رونمایی یک اقتصاددان از تهدید جهانی خطرناک‌تر از کرونا

کدخبر: ۳۴۴۲۸۲
​اقتصادنیوز: به گفته ی اقتصاددان مشهور جفری ساکس، جنگ سرد عمیق میان آمریکا و چین در مقایسه با ویروس کرونا نگرانی بزرگتری برای جهان خواهد بود.
رونمایی یک اقتصاددان از تهدید جهانی خطرناک‌تر از کرونا

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از شبکه جهانی بی بی سی، پس از همه گیری کرونا، اختلال گسترده ای در جهان رخ داده است. شکاف بین این دو ابر قدرت، اختلال جهانی را تشدید می کند. جفری ساکس در این رابطه اظهار کرد: «آمریکا در تلاش است تا جنگ سرد تازه ای با چین آغاز کند. اگر این امر به وقوع بپیوندد، جهان دیگر به حالت عادی برنمیگردد. در واقع ما با خطرات و جنجال های بیشتری رو به رو خواهیم بود».

اظهارات اقای ساکس در حالی مطرح می شود که تنش ها میان چین و آمریکا در چند جبهه ادامه دارد و فقط محدود به تجارت نیست. ترامپ در این هفته مقامات چینی مسئول در سرکوب مسلمانان استان سین کیانگ را تحریم کرد. ترامپ در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال گفت که وی معتقد است چین برای بی ثبات کردن اقتصادهای رقابتی، انتشار جهانی ویروس را تسهیل کرده است. دولت ترامپ شرکت های چینی را نیز مورد هدف قرار داده است، به ویژه شرکت هواوی که به عنوان غول ارتباطات چین شناخته می شود. واشنگتن ادعا می کند که پکن از هواوی برای جاسوسی از مشتریان استفاده میکند. مقامات چین این اتهام را رد کرده اند. اما موضع سفت و سخت ترامپ درباره ی چین و شرکت هواوی ممکن است بخشی از یک توطئه ی سیاسی برای انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد. جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در کتاب خود به این موضوع اشاره کرده است. ساکس نیز موافق است که هدف قرار دادن هواوی تنها یک نگرانی امنیتی نیست. ساکس در این باره تصریح کرد: «ایالات متحده فرصت توسعه ی 5G را از دست داد. این تکنولوژی جدید بخشی مهمی از اقتصاد دیجیتال است. به همین دلیل آمریکا تلاش کرد هواوی را به عنوان یک تهدید جهانی معرفی کند».

اما آمریکا تنها کشوری نیست که وارد نزاع با چین شده است. در این هفته، تنش ها در مرز هند و چین افزایش یافته است. در خونین ترین نزاع پنجاه سال اخیر چین و هند، دست کم 20 سرباز هندی کشته شدند. در همین حال، چین به طور جدی در حال تامین بودجه ی پروژه های اقتصادی در میان نزدیک ترین همسایگان هند مانند پاکستان، میانمار، سریلانکا و نپال بوده است. این اقدامات باعت افزایش  این نگرانی شده است که چین در تلاش است نفوذ هند در منطقه را از بین ببرد.

ساکس در این رابطه اظهار کرد: «انتخاب اصلی در دستان چین است. اگر چین دیپلماسی را رعایت کند و به همکاری منطقه ای بپردازد، آسیا آینده ای فوق العاده روشن خواهد داشت».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید