عدم تمایل مردم به تلفن ثابت

کدخبر: ۳۴۵۵۷۶
​اقتصاد نیوز:آخرین آمار و اطلاعات بخش ICT از برخورداری مردم از تلفن و موبایل نشان می دهد در یکسال گذشته ۲۵ میلیون خط موبایل وارد شبکه ارتباطی شده اما ضریب نفوذ تلفن ثابت همچنان روند نزولی را طی می کند.
عدم تمایل مردم به تلفن ثابت

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از  مهر، آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از وضعیت پوشش تلفن همراه و تلفن ثابت در کشور که مربوط به پایان سال ۹۸ است، نشان می‌دهد که ۱۱۸ میلیون و ۲۵ هزار و ۴۵۲ سیم کارت در شبکه ارتباطی روشن است و ضریب نفوذ موبایل از ۱۴۲ درصد عبور کرده است.

ورود ۲۵ میلیون خط جدید به شبکه موبایل در یک سال

این در حالی است که در پایان سال ۹۷ تعداد مشترکان موبایل در کشور ۹۳ میلیون و ۳۶ هزار و ۵۸۴ نفر و ضریب نفوذ نیز ۱۱۳ درصد اعلام شده بود. با این حال در عرض یک سال نزدیک به ۲۵ میلیون شماره جدید وارد شبکه شده و ضریب نفوذ نیز ۲۹ درصد رشد کرده است.

این میزان رشد، به نوعی طی سالهای اخیر بی سابقه بوده است. چرا که در سال ۹۶ ضریب نفوذ موبایل ۱۱۰ درصد بود و در یک سال تا پایان سال ۹۷ به ۱۱۳ درصد رسید. در همین حال به تعداد ۸۸ میلیون مشترک، تنها ۵ میلیون افزوده و ۹۳ میلیون مشترک تا پایان سال ۹۷ در شبکه ثبت شد.

هم اکنون در یک رشد عجیب، به شمار سیم کارت‌های فعال در شبکه موبایل کشور، ۲۵ میلیون سیم کارت جدید افزوده شده است.

بیشترین نفوذ موبایل در میان کاربران شمال کشور

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاربران در شمال کشور بیشترین تعداد دارندگان سیم کارت هستند و ضریب نفوذ موبایل در این منطقه ۱۵۸ درصد گزارش شده است. این رقم در شمال شرق کشور ۱۳۶ درصد و در شمال غرب ۱۴۷ درصد است.

موبایل در استان‌های مرکزی و جنوبی کشور ۱۴۳ درصد نفوذ داشته و در جنوب شرق ۱۲۰ درصد، در جنوب غرب ۱۴۱ رصد، در غرب ۱۳۶ درصد و در استان‌های آذربایجان ۱۲۹ درصد نفوذ را نشان می‌دهد.

ارتباطات به ۵۸۳ روستا در یکسال رسید

آمار و اطلاعات بخش ICT در خصوص ارتباطات روستایی نیز حاکی از آن است که تا پایان سال ۹۸ حدود ۵۲ هزار و ۱۳۸ روستای دارای ارتباط و ۴۷ هزار و ۷۲۹ روستای دارای تلفن خانگی به ثبت رسیده‌اند. به این ترتیب طی یک سال اخیر تنها ۵۸۳ روستا به شبکه ارتباطی متصل شدند و تلفن خانگی نیز در یکهزار و ۶۹۴ روستا برقرار شد. چرا که تا پایان سال ۹۷ شمار روستاهای دارای ارتباط ۵۱ هزار و ۵۵۵ و شمار روستاهای دارای تلفن خانگی ۴۶ هزار و ۳۵ روستا اعلام شده بود.

به طور کلی بنا بر آمار سازمان تنظیم مقررات هم اکنون ۸۴.۴۷ درصد روستاها دارای ارتباط هستند.

تقاضا برای تلفن ثابت اشباع شد

در بخش ارتباطات تلفن ثابت نیز دایری بیش از ۲۸ میلیون و ۹۸۰ هزار تلفن ثابت در کشور ثبت شده است. این رقم در سال ۹۷ حدود ۲۹ میلیون و ۵۲۱ هزار خط اعلام شده بود.

با این وجود شواهد نشان می‌دهد که میزان مصرف تلفن ثابت در میان مردم سال به سال کمتر می‌شود و ضریب نفوذ تلفن ثابت که در سال ۹۷ حدود ۳۵.۹۷ درصد بود در سال ۹۸ به ۳۴.۸۹ درصد رسیده است.

بنا بر اعلام سازمان تنظیم مقررات طی یک سال اخیر شرکت مخابرات ایران حدود ۵۰۰ خط جدید تلفن ثابت در کشور منصوب کرده و شمار خطوط منصوبه از ۳۸ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۴۶۴ خط در سال ۹۷ به ۳۸ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۴۰۰ خط در پایان سال ۹۸ رسیده است. با این حال تعداد خطوط فعال تلفن ثابت، روند نزولی دارد و به نظر می‌رسد کاربران تمایلی دیگر به خطوط ثابت نشان نمی‌دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید