مشاور فرمانده معظم کل قوا:

پیام ما از ساخت ماکت ناو آمریکایی این است که اگر زدید می‌زنیمتان

کدخبر: ۳۴۵۳۵۷
​اقتصادنیوز: مشاور فرمانده معظم کل قوا گفت:دوران بزن درویی تمام شد. این که آمریکا بگوید هرکاری بخواهم می‌کنم که نمی‌شود، باید پاسخش را هم دریافت کند.
 

به گزارش اقتصادنیوز، سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار الجزیره در تهران به سوالات مهمی درباره ماهواره نظامی نور، ساخت ماکت ناو آمریکایی و ...پاسخ داده است که بخش هایی از آن را در

خبرنگار: اخیرا ایران یک ماهواره نظامی به آسمان ارسال کرده است. اخبار این ماهواره در داخل ایران زیاد شده است؛ سوال من این است که این ماهواره تا به امروز تصاویر خاصی از پایگاه‌های آمریکا در منطقه، اسرائیل و ... ارسال کرده است؟ چیزی به دست شما رسیده است؟

آیا پاسخ به این سوال ضرورتی دارد؟ حتما از پرتاب ماهواره ماموریت و هدف داشتیم. در این برنامه تست دنبال این بودیم که اولا توانمان برای تزریق ماهواره به مدارها را تثبیت کنیم، ثانیا قادریم ماهواره را در مدارهایی که می‌خواستیم مدیریت کنیم. اگر عکس هم گرفتیم طبیعی است.

خبرنگار: آیا تایید می‌کنید که عکس‌هایی گرفتید؟

چرا می‌خواهید نفی‌اش کنید؟ ما تستی را انجام دادیم و می‌خواستیم ببینیم که آیا این تکنولوژی پاسخ مثبتی به ما می‌دهد یا خیر.

سوال آخر در مورد سیاست‌های نظامی و سپس می‌خواهم به سمت سیاست ایران در منطقه بروم. اخیرا عکس‌هایی منتشر شده که ما نمی‌دانیم درست است یا خیر اما گفته می‌شود که ایران یک ماکت ناو آمریکایی در اندازه کامل ساخته و به آب بندرعباس انداخته است؛ برای تمرین خاصی از نظر نظامی یا چیز دیگر. آیا می‌توانیم بگوییم که ایران احساس خطر کرده و فکر می‌کند جنگی در راه است و تمرین‌های خاصی انجام می‌دهد؟ 

این اطلاعات برای چه زمانی است؟

خبرنگار: برای حدود ۱۰ روز قبل.

عکس‌ها برای چه زمانی است؟

خبرنگار: دقیقا نمی‌دانم.

بحث چیست؟ این است که آمریکایی‌ها به هر دلیلی و به هر سوژه‌ای وصل می‌شوند برای اینکه نشان بدهند ایران تهدید امنیت منطقه است. حال یک سوال دارم؛ تمام سیستم‌های دفاعی و نظامی، از خود آمریکا بگیرید تا بقیه، فکر نمی‌کنند تهدید دارند؟ اگر فکر می‌کنند تهدید دارند عنصر تهدید را تشخیص نمی‌دهند؟ اگر این را تشخیص می‌دهند، روی ابزار تهدیدکننده فکر نمی‌کنند؟ رزمایش و مانور برای چه چیزی انجام می‌شود؟‌

خبرنگار: خیلی فرق دارد.

اصلا فرقی ندارد.

خبرنگار: این که ناوبر آمریکایی را به صورت ماکت درست کنید، یک پیغام است.

هیچ پیغامی نیست. اگر هم باشد معنایش این است که اگر زدید می‌زنمتان . این که بحثی ندارد. بزنید، می‌زنم. دوران بزن درویی تمام شد. این که آمریکا بگوید هرکاری بخواهم می‌کنم که نمی‌شود، باید پاسخش را هم دریافت کند. همیشه صحنه جنگ واقعی احتمالی را به صورت غیرنظامی یا رزمایشی طراحی و روی آن عمل می‌کنند. اکنون اخیرا اسرائیل موشکی را با برد ۴۰۰ کیلومتر ساخته است که هم در دریا و هم در ساحل می‌تواند عمل کند. سپس رفته و هدف دریایی خود را با مقیاس واقعی ساخته و با دقت ۱۰ متر آن را زدند. اسم این را چه می‌گذارید؟

خبرنگار: شاید یک پیام برای شماست؟‌

نه. طبیعی است. او می‌گوید من قادرم این اهداف را با این ابعاد بزنم؛ هم هدفش را به صورت کاذب و هم موشک آن را ساختم. مگر آمریکا چنین کاری نمی‌کند؟

خبرنگار: آیا شما ساختن این ماکت را تایید می‌کنید؟

من اصلا می‌پرسم چرا می‌خواهید وارد این بحث شوید؟ من می‌پرسم آیا نظامیان آمریکایی این کار را نمی‌کنند؟

خبرنگار: بله انجام می‌دهند.

پس چرا برای ما بد است، برای آنان خوب است؟

خبرنگار: بد و خوب که نیست. ما می‌گوییم تایید می‌کنید؟‌

چرا باید وارد هستی یا نیستی این موضوع شوم؟ آمریکا در منطقه است، تهدید من است، اهداف من علیه آمریکا مشخص است بنابراین برای همه آنان فکر می‌کنم. البته یادتان باشد که ما شروع نمی‌کنیم؛ اگر آمریکایی‌ها شروع کردند این موضوع ثابت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید