آمریکا خواستار حمایت از تیم تحقیق جنایات داعش در عراق شد

کدخبر: ۳۴۳۱۴۶
اقتصادنیوز:نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد بر لزوم تداوم ماموریت تیم تحقیق از جنایات داعش در عراق تاکید کرد و خواستار حمایت همه اعضای شورای امنیت از آن شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، کلی کرافت روز دوشنبه در نشست شورای امنیت که درباره گزارش تیم تحقیق برای پاسخگو کردن داعش در عراق برگزار شد، افزود: یونیتاد برای کمک به مقامات عراقی، اقداماتی همچون نبش قبر گورهای دسته جمعی که شامل بقایای قربانیان بی‌گناه به دست تروریست‌های داعش انجام داده است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلی که از ناحیه کووید-19 بر همه ما تحمیل شد، تمرکز یونیتاد بر تحلیل‌ها از شواهد جمع‌آوری شده، اطمینان می‌دهد که زمان ارزشمند در پیگیری قضایی برای قربانیان داعش از دست نرفت.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد اضافه کرد: همکاری نزدیک یونیتاد با رهبران سیاسی، قضایی، مذهبی و اجتماعی عراق برای موفقیت مستمر این ماموریت با هماهنگی یونامی و تیم کشور سازمان ملل بسیار مهم است.

کرافت اظهار کرد: ایالات متحده به طور کامل از رهبران جدید عراق، از جمله الکاظمی نخست وزیر، برای کمک به تحقق برنامه برجسته خود و تامین زندگی با عزت، امنیت و سعادت برای همه عراقی‌ها حمایت می‌کند. با حمایت دولت عراق، یونیتاد به سرعت در حال تهیه گزارش از، و پاسخگویی برای جنایات داعش و همچنین- امیدواریم- اقدام التیام‌بخش برای عراق حرکت کند.

وی با تاکید بر اینکه تعهد آمریکا به یونیتاد برداشته شدنی نیست، مدعی شد: نه تنها برای نخستین نبش قبر گورهای دسته‌جمعی ایزدی‌های منطقه سینجار توسط یونیتاد، 2 میلیون دلار اختصاص دادیم بلکه یک میلیون دلار دیگر هم برای کار یونیتاد با جوامع اقلیت مذهبی عراقی شامل مسیحیان و شابک‌ها فراهم کردیم.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اضافه کرد: ما در حال بررسی مشارکت‌های بیشتری هستیم و از اعضای دیگر شورای امنیت می‌خواهیم ک سهم خود را در حمایت از یونیتاد خواه مشارکت مالی باشد خواه تجهیزات ویژه یا بسترهای فناوری، انجام دهند.

کرافت بدون اشاره به نقش حمایت آمریکا در حمایت از داعش و ارسال تجهیزات به آنها و همچنین بدون اشاره به خریداران نفتی از این گروه تروریستی گفت: هنگامی که داعش عراقی‌های بی گناه را با اخراج جوامع قومی مذهبی متنوع هدف قرار داد، جهان وحشت را مشاهده کرد.

وی افزود: تسهیل یونیتاد برای صدور بیانیه نادر مشترک بین ادیانی در محکوم کردن داعش از سوی سران مذهبی کلیدی در عراق و همچنین «مشاور ویژه»در پیشگیری از نسل کشی، یک دستاورد برجسته است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ادامه داد: این اقدام آشکارا حسن نیت یونیتاد را نشان می‌دهد که تنها 2 سال از فعالیتش در عراق می‌گذرد. ایالات متحده مفتخرانه به ایستادن در کنار یونیتاد و مردم عراق در تعقیب قضایی علیه جنایات داعش ادامه می‌دهد.

کرافت همچنین خواستار پاسخ «کریم خان» مسئول تیم تحقیق جنایات داعش در عراق از نحوه همکاری دولت جدید عراق با یونیتاد، شد.

کریم خان مشاور ویژه و سرپرست تیم تحقیق برای پاسخگو کردن داعش نسبت به جنایاتش در عراق، در ابتدای این نشست گزارشی از یافته‌ها و اقدامات این تیم به شورای امنیت ارائه داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید