احتمال تجدیدنظر ایران در همکاری با آژانس انرژی اتمی

کدخبر: ۳۴۳۳۷۵
یک کارشناس مسائل بین‌الملل، با انتقاد از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: اگر شورای حکام بخواهد همچون گذشته علیه ایران سخت بگیرد و اقداماتی را در این زمینه انجام دهد احتمالا ایران در همکاری صمیمانه خود با آژانس تجدید نظر می‌کند.
احتمال تجدیدنظر ایران در همکاری با آژانس انرژی اتمی

به گزارش اقتصادنیوز، حسن بهشتی‌پور، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول چند سال گذشته همکاری‌های گسترده‌ای با یکدیگر داشته‌اند، اظهار کرد: در طول این چند سال بیشترین نظارت‌ها و کنترل‌ها از سوی آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت گرفته که این میزان از نظارت و کنترل در تاریخ  فعالیت آژانس نیز بی‌سابقه بوده است.

وی با بیان این که نظارت‌ها و کنترل‌های مورد اشاره بالاتر از پروتکل الحاقی و ان پی تی بوده است، گفت: ایجاد شبهه در فعالیت‌های هسته‌ای ایران و مانع تراشی در زمینه همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، کار رژیم صهیونیستی است. این رژیم عضو آژانس است ولی ان پی تی که یک پیمان مادر است را نپذیرفته است و مدعی شده که ایران سلاح هسته‌ای می‌سازد.

بهشتی‌پور با بیان این که اگر شورای حکام بخواهد بر اساس ادعاهای رژیم صهیونیستی قطعنامه‌ای را در محکومیت ایران صادر کند، امر عجیبی است ولی در دنیای سیاست با توجه به فشارهای آمریکا و لابی رژیم صهیونیستی این امر غیر ممکن نیست، گفت: صهیونیست‌ها تلاش کرده‌اند موضوعی که مربوط به 17 سال پیش است را زنده کنند و ایران اعتراضش این است که  پرونده این  مسائل یک بار برای همیشه در قالب پی ام دی در سال 2015 برای همیشه بسته شده است.

بهشتی‌پور خاطر نشان کرد:‌ اعتراض ایران این است که در طول این سال‌ها نظارت و کنترل‌های جدی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت گرفته است و مسائل گذشته بر اساس پی ام دی بسته شده و اگر قرار باشد هر کشوری بیاید و یک ادعای جدیدی را مطرح کند و آژانس بخواهد به آن توجه کند این روند تا یوم القیامه ادامه خواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین‌المللی همچنین به بخش دیگری از ادعاهای آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: اگر آژانس بخواهد تحت تاثیر این گزارش‌ها و فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیمی علیه کشورمان بگیرد این موضوع باعث می‌شود که احتمالا ایران در همکاری صمیمانه خود با آژانس تجدید نظر کند و یا این همکاری را متوقف کند.

بهشتی پور همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این مصاحبه با اشاره به تلاش‌های آمریکا جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل و انتشار برخی اخبار مبنی بر این که واشنگتن قصد دارد قطعنامه‌ای در این زمینه ارائه کند، گفت: اگر چنین قطعنامه‌ای از سوی آمریکا ارائه شود به احتمال 99 درصد این قطعنامه با مخالفت چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل روبرو می‌شود، چرا که آنها معتقدند فعالیت‌های ایران شفاف و در چارچوب برجام بوده است.

وی افزود: اگر آنها پیش از این به قطعنامه‌های تحریمی ایران رای داده‌اند به این دلیل بوده که احتمالا این استنباط را داشته‌اند که ایران هسته‌ای نه فقط برای غرب بلکه برای چین و روسیه نیز خطرناک است. ولی اکنون مشاهده می کنند که ایران نهایت همکاری را در چارچوب برجام در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای خود انجام داده و به صورت شفاف عمل کرده است.

بهشتی پور  ادامه داد: چین و روسیه معتقد هستند که آمریکا نمی‌تواند قطعنامه های شورای امنیت را مصادره به مطلوب کند و بخشی از آن را بپذیرد و بخشی دیگر را رد کند. بنابراین به احتمال بسیار زیاد چین و روسیه مانع تصویب قطعنامه جدیدی در این ارتباط خواهند شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: اکنون آمریکا امیدوار است که بتواند از طریق سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس مکانیزم ماشه را فعال کند.

وی گفت: در برابر این موضوع نیز ایران اعلام کرده است که اگر قطعنامه‌های شش گانه شورای امنیت ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل متحد علیه ایران بازگردد، تهران احتمالا نه تنها پروتکل الحاقی را اجرا نمی کند، بلکه از ان پی تی نیز خارج خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید