«حباب» قیمت موبایل شکست و گران شد!

کدخبر: ۳۴۲۳۰۹
​اقتصاد نیوز:بازار موبایل ایران این روزها، پرتلاطم‌تر از قبل شده. بررسی‌های میدانی از افزایش قیمت‌ها خبر می‌دهند اما برخی مسئولان از «شکسته شدن حباب قیمت‌ها» خبر می‌دهند.
«حباب» قیمت موبایل شکست و گران شد!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از زومیت، در جریان همه‌گیری ویروس کرونا، به دلیل آنلاین شدن برخی خدمات همگانی مانند آموزش، لزوم گسترش ضریب نفوذ استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند بیش از پیش نمایان شد. قیمت‌های بالای اغلب محصولات این بازار اما باعث افزایش شکاف بین تقاضا و نیاز مصرف کننده شد. هرچند انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی می‌گوید واردات تلفن همراه در سال ۹۸ نسبت به سال پیش از آن رشد ۹۰ درصدی داشته اما هنوز ضریب نفوذ استفاده از این محصول در کشور به حد مورد نیاز نرسیده است.

۲۲ خرداد آیدین آرام از اعضای هیات مدیره‌ی انجمن واردکنندگان موبایل از کاهش قیمت این محصول در بازار خبر داد. او به ایرنا گفت که برخی مدل‌های گوشی حتی تا ۳۰ درصد ارزان شده‌اند و «حباب قیمت شکسته‌ است». این اظهارنظر درحالی بود که دو روز پیش از آن رییس اتحادیه‌ی فروشندگان دستگاه‌های صوتی تصویری و موبایل به ایلنا گفته بود قیمت موبایل در بازار ایران به طور میانگین بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش داشته است.

مسئول روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفت‌وگو با زومیت، این تضاد را این‌طور توضیح می‌دهد:

شکسته شدن حباب قیمتی با ارزان شدن متفاوت است. زمانی که ما اعلام کردیم حباب قیمتی شکسته شده، منظور این بود که قیمت موبایل با توجه به قیمت روز ارز منطقی شده. در واقع پیش از آن، این قیمت، با قیمت روز ارز هم‌خوانی نداشت. ما معتقدیم افزایش قیمت تا ۳۰ درصد، باتوجه به افزایش قیمت ارز منطقی و افزایش قیمت بیشتر از آن حباب است.

محمدرضا عالیان دلیل وجود چنین حبابی را واسطه‌گری در بازار موبایل و خرید فروشندگان از دلال‌ها می‌داند. به گفته‌ی او مدل A10 S سامسونگ در بازار با قیمت ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود، باید در بالاترین قیمت، دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت داشته باشد. او فاصله‌ی قیمت‌هایی که این انجمن منطقی می‌داند با قیمت واقعی را حاصل اضافه شدن سود دلالی به قیمت تمام شده محصول اعلام کرد.

عالیان معتقد است قیمت گوشی در حال حاضر «ارزان‌تر از قبل» نیست و فقط حباب قیمت آن شکسته است.

رییس اتحادیه‌ی فروشندگان در بخشی از مصاحبه‌ی خود گفته بود «واردکنندگان گوشی تلفن همراه تا ۱۸ درصد سود حاصل می‌کنند. این درحالی است که فروشنده، کمترین سود را می‌برد. قیمت ارز در نوسان است و امکان واردات سخت شده و به همین دلیل، قیمت‌ها روند افزایشی گرفته است.» عالیان در واکنش به این اظهارنظر به زومیت گفت:

ما اعتقاد داریم که دوستان در حوزه‌ی فروش متخصص هستند و ما نباید در حوزه‌ای که تخصص دیگران است اظهارنظر کنیم. انتظار داریم آن‌ها هم همین رویه را در پیش بگیرند و در کار حوزه‌های دیگر دخالت نکنند. انجمن ما باید پاسخ‌گوی بخش واردات باشد و بخش‌های دیگر هم باید پاسخ‌گوی بخش خودشان باشند. به نظر می‌رسد دوستان سازوکار بازرگانی کشور را نمی‌شناسند و نمی‌دانند واردکننده‌ای که امروز با دلار ۱۵ هزار تومان تخصیص ارز می‌گیرد، اگر یک ماه دیگر بتواند برای دریافت ارز اقدام کند، باید ارز را ۱۸ هزار تومان بخرد. حتما که در هر سیستمی افراد مشکل‌دار هم وجود دارند اما نباید این را به همه‌ی آن سیستم ربط داد.

این عضو انجمن واردکنندگان موبایل، درباره‌ی سودی که واردکنندگان از محل واردات این محصول به کشور حاصل می‌کنند، اظهارنظری نکرد.

او همچنین شائبه‌ی «احتکار» موبایل برای تاثیرگذاری روی قیمت را هم رد می‌کند. عالیان معتقد است محصولی که ممکن است در مدت کوتاهی discontinue شود (تولید آن متوقف شود)، قابل احتکار نیست و نگه داشتن این محصول در انبار برای واردکننده توجیه اقتصادی ندارد.

روابط عمومی گمرک ایران، روز ۲۰ خرداد در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد از ابتدای سال جاری یک میلیون و ۴۱۰ هزار گوشی موبایل وارد کشور شده است. عالیان این عدد را کمتر از نصف تعداد موبایل مورد نیاز کشور در سه ماهه‌ی اول سال می‌داند. او نیاز ماهانه‌ی کشور را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد؛ عددی که با اظهارنظر رییس اتحادیه‌ی فروشندگان موبایل هم‌خوانی دارد.

دولت از ابتدای سال جاری، تخصیص ارز نیمایی به واردکنندگان موبایل را متوقف کرده است. بانک مرکزی در تلاش است ارز نیمایی موجود را به کالاهای وارداتی دارای اولویت‌های بیشتر مانند کالاهای دارویی و خوراکی اختصاص دهد. البته عالیان معتقد است با توجه به نزدیک بودن قیمت ارز نیمایی به ارز آزاد، حتی اختصاص این ارز به واردات موبایل هم تفاوت چندانی در قیمت تمام شده‌ی این محصول نخواهد داشت.

البته این درحالی است که بانک مرکزی دیروز نرخ فروش دلار آمریکا در سامانه‌ی نیما را ۱۵ هزار و صد تومان و نرخ بازار این ارز را ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید