ابراز نگرانی مجدد اتحادیه اروپا درباره شکست مذاکرات برگزیت

کدخبر: ۳۴۳۴۸۱
اقتصادنیوز: رییس کمیسیون اروپا بار دیگر نسبت به محدودیت زمان مذاکرات با انگلیس در خصوص آینده همکاری‌های ۲ طرف در دوره پسابرگزیت ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که هنوز بخش زیادی از کارها برای رسیدن به توافق باقی‌ مانده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،«اورسولا فون درلاین» روز چهارشنبه با ایراد سخنانی در پارلمان اروپا گفت: ما اینک نصف مذاکرات را انجام داده و پنج ماه تا پایان مهلت تعیین شده فرصت داریم. اما قطعا نصف کارها برای رسیدن به توافق صورت نگرفته و زمان اندکی پیش روی ما باقیست.

رییس کمیسیون اروپا همچنین عنوان کرد که نخست وزیر انگلیس رسما به او ابلاغ کرده که به تمدید مهلت مذاکرات پس از پایان امسال تمایلی ندارد.

وی با اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای نشان دادن انعطاف در مذاکرات برگزیت خاطر نشان کرد: اما این امر بدون در نظر گرفتن شرایط برابر قابل دستیابی نیست.

فون درلاین تصریح کرد که چنانچه انگلیس خواهان دسترسی به بانک اطلاعات حساس و همکاری نزدیک با پلیس و دستگاه قضایی اتحادیه اروپاست باید برای تحویل اطلاعات شهروندان اروپایی هم ضمانت محکمی ارائه دهد.

وی با بیان این مطالب تصریح کرد: هیچ کس با قاطعیت نمی‌تواند اعلام کند که این مذاکرات تا پایان امسال به کجا ختم خواهد شد.

انگلیس ۳۱ ژانویه گذشته (۱۱ بهمن ۹۸) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از ۴۷ سال عضویت ترک کرد و تا آخر سال جاری میلادی و در چارچوب دوره موسوم به گذار، تابع قوانین اتحادیه اروپاست. پس از آن، همه روابط چهار دهه گذشته میان ۲ طرف متوقف خواهد شد.  

۲ طرف تلاش می‌کنند تا پیش از پایان دوره گذار درباره آینده همکاری‌های ۲ جانبه به توافق برسند.

انگلیسی‌ها در چهار مذاکره اخیر برگزیت یک چیز را روشن کرده‌اند: آنها به هیچ وجه آماده اتخاذ کلیه استانداردهای اتحادیه اروپا در زمینه حفاظت از محیط زیست، نیروهای کار و مصرف کنندگان و همچنین مالیات‌ها و کمک‌های دولتی برای داشتن امتیاز دسترسی به بازارهای داخلی اتحادیه اروپا نیستند.

از نظر انگلیس، تعهد بلندمدت به استانداردهای اتحادیه اروپا می‌تواند از توافق تجاری گسترده با ایالات متحده جلوگیری کند. وعده بازگشت به بازار تجارت جهانی از جمله وعده‌های اصلی دولت انگلیس برای اجرای برگزیت بود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی در همین زمینه نوشت؛ دولت آلمان که از ۲ ماه دیگر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده خواهد گرفت نسبت به شکست مذاکرات و عدم توافق با انگلیس هشدار داده است.

اسناد محرمانه وزارت امور خارجه آلمان حاکیست که برلین، سایر دولت‌های اروپایی را تحت فشار قرار داده تا برای توافق با انگلیس انعطاف نشان دهند.   

در این اسناد آمده است: از ماه سپتامبر مذاکرات وارد مرحله سرنوشت‌سازی می‌شود. انگلیس از هم اکنون تهدیدها علیه بروکسل را به این امید افزایش داده که در بازه زمانی کوتاهی به توافق برسد.

«نیکولینا بریانس» وزیر امور اروپایی کرواسی که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را تا پایان ماه آینده میلادی برعهده دارد ابراز امیدواری کرده که پیش‌نویس توافق برگزیت تا اکتبر (مهر/آبان) آینده حاصل شود.

بر اساس برنامه اعلام شده، مذاکرات برگزیت میان نمایندگان انگلیس و اتحادیه اروپا از ماه آینده میلادی به صورت هفتگی برگزار خواهد شد. این مذاکرات برای اولین بار پس از فروردین گذشته به صورت رو در رو برگزار و به مدت ۲ ماه ادامه خواهد داشت تا ۲ طرف حوزه‌هایی را که می‌توان نسبت به آن سازش کرد، شناسایی کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید