سارقانی که به سیم می‌زنند

کدخبر: ۳۴۲۵۰۷
پدیده سرقت تجهیزات شبکه‌های توزیع برق در کردستان به یکی از مشکلات اساسی تبدیل شده که نه تنها به شرکت‌های توزیع برق، بلکه برای مشترکین نیز مشکلات جدی ایجاد می‌کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، با صنعتی‌شدن و ورود تکنولوژی‌ها و وسایل برقی به زندگی‌ انسان‌ها صعنت برق با زندگی بشر گره محکمی خورده است.

در ارتفاع که هستی چیزهایی را لمس می‌کنی که دیگران از تجربه‌اش عاجزند، سرما در این بالا سخت و گرما شدید است، لحظه‌ای غفلت یعنی پایان یک زندگی!

خدا در همین نزدیکی است؛ ریسک کار سیمبانان بالا است و در ثانیه ثانیه حضورشان در آن ارتفاع مرگ را حس می‌کنند و همین نزدیکی به مرگ آنها را بیشتر و بیشتر به خدا نزدیک می‌کند، خوب می‌دانند نخستین اشتباه آخرینش خواهد بود.

ایستادن روی پیچ و میله برای ساعت‌ها شرایط سختی دارد که فقط یک سیمبان سختی آن را می‌داند تمام این سختی‌ها را به قیمت بردن روشنایی به خانه‌ای دور یا نزدیک در شهر و روستایی دورافتاده در صفری‌ترین نقطه مرزی تمام سختی‌های این مسیر پرپیچ و خم را برایشان هموار می‌کند.

در شرایط بسیار نامساعد برای پیدا نمودن اتصال و رفع خاموشی با پای پیاده در مناطقی پیاده‌روی کرده‌اند که در هوای عادی انسان میل به پیاده‌روی در چنین مناطقی ندارد، اما آرامش خود را در روشن‌ کردن چراغ زندگی شهروندی در شهر و یا حتی دورترین نقاط مرزی استان می‌دانند.

حال با وجود این همه تلاش و ایثار در ایجاد شبکه برق برای روشن کردن چراغ خانه مردم در شهرها و روستاها، افرادی هم پیدا می‌شوند که برای ضربه‌زدن به مردم از هر دری وارد می‌شوند.

پدیده سرقت لوازم و تجهیزات از شبکه‌های توزیع نیروی برق امروزه به یکی از مشکلات اساسی تبدیل شده است، این جرم نه تنها به شرکت‌های توزیع نیروی برق مستقیماً آسیب‌های جدی می‌رساند بلکه به مشترکین و تولیدات کشاورزی، صنعتی، تجاری و به طور کلی افراد جامعه نیز زیان‌های عمده وارد می‌سازد.

پس هر گونه اقدام برای کاهش و مهارنمودن این جرم بیش از همه به نفع کل جامعه است. لذا این فرضیه که کلیه مراحل از جمله کنترل و مقابله با این معضل بر عهده مراجع انتظامی و قضایی باشد و اینکه مسوولین دیگر خود را فارغ از مسئولیت پندارند، تفکر صحیحی نیست.

به عبارت دیگر، مسوولین مربوطه بایستی با اتخاذ تمهیدات و کاهش فرصت‌های ارتکاب جرم تلاش نمایند تا بزه‌کاران بالقوه با وجود پیشگیری تحقق‌یافته از ارتکاب جرم منصرف شوند. این مهم به دست نمی‌آید مگر با اعمال مدیریت متناسب نسبت به عوامل محیطی، فیزیکی، اجتماعی و قانونی که به نوبه خود فرصت‌های مناسب را برای ارتکاب جرم سرقت لوازم و تجهیزات برقی ایجاد می‌کنند، از این‌رو بایستی سعی شود تا معادله جرم به ضرر مجرم شده و از عایدات مجرم کاسته شود.

این نوع از پیشگیری میسر نمی‌شود مگر با برنامه‌ریزی همه‌جانبه و دقیق و انجام کار کارشناسی در همه سطوح، از مکان‌یابی پست‌های شبکه‌های توزیع برق گرفته تا مدیریت حفاظت و قانون‌گذاری و تخصیص سرمایه. 

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان در این‌باره می‌گوید: سرقت سیم و کابل برق یکی از مشکلات این شرکت است که در این شرایط کرونایی افزایش پیدا کرده است.

هیوا لهونیان از مردم درخواست کرد، برای جلوگیری از سرقت سیم‌ و کابل، شبکه توزیع برق استان را همراهی کنند، چرا که تمام اعتبار در اختیار شرکت صرف شبکه می‌شود، اگر این اعتبار باقی بماند صرف بهینه‌سازی شبکه و تکنولوژی‌های جدید در این صنعت خواهیم کرد.

وی گفت: هر اندازه بتوانیم بهره‌گیری بیشتری از تکنولوژی‌های روز داشته باشیم قطعا برق پایدارتر شده و با کمترین میزان خاموشی مواجه خواهیم شد.

لهونیان تصریح کرد: اگر بخشی از این منابع به خاطر سرقت سیم‌های برق هدر برود، منابعی که باید صرف ارتقا شبکه شود صرف بازسازی و ترمیم شبکه‌های سرقت‌شده می‌شود و این به زیان جامعه است.

وی ادامه داد: حمایت مردم، کمک به حفظ منابعی است که از طریق خود آنها تامین می‌شود، اصلا در خیلی از مواقع شاید اعتباری برای بازسازی دوباره شبکه نداشته‌ باشیم، زمانی که کابل و سیم برق در گوشه‌ای به سرقت می‌رود، ترمیم شبکه گاها یک نصف روز کاملا زمان‌بر خواهد بود.

به گفته لهونیان، تا زمانی که دستور کار و تامین اعتبار برای ترمیم شبکه برق به سرقت رفته انجام می‌شود مشترکین در آن نقطه یک نصف روز و حتی بیشتر خاموشی خواهند داشت که همه این مسائل زیان‌ها و مشکلات زیادی را تحمیل و آثار منفی خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: سال گذشته در مجموع ۲۱ هزار و ۵۵۸ کیلوگرم سیم مسی مربوط به شبکه برق استان به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۷۷ میلیون ریال سرقت شد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید