رحمن قهرمانپور، کارشناس مسائل استراتژیک:

ایران در حال تبدیل شدن به متحد استراتژیک چین است

کدخبر: ۳۴۵۰۲۴
اقتصادنیوز:نشست روز جمعه ۳۰ خرداد ماه شورای حکام که به تصویب قطعنامه‌ای ضدایرانی انجامید با یک شگفتی همراه بود؛ در این نشست چین کاملا رودرروی آمریکا قرار گرفت و به همراه روسیه به این قطعنامه رای منفی داد.
ایران در حال تبدیل شدن به متحد استراتژیک چین است

به گزارش اقتصادنیوز  رحمن قهرمانپور، کارشناس مسائل استراتژیک در این باره گفت: «امضای سند قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در هیات دولت نشان می‌دهد ایران در حال تبدیل شدن به یک متحد استراتژیک چین است.»  وی  ادامه داد: «تصویب سند همکاری استراتژیک ۲۵ ساله میان ایران و چین در هیات دولت نشان داد به هر حال این اقدام پکن متاثر از گفت‌وگوهایی بود که پیش از برگزاری جلسه شورای حکام بین ایران و چین در این خصوص صورت گرفته بود. البته این نافی تاثیرگذاری اقدامات ترامپ بر رفتار چین نیست.»

به گفته قهرمانپور این رفتارهای اخیر چین دو دلیل دارد: «نخست اینکه چین در طولانی مدت به این می‌اندیشد که بعد از کاهش حضور آمریکا در خاورمیانه بتواند با بازیگران مهم این منطقه از جمله ایران روابط نزدیکی داشته باشد. البته پکن با بسیاری از کشورها از جمله مصر، امارات، کویت و جیبوتی روابط نزدیکی دارد و به نظر می‌رسد که چین در حال تکمیل پازل حضور خود در مناطق مختلف جهان از جمله خاورمیانه در صورت کاهش حضور آمریکا است. دیگر اینکه نوع برخورد ترامپ با دولت پکن نیز مزید بر علت است و فشارهای ایالات‌متحده باعث تسریع این نوع رفتار در سیاست خارجی چین شده است. » البته وی معتقد است هنوز زود است بگوییم چین می‌خواهد در خاورمیانه حضور نظامی و سیاسی داشته باشد و فعلا بیشتر از زاویه اقتصاد ورود کرده است.  این کارشناس مسائل استراتژیک در مورد اینکه ممکن است چین در شورای امنیت قطعنامه علیه ایران را وتو کند یا خیر نیز گفت:« با توجه به رفتاری که این کشور در شورای حکام داشت این احتمال می‌رود که چین در شورای امنیت نیز قطعنامه علیه ایران را وتو کند.»

P02-01

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید