عذرخواهی قابل‌تامل بانک مرکزی و کلیسای انگلیس از شهروندان!

کدخبر: ۳۴۳۷۳۴
اقتصادنیوز: هم زمان با گسترش اعتراض‌ها به نژادپرستی در سراسر جهان که جرقه آن پس از مرگ شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس سفیدپوست این کشور زده شد، بانک مرکزی و کلیسای انگلیس از نقش روسای پیشین خود در تجارت برده عذرخواهی کردند.

به گزارش اقتصادنیوز بانک مرکزی انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نماد روسای پیشین این بانک را که در تجارت برده نقش داشته‌اند حذف خواهد کرد.

یک سخنگوی بانک مرکزی در این زمینه گفت: جای تردیدی نیست که در قرن‌های ۱۸ و ۱۹ میلادی تجارت برده بخش غیرقابل قبولی از تاریخ کشور بوده است.

وی مدعی شد که بانک در کسوت یک نهاد مالی هرگز به صورت مستقیم در این تجارت نقشی نداشته، از برخی روابط غیرقابل توجیه مسئولین پیشین آگاه است و از این بابت عذرخواهی می‌کند.

یافته‌های محققان در دانشگاه یوسی‌ال انگلیس نشان می‌دهد که دست کم ۱۱ رئیس پیشین بانک مرکزی و ۱۶ مدیر اسبق آن در تجارت برده نقش داشته‌اند.

همچنین کلیسای انگلیس در پی انتشار گزارش تکان دهنده روزنامه دیلی تلگراف درخصوص برده‌داری کشیش‌ها، تاریخ گذشته خود را مایه شرمساری توصیف و تصریح کرد؛ برده‌داری و استثمار هیچ جایگاهی در جامعه بشری ندارد.

فشارها در سراسر جهان برای حذف نماد شخصیت‌هایی که در تجارت برده نقش داشته‌اند به دنبال قتل جورج فلوید بالا گرفته است.

فلوید ۶ خرداد گذشته درحالی که یک افسر پلیس سفیدپوست آمریکایی زانویش را روی گردن او گذاشته بود، بطور غم انگیزی جان سپرد. این حادثه اعتراض‌های گسترده‌ای را در سراسر این کشور و کشورهای دیگر شکل داده و مجسمه مالکان برده و کریستف کلمب کاشف قاره آمریکا تخریب شده است.

معترضان انگلیسی چندی پیش مجسمه «ادوارد کلستون»، یکی از برده‌داران ثروتمند قرن ۱۷ را در شهر بریستول سرنگون کرده و به آب انداختند. پس از آن مجسمه «رابرت میلیگان» تاجر برده در قرن ۱۸ میلادی هم از مقابل موزه‌ داکلندز لندن پایین کشیده و به موزه منتقل شد.

مسئولین دانشگاه آکسفورد هم در واکنش به اعتراض دانشجویان، با حذف مجسمه سیسیل رودز (رودس)، بازرگان و سیاستمدار انگلیسی قرن نوزدهم از سردر ساختمان یکی از دانشکده‌ها موافقت کرده‌اند.

صادق خان شهردار لندن دستور داده تا همه مجسمه‌ها و اسامی خیابان‌های پایتخت انگلیس بازنگری شوند. وی خواستار برچیده شدن تندیس‌های مربوط به برده‌داران شده و گفته، لندن باید با واقعیت تلخ تاریخ برده‌داری خود روبرو شود.

تحلیل‌گران معتقدند، دومینوی واژگونی تندیس سیاستمدارانی که باعث گسترش فقر و نابرابری اجتماعی شده اند، با قتل جورج فلوید در آمریکا آغاز شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید