ترامپ به دنبال لغو یکی دیگر از برنامه های دولت اوباما / برنامه داکا چیست؟

کدخبر: ۳۴۵۰۵۶
اقتصاد نیوز: ترامپ قصد دارد سوء مدیریت اقتصادی خود را که منتج به بیکاری بیش از ۴۰ میلیون آمریکایی در دوران شیوع کرونا شده است، به حضور مهاجرین در کشورش مربوط سازد!
ترامپ به دنبال لغو یکی دیگر از برنامه های دولت اوباما / برنامه داکا چیست؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس جمهور آمریکا کماکان قصد دارد محبوبیت خود را در نزد رای دهندگان ملی گرا، افراطی و نژادپرست حفظ کند. او حتی در جریان اعتراضات اخیر در آمریکا پس از قتل جرج فلوید توسط پلیس فدرال، ترجیح داد کمترین حمایتی از حقوق قانونی و اولیه معترضین نکرده و از رنگین پوستان معترض و خشمگین، به عنوان افراد خرابکار و شورشی یاد کند. با این حال به نظر می‌رسد حمایت ترامپ از نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا نقطه پایانی ندارد! او این بار قصد دارد با زمینه سازی برای اخراج صد‌ها هزار مهاجر، سبد رای خود را در میان طرفدارانش تقویت کند.

ترامپ به فکر اخراج مهاجرین است

دولت فدرال آمریکا قصد دارد به قانون حمایت از مهاجرینی که در دوران کودکی خود به صورت غیر قانونی وارد خاک این کشور شده‌اند پایان دهد. چنانچه شبکه یورونیوز گزارش داده است دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با وجود حکم اخیر دیوان عالی این کشور در نظر دارد ظرف شش ماه آینده به طرح حمایت از مهاجرانی که در دوران کودکی به طور غیرقانونی وارد خاک ایالات متحده شده‌اند پایان دهد.

چد ولف وزیر امنیت داخلی آمریکا در این خصوص می‌گوید: دولت دونالد ترامپ طرح «داکا» را «غیرقانونی» می‌داند و مصمم به لغو آن طی شش ماه آینده است. وی گفت: «[قضات دیوان عالی]هرگز نگفته‌اند که برنامه [داکا]قانونی است. آن‌ها تنها با استدلال و روشی که ما استفاده کرده بودیم موافق نبودند.

برنامه داکا چیست؟

برنامه موسوم به داکا، در دوران ریاست جمهوری اوباما به اجرا گذاشته شد. هدف از اجرایی ساختن این برنامه، حمایت و جلوگیری از اخراج حدود ۶۴۹ هزار مهاجری بوده است که در دوران کودکی به صورت غیر قانونی وارد آمریکا شده بودند. مقامات آمریکایی از این مهاجرین به عنوان «رویاپردازان» (Dreamers) یاد می‌کنند. اما سوال اصلی اینجاست اصرار ترامپ بر اجرایی شدن طرح داکا چه تاثیری بر سرنوشت صد‌ها هزار مهاجر در آمریکا خواهد داشت؟ بسیاری از این افراد، در دوران کودکی و به همراه والدین خود وارد آمریکا شده و سال‌ها و بلکه دهه‌هاست در این کشور زندگی می‌کنند.

حتی برخی از آن‌ها از برخی امتیازات اقامتی در این کشور بهره‌مند شده و به نوعی، جامعه آمریکا آن‌ها را در خود پذیرفته و هضم کرده است. با این حال ترامپ قصد دارد با لغو برنامه داکا، از یک سو به شعار انتخاباتی خود مبنی بر سخت گیری در قبال مهاجرین عمل کند و از سوی دیگر، سبد رای خود را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تقویت کند.

ترامپ قصد دارد در میتینگ‌های انتخاباتی خود، به شهروندان آمریکایی و خصوصا سفید پوستان این گونه القا کند که اخراج هر یک از مهاجرینی که در دوران کودکی خود به صورت غیر قانونی وارد خاک آمریکا شده‌اند، منجر به ایجاد فضای مساعدتری برای اشتغال در این کشور خواهد شد. این در حالیست که بسیاری از این مهاجرین، در کار‌های سخت و دشوار، از سوی کارفرمایان آمریکایی به کار گرفته شده‌اند.

مخالفت دیوان عالی آمریکا با تصمیم ترامپ

جدال کاخ سفید و دیوان عالی آمریکا بر سر برنامه یا قانون داکا ادامه دارد. بر اساس آنچه رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند، اکثریت قضات دیوان عالی ایالات متحده حکم دادگاه‌های فدرال مبنی بر «غیرقانونی بودن» لغو برنامه حمایت از «رویاپردازان» را تائید کرده‌اند. با این حال تائید حکم دادگاه‌های فدرال از تلاش مجدد دولت دونالد ترامپ برای لغو «داکا» جلوگیری نمی‌کند. رئیس جمهوری آمریکا ضمن انتقاد از تصمیم دیوان عالی این کشور تاکید کرده است بار دیگر طرح‌هایی را برای لغو برنامه «داکا» ارائه خواهد کرد، اما از جزئیات این طرح‌ها سخنی نگفت.

آنچه مسلم است اینکه ترامپ قصد دارد این طرح‌ها را قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر (آبان ماه) اجرایی کند. سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا در مورد احتمال استفاده دونالد ترامپ از فرمان اجرایی برای لغو «داکا» تاکید کرد دولت فدرال به دنبال متقاعد کردن کنگره برای دستیابی به راه حلی در این باره است. به عبارت بهتر، شواهد موجود نشان می‌دهد ترامپ قصد ندارد از اخراج صد‌ها هزار مهاجر در آمریکا عقب نشینی کند!

در مقابل، دیوان عالی آمریکا اصرار دارد رای صادر شده در مورد برنامه داکا و ملزم نمودن دولت ترامپ به اجرای آن، غیر قابل بازگشت بوده و رئیس جمهور این کشور نمی‌تواند به صورت خودسرانه اقدامی در این خصوص صورت دهد.

رادیو فرانسه در این خصوص گزارش داده است: بر اساس حکم دیوان عالی ایالات متحده آمریکا، دولت دونالد ترامپ نمی‌تواند قانون حمایت از فرزندان مهاجران غیرقانونی در آمریکا، را فسخ کند. در جلسه دادگاه دیوان عالی آمریکا، قاضی محافظه‌کار «جان رابرتس» به چهار قاضی لیبرال حامی حفظ قانون حمایت از کودکان مهاجران غیرقانونی، موسوم به داکا، پیوست و در نهایت پرونده با ۵ رأی موافق برای حفظ قانون در برابر ۴ رأی مخالف، مختومه شد.

سوء استفاده ترامپ از فضای بحرانی دوران کرونا

ترامپ قصد دارد سوء مدیریت اقتصادی خود را که منتج به بیکاری بیش از ۴۰ میلیون آمریکایی در دوران شیوع کرونا شده است، به حضور مهاجرین در کشورش مربوط سازد! به عبارت بهتر، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در اقدامی بسیار خطرناک که می‌تواند تبعات اجتماعی و حقوق بشری دردناک و سختی داشته باشد، شهروندان آمریکایی را در مقابل مهاجرین قرار داده و احساسات نژادپرستانه و ضد مهاجرتی را بار دیگر در میان سفید پوستان و حتی اقشار عادی جامعه تقویت کند.

طی سال‌های اخیر، رئیس جمهور آمریکا بار‌ها به پمپاژ نفرت از مهاجرین بیگناه در کشورش پرداخته و آن‌ها را عامل عقب افتادگی کشورش تلقی کرده است! مهاجرین در آمریکا از سال ۲۰۱۶ میلادی (زمان پیروزی ترامپ در انتخابات) تاکنون، بیش از هر زمان دیگری مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

با این حال اکثر رسانه‌های آمریکایی تا زمانی که ماجرایی ملموس و آشکار مانند قتل جرج فلوید رخ ندهد، کمترین علاقه‌ای در مورد انعکاس وضعیت سخت و آشفته مهاجرین و خصوصا کودکان مهاجر در کشورشان ندارند. ترامپ قصد دارد با کشاندن این ماجرا به کارزار انتخابات، خود را مدافع آمریکایی‌های اصیل نشان دهد! این در حالیست که اساسا آمریکای اصیل و متعاقبا آمریکایی‌های اصیل به دلیل عمر کوتاه تشکیل این کشور و نحوه حضور ساکنان اولیه آن، در عمل وجود خارجی ندارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید