برنامه ایران برای تداوم تبادل بنزین و طلا با ونزوئلا؛ هرماه 3محموله در ازای 9تن طلا

کدخبر: ۳۴۴۳۶۷
اقتصادنیوز؛ رای‌الیوم چاپ لندن در نوشتاری از چالش جدید برای رئیس جمهور ایالات متحده رونمایی کرد و نوشت: ایران تصمیم به ارسال ماهیانه سه محموله بنزین به ونزوئلا گرفت و این تصمیم، پس از موفقیت تهران در زمینه انتقال ۱.۵ میلیون بشکه به بنادر ونزوئلا اتخاذ شد.
برنامه ایران برای تداوم تبادل بنزین و طلا با ونزوئلا؛ هرماه 3محموله در ازای 9تن طلا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: ایران که تا سال گذشته یک دولت وارد کننده فرآورده‌های نفتی بود، پس از راه اندازی پالایشگاه‌های عظیم خود، از جمله پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» حدود ۱۷۲ هزار بشکه بنزین اضافی دارد.

این اقدام ایران در قبال ونزوئلا، دو جنبه دارد:

اول: سیاسی روانی که دربردارنده پیامی مبنی بر شکستن محاصره آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و تعرض به تحریم‌های آن، اثبات ناتوانی آمریکا از اجرای تهدیداتش در مورد حمله به نفت کش‌های ایرانی در دریای کارائیب و ممانعت از خالی شدن محموله آن از ترس پاسخ انتقامی ایران است.

دوم: جنبه تجاری که براساس ان، ایران به بیش از ۹ تن طلا بعنوان بهای واردات بنزین خود به ونزوئلا دست می‌یابد که ارزش ان، معادل ۵۰۰ میلیون دلار است و این علاوه بر قرارداد‌های تجاری دیگری است که طی سفر مادورو به تهران طی روز‌های آینده، به امضا خواهد رسید.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تهدید کرده بود دولتش به ایران اجازه شکستن تحریم‌ها و انتقال محموله‌های نفت کش هایش به ونزوئلا را نمی‌دهد و شرکت‌های بارگیری ایران و هر طرفی که با آن‌ها همکاری کند را تحریم خواهد کرد، اما این تهدیدات چیزی جز طبل تو خالی نبود. افزون بر اینکه تحریم‌ها در نهایت به نفع ایران تمام شده و باعث خودکفایی اقتصادی آن، پیشرفت در زمینه بازدارندگی نظامی، ساخت موشک‌های قدرتمند و افزایش قدرت دریایی ایران شد، که اکنون باعث نگرانی ایالات متحده و رژیم اشغالگر اسرائیل شده است.

فرآورده‌های نفتی ایران به بنادر ونزوئلا و سوریه می‌رسد و این مساله به دغدغه‌ای برای رئیس جمهور آمریکا و دولت او تبدیل شده و با تکیه بر نظام مبادله در معاملات تجاری، ضربه محکمی به دلار آمریکا می‌زند.

در مجموع، می‌توان گفت: تحریم‌های اقتصادی آمریکا به سرعت در حال از دست دادن تاثیر خود بوده و مورد تمسخر قرار می‌گیرد، همانطور که تهدیدات ترامپ علیه ایران نیز به همین ترتیب است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید