اروپایی‌ها از تاکتیک‌های ترامپ علیه ایران حمایت نکردند

کدخبر: ۳۴۳۸۹۴
اقتصادنیوز :‌ روزنامه واشنگتن پست نوشت: اگرچه سه کشور اروپایی (انگلیس،آلمان و فرانسه) دارای مشترکاتی با آمریکا هستند اما با تاکتیک‌های دولت ترامپ علیه ایران موافقت نکردند.
اروپایی‌ها از تاکتیک‌های ترامپ علیه ایران حمایت نکردند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،به نوشته این روزنامه آمریکایی، سه متحد اروپایی آمریکا روز جمعه اعلام کردند که آنها از تهدیدات دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده مبنی بر اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران پشتیبانی نمی‌کنند، اما از تهران خواستند که اجازه دسترسی به دو سایت را که ممکن است مواد هسته‌ای در آن وجود داشته باشد بدهد.

فرانسه، انگلیس و آلمان که همه در مورد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران مذاکره کردند، پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای همچنان خواهان زنده نگه داشتن آن و ادامه مذاکره با ایران هستند.

وزیران امورخارجه سه قدرت اروپایی روز جمعه در برلین در میان تنش‌های جدید میان واشنگتن و تهران دیدار کردند. در بیانیه نهایی آنها تاکید شد که اگرچه این کشورها دارای مشترکات با آمریکا هستند اما با تاکتیک های دولت ترامپ علیه ایران موافقت نمی‌کنند.  

به نوشته واشنگتن پست، آمریکا می‌خواهد همه تحریم‌های سازمان ملل را که به عنوان بخشی از توافق نامه سال ۲۰۱۵ برداشته شده بازگرداند، مگر اینکه شورای امنیت تحریم صادرات تسلیحات به ایران را که در ماه اکتبر (مهرماه) منقضی می‌شود تمدید کند.

در بیانیه وزیران امورخارجه سه کشور اروپایی آمده است: یافتن راه حل دیپلماتیک برای اینکه ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند باشد برای انگلیس، آلمان فرانسه حائز اهمیت است. از این جهت ما صریحا تاسف و نگرانی خود را از تصمیم ایالات متحده برای خروج از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اعلام کردیم و از ماه می ۲۰۱۸ تاکنون بی‌وقفه تلاش کردیم تا برجام را حفظ کنیم.

وزیران امور خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه با بیان این ادعا که به طور کامل به تعهداتشان در برجام، از جمله لغو تحریم‌ها پایبند بوده‌اند اظهار کردند؛ ما از تعهداتمان فراتر رفته تا از تجارت مشروع با ایران از جمله از طریق اینستکس که به طور کامل فعال شده و تراکنش‌های مالی را تسهیل می‌کند، حمایت کنیم.

آنها سپس از تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش در برجام عمیقا ابراز تاسف و ادعا کردند که این اقدامات مزایای برجام درباره عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای را به محاق می‌برد. تروئیکای اروپا بر همین اساس یادآور شدند که سازوکار حل اختلاف در برجام را با حسن نیت و به امید یافتن راه حل دیپلماتیک برای حفظ این توافق و بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش ذیل برجام فعال کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید