص لیبی اسقبال کرد و طرف‌های لیبیایی را به انجام مذاکرات فوری برای دستیابی به توافق آتش بس در این کشور ترغیب کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد: موافقت دولت وفاق ملی  و "ارتش ملی لیبی" با بازگشت به مذاکرات صلح اقدامی بسیار مثبت است.

لیبی از زمان برکناری معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع شاهد دودستگی و جنگ و ناآرامی است و دو دولت یکی در غرب (دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج) و دیگری در شرق (به ریاست خلیفه حفتر) بر این کشور سلطه دارند که هر یک تلاش دارد با شکست دیگری، کنترل کل کشور را در دست بگیرد. دولت اول از سوی سازمان ملل و ترکیه به رسمیت شناخته شده و دولت شرق لیبی هم از سوی برخی کشورها از جمله روسیه حمایت می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید