محمود میرلوحی:

اصلاح‌طلبان هرگز مشارکت سیاسی را کنار نمی‌گذارند

کدخبر: ۳۴۴۳۹۲
اقتصادنیوز؛ عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: دولت روحانی در بدترین شرایط کشور را اداره کرد در حالی که دولت نهم و دهم تا سال ۹۲ با در اختیار داشتن ۷۰۰ میلیارد دلار ارز نتوانست به تولید، اشتغال و رونق اقتصاد و توسعه کشور کمکی کند.
اصلاح‌طلبان هرگز مشارکت سیاسی را کنار نمی‌گذارند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ «سید محمود میرلوحی» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا همچنین افزود: کسی نمی‌تواند بگوید مردم از اصلاحات عبور کرده‌اند چون در انتخابات ۹۸ آنها به سمت اصولگرایان هم نرفتند و اصولگرایان از همان رای حداقلی و ثابت خودشان استفاده کردند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت یادآور شد: به عنوان جریانی ریشه‌دار پیروز سه انتخابات گذشته بودیم و حق داشتیم در این انتخابات با مطالعه و ارزیابی فضای سیاسی کشور تصمیم بگیریم، لذا شورای‌عالی در این دوره ارزیابی خود از فضای سیاسی کشور را صادقانه با مردم در میان گذاشت.  

میرلوحی گفت: در انتخابات پرشور و بسیار مهم سال ۹۶ مردم به صحنه آمدند و ۶ ماه بعد از آن اتفاقات دی ۹۶ رخ داد و به دنبال آن حوادث طبیعی و غیر طبیعی سال‌های ۹۷ و ۹۸ را شاهد بود، این مباحث تاثیر زیادی در اراده و حس مشارکت مردم داشت.

وی وضعیت اصلاح‌طلبان پس از انتخابات دوم اسفندماه ۹۸ مجلس شورای اسلامی گفت: در این دوره از فرایند انتخابات مجلس، شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح طلبان کار جدیدی انجام داد که در دوره‌های قبل انجام نداده بود. این شورا اعلام کرد فقط نامزدهای اصلاح‌طلب را برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح طلبان افزود: رویه‌ای که در لیست امید استفاده شد در این دوره قابل اجرا نبود به همین دلیل اعلام کردیم نمی‌توانیم مردم را با همان شیوه انتخابات ۹۴ به صحنه بیاوریم. موضع رسمی این بود که اگر قرار است حضور داشته باشیم با لیست خودمان شرکت می‌کنیم و اگر نتوانیم،  لیستی ارائه نمی‌دهیم که به نظرم تصمیم درست و به جایی بود.

پیروزی اصولگرایان با سبد رای ثابت

میرلوحی درباره مطالبه بخشی از جامعه برای انجام اصلاحات و همچنین موانع پیش رو، گفت: چرا نتوانستیم به اصلاحات موردنظرمان برسیم؟ آیا تلاش و همت نکردیم و یا برنامه نداشتیم؟ به رغم اینکه جریانی نمی‌گذارد اصلاحات مدنظر اصلاح‌طلبان پیاده شود ولی در سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ با حمایت مردم پیروز شدیم.

این فعال اصلاح طلب اضافه کرد: وقتی رقابت وجود نداشته باشد مردم خانه نشین می‌شوند این واقعیت در انتخابات مجلس ۹۸ خود را نشان داد. مشارکت پایین باعث پیروزی اصولگرایان با سبد رای ثابت و حداقلی شد.

میرلوحی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: «اگر قرار است همه مشارکت کنند بسم الله و اگر نه، ما هم به وقتش برآورد خود را می گوییم.»

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری مانند مجلس نیست که رقابت‌های محلی میانگین رای را افزایش دهد، اظهار کرد: اگر در انتخابات ریاست جمهوری رقابت جدی نباشد مشارکت کم خواهد بود.

وی گفت: اصلاحات به عنوان جریان ریشه دار برای خود ساختار، تشکیلات، نیروهای فعال و دلسوز دارد. اگر امروز در یک شهرستان از شهروندی بپرسند اصلاحات یعنی چه و نظرش درباره سیاست خارجی چیست به راحتی توضیح می دهد. نظرات اصلاح‌طلبان نسبت به سیاست، فرهنگ، جوانان، زنان، اقوام و مسائل مختلف روشن و مشخص است.

میرلوحی گفت: اصلاح‌طلبان  اگر در انتخابات ۱۴۰۰ از برند خود به طور کامل استفاده نکنند، روشن است که موفق به صحنه آوردن و سازماندهی بدنه و نیروهای خود را نخواهند شد. یک نکته مهم وجود دارد که بعضی‌ها مورد کم توجهی قرار می‌دهند؛ اصلاحات فلسفه، اصول، شعارها و چارچوب‌هایی دارد اگر از آن عدول شود بی‌نتیجه می‌ماند.

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اگر با نامزد خودمان وارد عرصه انتخابات نشویم جوانان، دانشگاهیان فرهنگیان، سمن‌ها، رسانه‌ها و طرفداران و حامیان اصلاحات همراهی نخواهند کرد. این بخش‌ها هستند که بدنه اصلاحات را تشکیل می‌دهند. آنها در ۹۲، ۹۴ و ۹۶ مصلحت‌سنجی ما مبنی بر ترجیح منافع ملی بر منافع جریانی و جناحی را قبول کردند ولی نمی‌توانیم استراتژی این سالها را برای همیشه برای آنها بخشنامه کنیم.

اصلاح‌طلبان نسبت به موضوعات کشور بی‌تفاوت نیستند

میرلوحی گفت: اصلاح‌طلبان نسبت به موضوعات کشور بی‌تفاوت نیستند. ممکن است قدرت مانور ما را مانند اسفند ۹۸ بگیرند ولی اصلاح طلبان هرگز از مشارکت در عرصه سیاست ایران کناره نمی‌گیرند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مسئولیت ملی، مدنی و اجتماعی اقتضا می‌کند که همیشه در صحنه باشیم، تاکید کرد: اصلاح‌طلبان همان کسانی هستند که قبل از انقلاب در مبارزه، دفاع مقدس و در دولت‌های مختلف حضور داشتند و نمی‌توانند نسبت به کشور بی تفاوت باشند و طبیعتاً به اقتضای شرایط موثر خواهند بود، بنابراین عقب‌نشینی، کنار کشیدن و حاشیه نشینی از ساحت اصلاحات به دور است.

میرلوحی اظهار کرد: اصلاحات مجانی به دست نیامده است.  اصلاح‌طلبان برای حضور در صحنه همیشه هزینه داده‌اند. هیچ وقت دنبال راحتی و کنار نشستن نبوده‌اند، اما بعضی وقتها با وجود این هزینه‌ها نتیجه نگرفته‌اند اما مسئولیت ملی خود را انجام می‌دهند.

 میرلوحی: دولت روحانی در بدترین شرایط کشور را اداره کرد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید