نگاه مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید به روابط تهران-واشنگتن؛

ایران تهدیدی آشکار برای آمریکا است

کدخبر: ۳۴۴۶۳۳
اقتصادنیوز؛ مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در بخشی از کتاب خود به خطراتی از جمله تهدیدات هسته‌ای ایران و کره شمالی که به زعم وی برای آمریکا تهدید بشمار می‌رود اشاره کرده است.
ایران تهدیدی آشکار برای آمریکا است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ جان بولتون در کتاب خود با عنوان «اتاق اتفاق» نوشته‌است: تهدیدها و فرصت های جدید با سرعت پیش روی ما قرار می‌گرفتند و هشت سال دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به معنای ترمیم بسیار بود. من برای مدت زمانی طولانی در مورد امنیت ملی آمریکا در دنیایی متلاطم اندیشیده بودم؛ روسیه و چین در سطوحی راهبردی و ایران، کره شمالی و سایر کشورهایی که آرمان های هسته‌ای داشتند از نقطه نظر دیگر ایالات متحده را تهدید می‌کردند. خطرات ناشی از تروریسم بنیادگرایی در خاورمیانه پرآشوب (سوریه، لبنان، عراق و یمن)، افغانستان و کشورهای دیگر و حتی تهدیدهای موجود در نیمکره غربی، مانند خطراتی که از جانب کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه احساس می‌شد نیز باید در نظر گرفته می‌شد.  

بولتون در ادامه می‌افزاید: من در سیاست خارجی سیاست طرفداری از آمریکا (ایدئولوژی‌ها، فرهنگ و آمریکایی) را در پیش گرفتم و «آدام اسمیت»  (از نظریه پردازان اصلی نظام سرمایه داری مدرن) را در زمینه اقتصاد، «ادموند برک» (پایه گذار محافظه کاری مدرن) در مورد جامعه، مقالات مربوط به دولت فدرالیست و ترکیبی از «دین آچسون» (شخصی که نقش محوری در تعریف سیاست خارجی آمریکا در دوران جنگ سرد داشت) و «جان فاستر دالس» (از چهره‌های مهم در سالهای آغازین جنگ سرد) در زمینه امنیت ملی دنبال کردم. ضمن انکه نخستین فعالیت سیاسی من در سال ۱۹۶۴ به نمایندگی از «باری گلد واتر»  (کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا در سال ۱۹۶۴) بود.  

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا نیز در میانه اختلافات اساسی درباره چگونگی مدیریت چالش‌های مهم سیاست خارجی مانند ایران، کره شمالی و افغانستان، بولتون را که سومین مشاور امنیت ملی خود بود اخراج کرد. 

ترامپ و بولتون

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید