کدام شیوه درمانی موجب کاهش 50 درصدی مرگ‌و میر کرونا شده است؟

کدخبر: ۳۴۲۸۴۶
اقتصادنیوز:مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: نتایج کارآزمایی پلاسما درمانی برای بیماران کووید ۱۹موفقیت آمیز بوده و میزان مرگ و میر و مدت بستری در بیمارستان را در این بیماران حدود ۵۰ درصد کاهش داده است.

به گزارش اقتصادنیوزپیمان عشقی روز یکشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: کارآزمایی اول پلاسمادرمانی تمام شده و نتایج خوبی داشته است. گزارش آن امروز در کمیته علمی ستاد ملی کرونا مطرح می شود نتایج آن این بود که در بین حدود ۲۰۰ بیماری که پلاسما گرفته بودند در مقایسه با ۷۰ نفر گروه شاهد، مرگ و میر ۵۰ درصد کاهش یافته است و مدت اقامت در بیمارستان هم ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده بود.

وی افزود: میزان درمان بیمارانی که پلاسما درمانی شدند و کارشان به آی سی یو کشیده شده بود نیز بیش از ۵۰ درصد بیشتر بهبود یافتند. میزان مرگ و میر آنها حداقل ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده بو. وقتی پلاسما به موقع و سریع به بیماران برسد میزان موفقیت پلاسما درمانی قابل قبول است این آمار امیدوار کننده است و سبب شد که سازمان انتقال خون کارآزمایی بالینی دوم را شروع کند و از این روش در بیماران بدحال در ۲۴ ساعت اول بستری استفاده می شود.

عشقی گفت: در استانهایی که قرمز اعلام شده مانند خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، پلاسما درمانی در ۲۴ ساعت اول بستری شروع شده، ۶۰ بیمار وارد این کارآزمایی شدند تفغاوت آن با کارآزمایی بالینی اول این است که اکنون پلاسما در اخیار داریم. در کارآزمایی بالینی پلاسمای بهبود یافته کافی نداشتیم الان در حدی داریم که در ۲۴ ساعت اول به بیماران بدهیم. نتایج این کارآزمایی نیز به زودی اعلام می شود.

وی درباره شایعه پلاسما فروسی نیز گفت: شایعه پلاسما فروشی سازمان انتقال خون و پلاسماگیری برای تولید دارو کذب است. کیسه های پلاسماگیری از بهبود یافتگان فقط برای انتقال به بیماران کووید ۱۹ است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: نمی دانم چرا برخی در فضای مجازی مردم و بهبود یافتگان را از اهدای پلاسما برای کمک به درمان مبتلایان به کووید ۱۹ دلسرد می کنند. مردم بدانند. کیسه های پلاسما نه برای تولید و نه برای ارسال به پالایشگاه است. رسانه ها جلوی شایعات را بگیرند. اگر می خواستیم پلاسما را به پالایشگاه برای تولید محصولات مشتق از پلاسما بدهیم که در همه جای دنیا به این کار جایزه می دهند، نمی گفتیم زنانی که سابقه بارداری دارند، پلاسما اهدا نکنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در آمریکا از یک خانم باردار پلاسما گرفتند به مریض زدند و بیمار آسیب دید. فعالیت های سازمان انتقال خون را رصد کنید.کسانی که این شایعات را می سازند و بهبود یافتگان را از اهدای پلاسما دلسرد می کنند. در مقابل نرسیدن پلاسمای بهبود یافتگان کرونا به شهرهای دوردست مثل خرمشهر، سوسنگرد و میناب مسئول هستند. انتقال پلاسما کار ساده ای نیست. پلاسما باید در کانتیترهای با دمای زیر ۲۵ درجه منتقل شود و امکان انتقال پلاسما در این شرایط از مثلا مشهد به خرمشهر وجود ندارد.

وی درباره سرنوشت پالایشگاه خون در ایران نیز گفت: در مورد پالایشگاه خون در کشور نیز هیچ خبر جدیدی ندارم. برخی شرکتهای خصوصی ادعا کرده بودند که پالایشگاه خون می سازند اما فعالیت آنها در حد تولید صنعتی نبود. امیدواریم بتوانند در آینده به اهداف خود برسند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید