جزئیات تمام فازهای درمانی کرونا در ایران

کدخبر: ۳۴۴۲۰۳
اقتصاد نیوز:رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه تمام روش‌های درمانی در کشور در حال بررسی است، گفت: البته که همه دنیا پیگیر هستند اما باید برای درمان کرونا به یک اجماعی رسید و آن را اجرایی کرد.
جزئیات تمام فازهای درمانی کرونا در ایران

به گزارش اقتصاد نیوز، دکتر مصطفی قانعی در گفتگو با  مهر اظهار کرد: در جلسه‌های گذشته کمیته علمی موضوع درمانی کووید ۱۹ بحث شد و اولین سوالی که مطرح شد این بود که با این ویروس چه آسیبی به ریه وارد شده و برای این آسیب چه درمان‌هایی پیشنهاد می‌شود.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه درمان کرونا چندین فاز دارد، بیان کرد: در درمان این بیماری چندین فاز داریم که باید به ازای هر مرحله‌ای، درمان خاص خودش را پیشنهاد کنیم؛ اولین مرحله درمانی، حضور ویروس و تکثیر آن است یعنی در حالی که ویروس در حال تکثیر است، همزمان التهاب ریه شروع می‌شود؛ وقتی التهاب ریه پیش می‌رود هم ممکن است فرد بهبود پیدا کند یا از طرف دیگر منجر به تشدید بیماری شود که به آی سی یو منتقل شود که در این صورت ما به درمان دیگری نیازی داریم.

وی درخصوص روش‌های درمانی که برای هر یک از این فازها در کمیته علمی ارائه می‌شود، خاطر نشان کرد: جلسه آتی روش‌هایی پیشنهاد می‌شود که بر اساس آسیب‌های وارده در زمان مختلف در بدن فرد بیمار است؛ ما در این پروسه به درمان‌های متعددی نیاز داریم که این درمان‌ها می‌تواند تا حدی با هم همپوشانی داشته باشند.

قانعی خاطر نشان کرد: همچنین تاکنون چندین درمان ضد التهابی هم پیشنهاد شده اما باید بررسی کنیم که کدام مقرون به صرفه و در کشور موجود است و کدام در کل کشور قابل انجام است که این جای بحث و بررسی دارد. ما اکنون با این اوصاف تنها درمان مرحله یا فاز اول افراد مبتلا را داریم که هنوز فازهای دو و سه هنوز در پروتکل درمانی نیامده است.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، آنچه که در حال حاضر برای درمان کرونا داریم صرفاً درمان ضد ویروس است و درمان ضد التهابی نداریم که محققان اکنون روی درمان‌های ضد التهابی متمرکز می‌شوند و اگر این کار تمام شود روی درمان‌هایی که در «آی سی یو» باید صورت بگیرد باید متمرکز شوند.

وی با اشاره به یکی از درمان‌ها گفت: یکی از درمان‌هایی که تازه شروع شده استفاده از «کورتون» است؛ همچنین «اکتمرا» از دیگر درمان‌هایی است که به تازگی شروع شده و باید نتایج آن در کمیته علمی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر درمان‌های ضد التهابی زیادی وجود دارد که باید ببینیم کدام یک در کشور ما امکان پذیر است.

قانعی در پاسخ به اینکه این تحقیقات ضد ویروس و ضد التهاب برای پیک دوم شیوع کووید ۱۹ در پروتکل درمانی وارد می‌شود یا خیر گفت: هنوز درمان‌های ضد ویروس نداریم و اکنون متمرکز به این موضوع نیز هستیم؛ البته که کل دنیا پیگیر این قضیه هستند که راه حل و درمانی برای درمان کووید ۱۹ بیابند و این راه‌ها مختص ایران نیست.

وی با تاکید بر اینکه پیشنهاداتی در زمینه درمان‌ها ارائه می‌شود و در کمیته علمی مورد بحث قرار می‌گیرد که آیا این در کشور قابل اجرا هست یا خیر، گفت: در آن صورت در اختیار پزشک قرار می‌گیرد که این موضوع زمان بر است؛ زیرا باید کل دنیا روی یک درمانی به اجماع برسند.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا در خصوص روش‌های متفرقه‌ای که در بیمارستان‌ها از سوی پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به کرونا انجام می‌شود، گفت: وقتی پزشکی می بیند که حال بیمارش وخیم است ترتیبی اتخاذ و با تصمیم خود در راستای بهبود حال بیمار تلاش می‌کند؛ در واقع هر پزشک از هر روشی برای درمان بیمارش استفاده می‌کند و مسئولیت آن با خودش است. اما اگر یک روشی بخواهد در کل کشور اجرایی شود باید در کمیته علمی به تایید برسد و بعد در پروتکل درمانی وارد شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید