ظریف نه آشپز خوبی هستم و نه اقتصاد دان !

کدخبر: ۳۴۲۶۷۵
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه کشورمان گفت : : تصمیم گرفتم همین کاری که خودم بلد هستم را انجام بدهم. هر انسانی نظر دارد. حتما از مزه قورمه سبزی تا نحوه اداره اقتصاد کشور نظر دارد، ولی نه من آشپز خوبی هستم و نه اقتصاددان .

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، محمد جواد ظریف عصر امروز در یک گفت وگوی زنده اینستاگرامی در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای مقابله با فشارهای خارجی چیست؟ افزود: من سیاست مدار نیستم من یک کارگزار دیپلماسی هستم به غیر از این هیچ کاری در زندگیم نکردم یا درس دادم یا کار دیپلماتیک کردم.

وی اظهار داشت: سیاستی که ما در ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم انتخاب کردیم این بود که تلاش کردیم با دنیا تعامل کنیم معتقدم این سیاست،سیاست کاملا درستی است البته این سیاست هم مخالفانی در داخل و در دنیا داشت. اسراییل و آمریکا در طول ۴۰ سال گذشته خیلی تلاش کردند مخصوصا در طول دوران برجسته شدن پرونده هسته ای ایران که از ایران تهدید امنیتی بسازند.

ظریف خاطرنشان کرد: اصطلاحی در روابط بین المللی داریم که اگر با کشوری رابطه خوبی ندارید آن را برای همه دنیا مشکل کنید و به همه دنیا بگویید این کشور برای شما مشکل امنیتی دارد موضوع هسته ای ما توانست برای اسراییل شرایطی را درست بکند که به دنیا بگوید ایران تهدید امنیتی است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: برخی ها خیال می کنند من اهداف کارم را در طول کار عوض کردم. اگر به سخنرانی اول من در مجلس زمانی که می خواستم رای اعتماد بگیرم گوش بکنید گفتم بالاترین هدف ما پایان دادن به امنیتی سازی به ایران است. فکر می کنم یکی از بالاترین هدف های رژیم صهیونیستی و آمریکای ترامپ این است که امنیتی سازی ایران را مجددا بازسازی کنند و به خاطر این است که ما با مشکلات رو به رو هستیم و آن ها هم حداکثر توان خود را به کار بردند.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری بدون مشکل نیست، گفت: کشورهای دیگر هم مشکل دارند البته این توجیه نیست برای اینکه که ما نباید بهتر تعامل بکنیم. اشتباهاتی کردیم نباید این اشتباهات را می کردیم این واقعیت وجود دارد. بالاخره کشوری که در حال برآمدن است کشوری که در حال شدن است کشوری که نقش دارد با موانعی هم رو به رو است.

ظریف افزود: می بینید که با چین هم چنین رفتاری دارند. در گذشته خود آمریکا در ابتدای کارش وقتی که می خواست یک قدرت بشود حتما با آن مبارزه شد از بیرون و از داخل به آن حمله شد اشکالات متعددی داشتند من نمی خواهم وارد سوابق تاریخی بشوم اما رسم تاریخ رسم بزرگی است که بالاخره چنین اتفاقاتی می افتد.

وی تاکید کرد: این به این معنا نیست که این توجیه می کند ما اشتباهات و کم کارهایی کردیم. برخی دعواهای داخلی باعث شده است نتوانیم از شرایط خود بهترین استفاده را بکنیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره فعالیت خود در آینده تصریح کرد: تصمیم گرفتم همین کاری که خودم بلد هستم را انجام بدهم. هر انسانی نظر دارد. حتما از مزه قورمه سبزی تا نحوه اداره اقتصاد کشور نظر دارد، ولی نه من آشپز خوبی هستم و نه اقتصاددان .

ظریف گفت: من واقعا یک حوزه ای را نسبتا بلد هستم و آن حوزه دیپلماسی است و در سایر حوزه ها مثل یک شهروند نظر دارم و نظرم را بخواهم به عنوان یک شهروند بیان می کنم.در عین حال چون در کابینه مسوولیت مشترک هست و همه ما مسوول همه تصمیمات هستیم و یا در شورای عالی امنیت به عنوان یک عضو مسوولیتی دارم دیدگاه خودم را مطرح می کنم ولی دیدگاه من کارشناسی نیست دیدگاه تخصصی نیست.

رییس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: دیدگاه تخصصی را متخصصین و مسوولین مربوطه دارند. من در حوزه ای که خودم تخصص دارم احساس می کنم که می توانم با مردم صحبت می کنم حوزه های دیگر تخصص من نیست و وارد به حوزه های دیگر نمی شوم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید