کباب‌ کوبیده 140هزار تومانی، پس ازکرونا!

کدخبر: ۳۴۵۲۸۶
اقتصادنیوز: بعد از بازگشایی مجدد رستوران ها شاهد افزایش قیمت غیر منطقی مواد غذایی هستیم به گونه ای که کباب‌ لاکچری با قیمت سیخی ۱۴۰ هزار تومان عرضه می شود.
کباب‌ کوبیده 140هزار تومانی، پس ازکرونا!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از بازگشایی رستوران ها و جگرکی ها، گویا به یک باره نرخ تمام اقلام غذایی با تغییر قابل توجه و بدون هیچ ضابطه و بخشنامه ای همراه شده است.

این روزها در بسیاری از رستوران‌های شهر، کباب کوبیده از سیخی ۱۴ هزار تومان تا سیخی ۱۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود که این تفاوت قیمت، غیر طبیعی و غیر منطقی به نظر می‌رسد.

برخی ادعا دارند که کوبیده انواع و اقسام متفاوتی دارد، اما این تفاوت به چه علت است.  این سوالات در ذهن مشتریان مطرح می شود که دلیل تفاوت قیمت زمین تا آسمانی کباب در رستوران‌ها چیست؟ اینکه کبابی را در جنوب شهر می‌توان با قیمتی کمتر و در شمال شهر با قیمت نجومی خرید به چه علت است؟.

قیمت هر کیلوگرم دام زنده بین ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان، قیمت هر کیلوگرم شقه گوشت گوسفندی از کشتارگاه برای مغازه داران بین ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم شقه گوشت گوسفندی بدون دنبه برای مغازه داران با حداقل ۱۰ درصد افزایش عرضه می‌شود، همچنین هر کیلوگرم گوشت گوسفندی شقه بدون دنبه برای مصرف کنندگان ۱۲۵ هزار تومان است.

با توجه به اینکه هر کیلوگرم گوشت حدود کیلویی ۱۲۵ هزار تومان است و هر سیخ کباب کوبیده حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم گوشت مصرف دارد چرا باید کبابی با این قیمت نجومی به فروش برسد. به گفته فروشندگان اینکه در کوبیده‌ای کدام قسمت گوشت استفاده می‌شود، اهمیت دارد و هر کدام از قسمت‌های گوشت قیمت متفاوتی دارد، اما با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت نهایت قیمت یک سیخ کباب فیله باید حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان باشد.

گزارش- تفاوت قیمت زمین تا آسمانی قیمت کباب در رستوران‌های شهر/ کباب کوبیده سخی ۱۴۰ هزار تومان!

از ابتدای سال گذشته با رشد قیمت ارز، کاهش ارزش پول ملی و صرفه صادرات محصولات ایرانی، قیمت مواد اولیه و محصولات کشاورزی و دامپروری رشد قابل توجهی داشته است که گوشت قرمز هم از این قاعده مستثنا نبود و این امر سبب شد تا قیمت محصولات خوراکی و مصرفی همچون کباب و چلوکباب نیز رشد قابل توجهی داشته باشد و منوی رستوران‌ها، قیمت‌های خاصی را تجربه کند.

هر سیخ کباب ۱۴۰ هزار تومان!

یکی از مشتریان یک رستوران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کیفیت و قیمت کباب، گفت: قیمت کباب در رستوران‌های مختلف، متفاوت است به طوری که در رستورانی در مرکز شهر هر سیخ کباب ۱۸ هزار تومان ، در رستورانی در منطقه جنوبی ۱۴ هزار تومان و در شمال شهر بین ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان به فروش می رسد.

او بیان کرد: کباب در رستوران جنوب شهر کیفیت مطلوب ندارد، اما همین کباب در شمال شهر که با قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد کیفیت مطلوبی دارد، اما مسئله اصلی بر سر قیمت آنهاست. مگر هر کیلو گوشت چقدر است که به این میزان به فروش می‌رسد؟.

او افزود: برخی از رستوران داران ادعا دارند که به دلیل اینکه از فیله گوسفند در کباب استفاده شده، آن را گران می‌فروشند، اما مگر هر کیلو فیله چقدر است؟ گاهی حتی کبابی را سیخی ۱۴۰ هزار تومان هم خریده ام که این میزان واقعا تعجب بر انگیز است.

افزایش قیمت مواد اولیه غذایی عامل گرانی کباب

علی‌اصغر میرابراهیمی رئیس اتحادیه رستوران‌داران با اشاره به گرانی مواد اولیه غذایی برای طبخ در رستوران‌ها، بیان کرد: متاسفانه در ماه‌های اخیر قیمت مواد اولیه افزایش چشمگیری داشته و همین امر علاوه بر کاهش مشتریان رستوران‌ها، باعث بروز مشکلاتی برای همکاران ما شده است.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران با بیان اینکه قیمت عرضه غذا در رستوران‌ها بر اساس فاکتور رسمی مواد اولیه و هزینه‌های سربار محاسبه می‌شود، گفت: برای بهبود خدمات به مشتریان، سیاست رقابت در قیمت را در پیش گرفته‌ایم و رستوران‌های تهران با توجه به فاکتور رسمی برنج، گوشت و مواد اولیه‌ای که در طبخ غذا استفاده می‌کنند و با احتساب هزینه‌های سربار و همچنین ۲۰ درصد سود مصوب سازمان حمایت، نرخ‌گذاری خود را به اتحادیه اعلام کرده و پس از تایید قیمت توسط اتحادیه، این نرخ‌ها را اعمال می‌کنند.

گوشت گران شد، قیمت کباب سر به فلک کشید

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با انتقاد از انباشت دام روی دست دامداران اظهار کرد: در حال حاضر انباشت دام در کشور به حدی است که دامداران در تامین نهاده‌ها با مشکل جدی روبه‌رو هستند.

او از ثبات نسبی قیمت گوشت نسبت به ۶ ماه اخیر در بازار خبر داد و گفت: با توجه به انباشت دام در واحدهای دامداری و شرایط مساعد زایش، کمبودی در عرضه وجود ندارد که بخواهد بر التهاب قیمت در بازار دامن بزند.

پوریان قیمت هر کیلو دام سبک پروار شده با وزن پایین درب دامداری را ۳۷ هزار تا ۳۸ هزار تومان و با وزن بالای ۵۰ کیلو را ۳۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلو گوساله زنده ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان است.

گزارش- تفاوت قیمت زمین تا آسمانی قیمت کباب در رستوران‌های شهر/ کباب کوبیده سخی ۱۴۰ هزار تومان!

رئیس شورای تامین کنندگان دام ادامه داد: علی رغم انباشت دام در واحدها، تقاضایی برای خرید گوشت در بازار وجود ندارد.

به گفته او، علی رغم فراوانی عرضه دام در واحدها، قیمت گوشت در خرده فروشی‌ها کاذب است، به طوری که دهک‌های پایین جامعه توان خرید ندارند.

روند نزولی مصرف گوشت قرمز به دلیل کاهش قدرت خرید خانوار

علی اصغر ملکی مدیرعامل اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه بازار گوشت تعریفی ندارد، اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل گرما و گرایش افراد به خرید کدو و بادمجان و کاهش قدرت خرید خانوار بازار گوشت در رکود به سر می‌برد.

او افزود: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۰ تا ۹۱ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود حدود ۱۰۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

اگرچه سردست و راسته گوسفندی با نرخ‌های بالاتری عرضه می‌شود، اما قیمت شقه بدون دنبه در مغازه‌ها بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان نیست و برخی مغازه داران ممکن است شقه را به دلیل کیفیت پایین‌تر یا چربی بیشتر با نرخ‌های کمتری عرضه کنند. اما این صنف نیاز به توجه بیشتری دارند تا قیمت ها ثبات پیدا کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید