قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا !

کدخبر: ۳۴۶۰۹۷
اقتصاد نیوز:قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا عنوان مطلبی است که در آن به قوانین جالب خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا می‌پردازیم.
قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا !

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از روزیاتو، خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا قوانین پرشماری را باید رعایت کنند که مختص آن‌هاست اما از سویی دیگر نیز مجازند قوانین دیگری را هم زیر پا بگذارند، قوانینی که اگر شهروندی عادی از آن‌ها تخطی کند سر از زندان درمی‌آورد. در این مطلب با ۱۰ قانونی آشنا خواهید شد که خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا به شکلی کاملاً قانونی قادرند آن‌ها را نادیده بگیرند.

۱ ) مصونیت بی‌چون و چرای ملکه‌ی بریتانیا

ملکه را نمی‌توان دستگیر کرد و تحت آیین دادرسی کیفری و مدنی قرار داد، درواقع او از این قانون مستثنی شده.

قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا

ملکه الیزابت دوم

ملکه مصونیتی بی‌چون‌وچرا دارد، بدین‌معنا که نمی‌توان او را تحت پیگرد قانون مدنی و کیفری قرار داد. او می‌تواند بارها و بارها مرتکب اعمال مجرمانه شود و کار چندانی از کسی برنمی‌آید. با این حال در وبسایت رسمی خانواده‌ی سلطنتی نوشته شده: «گرچه ملکه به لحاظ قانونی در بریتانیا مصونیت کامل دارد و از آیین دادرسی کیفری و مدنی مبراست اما همواره در تلاش است تا تمام قوانین موجود را سرسختانه رعایت نماید.»

۲ )  قانون حداکثر سرعت رانندگی

خانواده‌ی سلطنتی اجباری به رعایت محدودیت سرعت رانندگی ندارند اما صرفاً زمانی که حین خدمت و با همراهی پلیس باشند.

قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا

شاهزاده فیلیپ و ملکه الیزابت دوم در درشکه‌ی سلطنتی

از دیگر قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا این است که ملکه، نخست‌وزیر و باقی اعضای این خانواده‌ی سلطنتی هنگامی که در اسکورت پلیس و در خلال زمان خدمت باشند می‌توانند به هر حدی که می‌خواهند آهسته یا تند برانند. روزنامه‌ی سان در این مورد نوشته قانون راهنمایی و رانندگی بریتانیا پلیس، آمبولانس، آتش‌نشانی و دیگر ماشین‌های نظامی را مجاز می‌داند که قانون حداکثر سرعت مجاز را نادیده بگیرند. از آنجایی که خانواده‌ی سلطنتی حین خدمت همواره با اسکورت پلیس جابجا می‌شوند ماشین آن‌ها نیز در همین قانون می‌گنجد.

۳ ) ملکه برای مسافرت نیازی به پاسپورت ندارد

قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا

نام ملکه‌ی بریتانیا در تمام پاسپورت‌های شهروندان درج می‌شود، بنابراین خود ملکه دیگر نیازی به پاسپورت نخواهد داشت. گرچه باقی اعضای خانواده‌ی سلطنتی از جمله دوک اِدینبرو و شاهزاده‌ی ولز باید پاسپورت فردی داشته باشند.

۴ ) ملکه‌ی بریتانیا نیازی به گواهینامه‌ی رانندگی ندارد

قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا

مورد دیگر قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا عدم نیاز به گواهینامه‌ی رانندگی است. یعنی حتی اگر به لحاظ قانونی ممکن بود که ملکه‌ی بریتانیا را به خاطر سرعت بالا متوقف کرد، برای او گواهینامه‌ای هم منظور نشده که نشان پلیس دهد. ملکه الیزابت دوم رانندگی و مکانیکی را طی جنگ جهانی دوم در سن هجده سالگی‌اش آموخت، زمانی که ارتش بریتانیا بخشی با عنوان (خدمت ارضی بانوان) داشت و خدمت وظیفه‌ی بانوان محسوب می‌شد. ملکه از آن پس دیگر نیازی به آزمون رانندگی نداشت و همچنین می‌تواند بدون پلاک رانندگی کند.

۵ ) استفاده از فامیلی

اعضای خانواده‌ی سلطنتی مجبور نیستند از فامیلی‌شان استفاده کنند.

قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا

شاهزاده چارلز و شاهزاده ویلیام

اعضای خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا به لحاظ قانونی اجباری به استفاده از فامیلی‌شان ندارند. پیش سال ۱۹۱۷ اعضای خانواده‌ی سلطنتی هیچ فامیلی نداشتند اما اکنون ملکه الیزابت و شاهزاده فیلیپ برای فرزندان پسر خود فامیلی «مونتباتن ویندسور» را برگزیده‌اند.

۶ ) حق حضانت فرزند

یکی دیگر از قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا این است که شهروندان عادی باید برای کسب حق حضانت نوه‌هایشان به دادگاه بروند اما قانون، حق حضانت تمام نوه و نتیجه‌های ملکه را به او داده است.

قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا

ملکه الیزابت دوم و شاهزاده جرج

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ملکه الیزابت دوم به لحاظ قانونی حق حضانت تمام نوه‌ها و نتیجه‌هایش را دارد، از جمله شاهزاده ولیام، و سه فرزند کیت میدلتون، یعنی شاهزاده جورج، شاهزاده شارلوت و شاهزاده لوئیس. این قانون که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد شاید عجیب به نظر رسد و از آنجایی که بسیار بعید است ملکه نوه و نتیجه‌هایش را از پدر و مادرشان دور کند اما همچنان این قانون وجود دارد.

۷ ) معافیت از مالیات

اعضای خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا از پرداخت مالیات در شرایطی خاص معاف هستند.

قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا

ملکه الیزابت دوم، مگان مارکل، شاهزاده هَری و شاهزاده ویلیام در یک مراسم رسمی خانوادگی

از دیگر عجایب قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا همین مورد معافیت از مالیت است. طبق مقاله‌ای که در بیزنس اینسایدر منتشر شده ملکه الیزابت گرچه به لحاظ قانونی از پرداخت مالیات معاف است ما به صورت داوطلبانه مالیاتی را نسبت به درآمد و دارایی‌هایی که برای مقاصد رسمی به کار نمی‌روند پرداخت می‌کند. درآمد باقی اعضای خانواده‌ی سلطنتی، از جمله شاهزاده‌ی ولز و دوشسِ کورنوال نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.

۸ ) معافیت از الزام شرکت در هیئت منصفه‌ی دادگاه

اعضای خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا از شرکت در هیئت منصفه‌ی دادگاه‌ها معاف هستند.

یکی دیگر از قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا این که از شرکت در هیئت منصفه‌ی دادگاه‌ها معاف هستند. در حالت عادی اگر فردی از شرکت در هیئت منصفه‌ی دادگاه‌ها سر باز بزند با جریمه‌ی ۱۰۰۰ پوندی روبرو می‌شود، اما ملکه و خانواده‌ی درجه‌ی یک او از شرکت در این جلسات معاف هستند.

۹ ) جشن تولد چندین باره

برگزاری چنده‌باره‌ی جشن تولد قطعاً غیرقانونی نیست اما آنقدرها هم عرف نیست که کسی تولدش را طی یک سال چند بار جشن بگیرد، البته به جز ملکه‌ی بریتانیا.

قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا

در وبسایت رسمی خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا نوشته شده که ملکه دو بار در سال تولدش را جشن می‌گیرد؛ جشن تولد اول که در تاریخ تولدش برگزار می‌شود و دومین مراسم جشن تولد وی نیز به صورت عمومی و در دومین شنبه‌ی ماه ژوئن برگزار می‌شود. البته دلیل این موضوع کاملاً مشخص است و کمی هم خنده‌دار. طی نسل‌ها حاکمان روز تولدشان را به صورت عمومی در روزی به جز تاریخ تولدشان جشن می‌گرفتند، خصوصاً اگر تاریخ تولدشان در یکی از روزهای زمستان یا پاییز بود. به همین دلیل برای آنکه بتوانند ملاحظات آب و هوا را هم در نظر بگیرند یک روز مشترک برای برگزاری این مراسم انتخاب شد.

۱۰ – معافیت از قانون آزادی اطلاعات

قانون‌شکنی های قانونی خانواده سلطنتی بریتانیا

آخرین موردی که از قانون‌شکنی های خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا طبق این قانون اعضای خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا می‌توانند حریم خصوصی بیشتری به لحاظ مالی و فعالیت‌های روزانه‌شان نسبت به شهروندان عادی داشته باشند. مثلاً شهروندان عادی بریتانیا اجازه‌ی دسترسی به اطلاعاتی را ندارند که نشان می‌دهند خانواده‌ی سطلنتی با سرمایه‌های عمومی چه می‌کند و یا تا چه حد در سیاست‌های دولت اثرگذاری دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید