اعلام زمان ساخت واکسن کرونا توسط پزشک معروف چینی

کدخبر: ۳۴۲۸۹۱
اقتصادنیوز: "جونگ نان شان" کارشناس ارشد دولت چین در امور بهداشتی و از پزشکان معروف این کشور در زمینه مبارزه با بیماری های ویروسی مانند سارس و کرونا پیش بینی کرد که واکسن چین برای درمان کرونا تا پاییز یا خاتمه سال ۲۰۲۰ میلادی آماده استفاده خواهد بود.
اعلام زمان ساخت واکسن کرونا توسط پزشک معروف چینی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جونگ روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در پکن خاطر نشان کرد که باید ساخت واکسن را بر سایر راه های درمان کرونا از جمله «ایمنی عمومی» ترجیح داد زیرا اصولا زمانی که ۶۰ تا ۷۰ درصد از جمعیت یک جامعه به کرونا مبتلا شوند زمان مصونیت عمومی از بیماری خواهد بود و این شرایط بهای سنگینی دارد لذا در جریان همه گیری یک بیماری باید بر ساخت و تولید واکسن تکیه کرد.

«ایمنی عمومی» نوعی محافظت غیرمستقیم از بیماری‌های عفونی است و زمانی اتفاق می‌افتد که درصد زیادی از جمعیت در برابر یک عفونت، از طریق عفونت‌های قبلی یا واکسیناسیون مصون شوند از این طریق می‌توان از افرادی که مصون نیستند، در مقابل بیماری حفاظت کرد در جمعیتی که بخش اعظمی از افراد از مصونیت برخوردار هستند، چنین افرادی در انتشار بیماری سهمی ندارند و زنجیره‌های انتشار عفونت مختل می‌شوند که این امر یا سبب توقف یا کند شدن شیوع بیماری می‌شود زیرا هرچه نسبت افراد مصون در یک جامعه بیشتر باشد، احتمال تماس افراد غیر ایمنی با فرد عفونی کمتر می‌شود و به محافظت افراد غیر مصون از عفونت کمک می‌کند.

گسترش کرونا در جهان و عدم موفقیت در یافتن درمان و یا تولید واکسن برای آن، برخی از ناظران را بر آن داشته تا بر رویکرد «مصونیت جمعی یا گله‌ای» تاکید کنند موضوعی که این پزشک چینی آن را رد می کند.

جونگ گفت که چین هم اکنون در حال آزمایش های کلینیکی روی ۶ واکسن است که در صورت اضطراری می توان از آنها احتمالا تا پاییز امسال یا پایان سال جاری میلادی استفاده کرد.

گافو رییس مرکز کنترل بیماری چین نیز یک ماه قبل با تایید این دیدگاه پیش بینی کرد که در صورت اضطراری می توان از واکسن ساخت چین برای درمان کرونا تا پایان سال جاری میلادی استفاده کرد.

این در شرایطی است که کارشناسان شماری از کشورهای دیگر از جمله سنگاپور تاکید می کنند که احتمالا حدود سال دیگر بتوان به طور گسترده از واکسن کرونا بهره برداری کرد.

ژاپن یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار برای ساخت و توزیع واکسن کرونا سرمایه گذاری کرده از تولید آن در ژوین سال ۲۰۲۱ خبر داده است.

آزمایش های بالینی واکسن ها روی انسان باید سه مرحله را پشت سر بگذارد مرحله اول عمدتا آزمایش در دامنه کوچک انجام می شود و افراد سالم و عمدتاً سنین جوان و میانسال متمرکز می شود.

در مرحله دوم آزمایش های بالینی، دامنه سنی گسترش می یابد و تعداد افراد داوطلب هم بیشتر می شود این داوطلبان پیوسته تحت پیگیری و نظارت پزشکی قرار دارند تا محققان شرایط و زمان به وجود آمدن پادتن بعد از تزریق واکسن و مدت دوام ایمنی در افراد را یادداشت و بررسی کنند.

هنگامی که ایمنی و اثربخشی واکسن در این دو مرحله تایید شد می توان آن را در مرحله سوم آزمایش بالینی وارد کرد؛ یعنی در این مرحله تعداد داوطلبان دریافت واکسن به میزان قابل توجهی، در حد هزاران یا حتی دهها هزار نفر افزایش می یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید