شواهدی برای پایان ویروس کرونا وجود ندارد

کدخبر: ۳۴۳۰۳۷
اقتصادنیوز :‌رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا می‌گوید ویروس کرونا همچون سایر بیماری‌های ویروسی نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت دارد و اگر افراد مبتلا فاصله اجتماعی و قرنطینه را رعایت کنند این بیماری را به دیگران انتقال نمی‌دهند. او می‌گوید: فعلا هیچ شواهدی مبنی بر اینکه بگوییم این بیماری را محو کرده‌ایم و دیگر هم برنمی‌گردد وجود ندارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویداد۲۴، ویروس کرونا همچنان روزانه و به صورت لحظه‌ای در سراسر دنیا برخی افراد را مبتلا و برخی دیگر را به کام مرگ می‌کشاند. این ویروس تاکنون در ایران ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ مبتلا داشته جان باختگان آن به ۸ هزار و ۸۳۷ نفر رسید.

بیش از ۶ ماه از حضور این ویروس در جامعه انسانی می‌گذرد، اما نه تنها هیچ واکسن و دارویی برای آن کشف نشده است، بلکه پزشکان نیز برای نتیجه دادن ساخت واکسن کرونا هم شک دارند و ساخت آن را به چندسال آینده موکول می‌کنند. روزانه، اما اطلاعات و شایعه‌های بسیاری در خصوص نحوه عملکرد یا انتقال این ویروس منتشر می‌شود که برخی از آن‌ها مورد تایید پزشکان و برخی دیگر از نظر محققان شایعه یا صرفا در حد یک حدس و گمان است.

دکتر مصطفی قانعی فوق تخصص بیماری‌های ریه و رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا  می‌گوید: آمار نشان می‌دهد تعداد مبتلایان مرد به ویروس کرونا نسبت به زنان بیشتر است و هنوز کار علمی و تحقیقاتی جدی هم برای آن نشده است که دلیل اصلی آن را متوجه شویم. اما در طب مواردی را داریم که به هرحال یک بیماری در آقایان بیشتر از خانم‌ها است و یک امر مسبوق به سابقه است و کرونا هم یکی از آن بیماری‌ها است، ولی پاسخ چرایی آن تاکنون مشخص نشده است. هنوز علت این امر مشخص نشده و اینکه می‌گویند به سیستم ایمنی بدن زن و مرد مرتبط است، اگر اثبات شده بود که علت تقویت سیستم ایمنی یک فرد را متوجه می‌شدند و در فرد دیگری هم تقویت می‌کردند.

 وی با بیان اینکه ویروس کرونا از طریق صحبت کردن هم به فرد دیگری منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: ۵ دقیقه صحبت کردن در شرایطی که فاصله کمتر از یک و نیم متر باشد و فرد مبتلا ماسک هم نزده باشد ویروس کرونا منتقل می‌شود. از همین رو باید بهداشت و فاصله را رعایت کرد.

قانعی در پاسخ به این سوال که اگر مبتلایان عطسه یا سرفه نکنند ویروس به افراد دیگر منتقل می‌شود یا نه، گفت: عطسه یا سرفه باعث می‌شود ذرات منتقل شود و افراد دیگر را مبتلا کند؛ بنابراین افراد بدون علامت نسبت به افراد مبتلا که علائمی همچون عطسه یا سرفه دارند احتمال کمتری برای مبتلا کردن دیگران دارند.

این پزشک با بیان اینکه در افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا تردید دارم، تصریح کرد: ما تست‌هایمان بیشتر شده است. در گذشته تست تشخیصی نداشتیم و فقط افرادی که بستری می‌شدند یا بیماری جدی داشتند را تست می‌کردیم، اما اکنون بیماران سرپایی را هم تست می‌کنیم. از همین رو گفته می‌شود که آمار افزایش پیدا کرده است، اما نسبت به قبل نمی‌دانیم چنین موضوعی واقعا صحت دارد یا نه، زیرا تست را باید با تست مقایسه کرد. مثلا اگر چهار ماه قبل به همین صورت تست انجام می‌شد و به همین شکل ادامه پیدا می‌کرد آن موقع می‌توانستیم نسبت به افزایش یا کاهش آمار صحبت کنیم.

 وی ادامه داد: ویروس کرونا در واقع به بیماری‌های بشر افزوده شد. فعلا هیچ شواهدی مبنی بر اینکه بگوییم این بیماری را محو کرده‌ایم و دیگر هم برنمی‌گردد وجود ندارد. وقتی بیماری است افراد باید هم مراقبت‌های لازم را داشته باشند و هم کارهایشان را انجام دهند. آنچه که در بیماری‌های ویروسی وجود دارد مشابه به یکدیگر است. زمانی که شما دست ندهید نه کرونا می‌گیرید و نه آنفلوآنزا. اگر زمانی که مریض هستید در خانه بمانید مریضی را به دیگران منتقل نمی‌کنید، وقتی مریض هستید و ماسک می‌زنید بیماری را به دیگران انتقال نمی‌دهید. ویروس کرونا یک ویژگی که داشت این آموزش را به مردم داد که وقتی مریض هستید به مسجد، حرم، ورزشگاه یا سایر اماکن پرتردد نروند. به مردم آموزش داد وقتی بیماری ویروسی در جامعه است به همدیگر دست ندهید و در خانه بمانید تا زمانی که بهبود پیدا کنید. ما اگر این ادبیات را به مردم منتقل کنیم و آموزش دهیم هم مشکل کرونا حل میشود هم سایر بیماری‌ها.

 رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا ادامه داد: همه می‌دانیم وقتی مردم به مکه یا اربعین می‌رفتند وقتی برمی‌گشتند همه به بیماری ویروس مبتلا شده بودند. خاصیت تجمع این است که بیماری به سرعت بین افراد منتقل می‌شود؛ بنابراین اگر کسی می‌داند که مریض است نباید در تجمعات حضور پیدا کند. قبلا کرونا نبود، اما اربعین که بود و وقتی مردم می‌رفتند آنفلوانزا می‌گرفتند. رسانه باید روی همه بیماری‌های ویروسی کار کند و به مردم آموزش دهد. فرد بیمار اگر در جمع حاضر نشود و دستانش را بشویید و ماسک استفاده کند و تا از بهبود کامل خود مطمئن نشده از خانه بیرون نیایید، بیماری گسترش پیدا نمی‌کند. این حق الناس است که بیمار باشید و دیگران را مریض کنید.

قانعی با بیان اینکه اثرات این ویروس در بدن فرد مبتلا عموما سریعا از بین می‌رود، گفت: در بدن برخی از افراد اصلا همان موقع از بین می‌رود و برخی دیگر هم ممکن است تا دو ماه بدن درد و خستگی همراه آن‌ها باشد، اما بعد از آن حتما بهبود پیدا می‌کنند. انتقال ویروس از طریق لباس و سطوح هم هنوز تایید نشده و اختلاف نظر‌های بسیاری در این خصوص وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید