قدرت‌نمایی بانک مرکزی در بازار ارز

کدخبر: ۳۴۵۴۵۱
اقتصادنیوز: رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته اعلام کرد که این بانک روزانه 120 میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی صرف می‌کند. در حالیکه نیاز اسکناس بازار کمتر از 4 میلیون دلار است.
قدرت‌نمایی بانک مرکزی در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، عبدالناصر همتی تاکید کرده بود که اگر بانک مرکزی بخواهد، به راحتی می‌تواند بازار را جمع کند اما این بانک هیچگاه ذخایر ارزی خود را صرف مهار نوسانات مقطعی و کوتاه مدت نخواهد کرد. با اینحال، شب گذشته همتی در پستی اینستاگرامی تاکید کرد که بانک مرکزی، قطعا با نوسانات سفته بازی مقابله می کند و روند سه روز اخیر نیز نشان داد که بازارسازی قدرتمند در بازار، از هرگونه بی ثباتی و تلاطم جلوگیری خواهد کرد.

اشاره رئیس کل بانک مرکزی به کاهش نرخ دلار از بالای 20 هزار تومان به کانال 19 هزار تومانی در فاصله روزهای 4شنبه و 5شنبه هفته گذشته بود. سیگنال همتی این بود که بانک مرکزی با یک دخالت جزئی، نوسان بازار را کنترل کرد و اگر سیاستگذار ارزی قصد مهار نرخ را داشته باشد، به راحتی می‌تواند اینکار را کند. با اینحال او نوشت: خیرخواهان می دانند که ارز پاشی با مقابله با جریانات سفته بازی متفاوت است. تکانه اخیر موقتی است و در حال گذار و بانک مرکزی بدون هیچ هیجانی، حرکت بازار ارز  را رصد کرده و همانند دوسال گذشته با مدیریت نوسانات، بازار را به سمت تعادل هدایت خواهد کرد.

کارشناسان نیز تاکید می‌کنند که بانک مرکزی به جای کنترل بر یک قیمت خاص، باید کنترل را بر مهار نوسان بازار بگذارد و اجازه دهد نرخ با توجه به موازنه کل و تراز پرداخت‌ها تنظیم شود تا با تهییج صادرات، سمت عرضه بازار تقویت شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید