خطر هوای گرم برای دیابتی ها

کدخبر: ۳۴۵۳۴۱
اقتصادنیوز: گرمای شدید با وجود دیابت می‌تواند خطرناک باشد. در واقع دمای بالا بر سطح گلوکز یا همان قند اثر می‌گذارد.
خطر هوای گرم برای دیابتی ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که تابستان گرمی را پیش رو داریم. از طرفی گرما و فعالیت متوسط تا زیاد می‌تواند باعث تعریق شدید شود و افراد مبتلا به دیابت ممکن است دچار کم‌آبی و در نتیجه افزایش سطح گلوکز خون شوند.

هوای گرم می‌تواند برای دیابتی‌ها خطرناک باشد

- برخی از عوارض دیابت مانند آسیب به رگ‌های خونی و اعصاب می‌تواند بر روی غدد عرق شما نیز تأثیر گذاشته و نگذارد به وظیفه‌اش عمل کند؛ بنابراین بدنتان به آن اندازه که باید نمی‌تواند خنک شود و این می‌تواند به فرسودگی ناشی از گرما و همچنین گرمازدگی شدید، که از فوریت‌های پزشکی است، منجر شود.

- مبتلایان به دیابت، در دمای بالا سریع‌تر دچار کم‌آبی بدن یا "دهیدراته شدن" می‌شوند. ننوشیدن کافی مایعات می‌تواند قند خون را بالا ببرد، قند خون بالا می‌تواند موجب افزایش ادرار کردن و در نتیجه کم‌آبی بدن شود و بدین ترتیب ممکن است فرد در یک چرخه‌ی معیوب و خطرناک گرفتار شود.

- درجه حرارت بالا و گرما می‌تواند موجب گشادشدن رگ‌های خونی و در نتیجه تغییر نحوه استفاده بدن از انسولین شود؛ بنابراین ممکن است لازم باشد قند خونتان را بیشتر از قبل چک کنید و متناسب با آن دُز انسولین و آنچه می‌خورید و می‌نوشید را تنظیم کنید.

حتی وقتی هوای بیرون خیلی گرم به نظر نمی‌رسد، ترکیب گرما و رطوبت هوا می‌تواند خطرناک باشد. به این صورت که وقتی عرق روی پوست شما تبخیر یا به‌اصطلاح خشک می‌شود، باعث کاهش گرما و خنک شدن شما می‌شود. این خنک شدن در رطوبت بالا سخت‌تر است؛ زیرا عرق هم نمی‌تواند تبخیر شود. پس علاوه بر دمای هوا حواستان به رطوبت هم باشد. به‌عنوان مثال، اگر درجه حرارت ۳۲ درجه سانتی‌گراد باشد، ولی شاخص رطوبت بالا باشد باعث شود دما ۴۰ درجه سانتی‌گراد احساس شود.

نکاتی که باید در دمای بالا رعایت کنید. حتی اگر تشنه نیستید، به مقدار کافی آب و مایعات بنوشید تا دچار کم‌آبی نشوید. سوپ‌ها، چای سبز بدون قند، آب گوجه‌فرنگی، آب گرم و لیمو، آب دوغ و ... گزینه‌های خوبی هستند.

۹ سبزی و میوه فصل مخصوص دیابتی‌ها. از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و نوشینی‌های انرژی‌زا یا ورزشی و الکل بپرهیزید. این نوشیدنی‌ها منجر به از دست دادن آب بدن و در نتیجه افزایش سطح قند خون می‌شوند.. قند خونتان را قبل، حین و بعد از فعالیت بررسی کنید. شاید نیاز باشد مقدار انسولین مصرفی‌تان را تغییر دهید. برای ایجاد هرگونه تغییری در دُز انسولین باید از پزشکتان سؤال کنید.. لباس‌های گشاد، سبک و رنگ روشن بپوشید.. وقتی بیرون هستید، از کرم ضدآفتاب و کلاه استفاده کنید. آفتاب‌سوختگی می‌تواند سطح قند خونتان را با تحریک یک واکنش استرسی در بدن به طور ناگهانی بالا ببرد؛ بنابراین هر وقت خواستید از منزل بیرون بروید با لباس مناسب از خودتان در برابر نور خورشید محافظت کنید و پس از ۱۵ دقیقه به سایه بروید.. پابرهنه راه نروید و همیشه از پا‌های خود محافظت کنید. مراقب باشید که گاهی یک زخم کوچک در پایتان که در اثر برخورد با جسمی نوک‌تیز ایجاد می‌شود می‌تواند به یک عفونت جدی تبدیل شود.

۹ توصیه برای مراقبت از پا‌های دیابتی‌ها. برای خنک ماندن از کولر استفاده کنید. وقتی هوا بسیار گرم است استفاده از پنکه نمی‌تواند اتاقتان را به اندازه کافی خنک کند.. فعالیت بدنی معمولاً با کاهش نیاز به انسولین همراه است و این ممکن است خطر کاهش قند خون را افزایش دهد. در واقع در دما‌های بالاتر، افراد ممکن است هم در معرض کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) قرار بگیرند و هم در معرض افزایش آن (هایپرگلیسمی). یکی از دلایل کاهش قند خون در افرادی که انسولین مصرف می‌کنند این است که متابولیسم در هوای گرم و مرطوب بالاتر می‌رود و به تبع آن جذب انسولین هم افزایش می‌یابد. دقت داشته باشید که یکی از علائم کاهش قند خون تعریق است که به دلیل گرمای هوا در تابستان تشخیص آن سخت می‌شود. از دیگر علائم هیپوگلیسمی می‌توان به افزایش ضربان قلب، لرزش، اضطراب و خواب آلودگی اشاره کرد.

آفتاب‌سوختگی می‌تواند سطح قند خونتان را با تحریک یک واکنش استرسی در بدن به طور ناگهانی بالا ببرد؛ بنابراین هر وقت خواستید از منزل بیرون بروید با لباس مناسب از خودتان در برابر نور خورشید محافظت کنید. فعالیت بدنی‌تان را به طور کل حذف نکنید. ورزش‌های منظم سبک روزانه به دیابتی‌ها کمک می‌کند تا قند خونشان را تحت کنترل خود نگه دارند و از ابتلا به هایپرگلیسمی (بالا رفتن قند خون) پیشگیری کنند. اول صبح یا هنگام غروب پیاده‌روی سبک و حرکات کششی ساده را بدون اینکه به خودتان فشار وارد کنید انجام دهید. در روز‌های خیلی گرم از پیاده‌روی و ورزش خودداری کنید.. انسولین یا دارو‌های خوراکی دیابت را در نور مستقیم خورشید یا داخل ماشین که هوای آن خیلی گرم است نگه ندارید. اگر قصد دارید به مسافرت یا فضای آزاد بروید، یک جعبه‌ی کوچک همراهتان باشد تا آنچه نیاز دارید، اعم از انسولین و سایر داروها، را درون یک حوله پیچیده به همراه کیسه یخ، درون آن قرار دهید. توجه داشته باشید که انسولین نباید مستقیماً روی یخ قرار داده شود.

گرما می‌تواند به دستگاه کنترل قند خون، پمپ انسولین و سایر تجهیزات دیابتی شما مانند نوار‌های تست نیز آسیب برساند. آن‌ها را هم نباید در جای گرم و زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.. برای اندازه‌گیری قند خونتان در بیرون از منزل به مکانی خنک و سایه‌دار بروید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید