رئیس سازمان بازرسی کل کشوذ:

در کار بازرسی نیازی به وجود حتمی شکایت نیست

کدخبر: ۳۴۶۱۱۱
اقتصادنیوز: رئیس سازمان بازرسی کل کشور، بخشی از اقدامات این سازمان در حوزه فرهنگی را تشریح کرد و با اشاره به اهمیت این حوزه گفت: یکی از اولویت‌های سازمان بازرسی کل کشور، اولویت‌های فرهنگی است.
در کار بازرسی نیازی به وجود حتمی شکایت نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا: حسن درویشیان با حضور در برنامه مصباح شبکه قرآن تلویزیون، ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) در ارتباط با ماموریت‌های سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: بر اساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی اجرای صحیح قوانین و حسن نظارت بر مجموعه‌های مختلف برعهده سازمان بازرسی است. یکی از بخش‌های سازمان‌ها، بخش فرهنگی است و تعدادی سازمان نیز به طور مستقل وظیفه فرهنگی دارند؛ پس کار سازمان بازرسی نظارت بر این بخش‌ها و سازمان‌ها را نیز شامل می‌شود.

وی افزود: تمام وظایف و تکالیف دستگاه‌های فرهنگی مشمول نظارت سازمان بازرسی نیز می‌شود، مثل نهادهای فرهنگی از جمله صداوسیما، وزارت ارشاد و ... و ما بر تکالیف این مجموعه‌های فرهنگی نیز نظارت می‌کنیم. در حقیقت یکی از اولویت‌های ما، اولویت‌های فرهنگی است.

درویشیان بیان کرد: براساس قانون تشکیل سازمان بازرسی کشور، لازم نیست حتما شکایتی وجود داشته باشد تا ما ورود کنیم و کار ما بالقوه، نظارت و بازرسی است و یکی از کارهایمان بازرسی‌های مستمر است که توسط سازمان پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌ها و بازرسی‌های فوق‌العاده ما بحث، عفاف و حجاب است، گفت: ما بررسی می‌کنیم که آیا دستگاه‌های بیست‌وچهارگانه‌ای که برایشان تکالیفی براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در این زمینه تعریف شده، وظایفشان را به درستی انجام دادند یا خیر. در این زمینه، دستگاه‌های مختلف ۱۰۰ وظیفه از وظایفشان را انجام ندادند و گزارشات این موردها به دستگاه‌های اجرایی ارسال شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: ما در پایان گزارش‌هایمان پیشنهادهایی را به دستگاه‌های مختلف ارائه می‌دهیم و دستگاه‌ها طبق قانون مکلف هستند پیشنهادات ما را اجرا کنند.

درویشیان در ارتباط با ارزیابی سازمان‌ها در حوزه قرآنی گفت: ما در حوزه قرآن به دو سه موضوع ورود کردیم، پیشنهادهایی دادیم و پیشنهاداتمان نیز اجرا شد. از جمله آن‌ها پیگیری‌های جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های قرآنی و نظارت بر محتواهایی بود که در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شد که مشکلاتی داشت و این مشکلات با پیگیری‌های ما اصلاح شد. همچنین، فعالان قرآنی با پیگیری‌های سازمان از تحت پوشش بیمه هنرمندان خارج نشدند.

وی در ارتباط به وظایف سازمان در حوزه‌های آموزشی نیز اظهار کرد: آموزش و پرورش از زیرساخت‌های پیشرفت کشور است و یکی از اقدامات بسیار خوبی که در سال‌های گذشته انجام شده سند تحول بنیادین سازمان آموزش و پرورش است و ما با جدیت پیگیری کردیم تا این سند محقق شود؛ البته خروجی امروز آموزش و پرورش در تراز انقلاب اسلامی نیست. ما این سند را بررسی کردیم و پیشنهادهایی را راجع به مفاد این سند دادیم به عنوان مثال آموزش و پرورش قرار هست از این به بعد گزارشات خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند. یکی از موضوعاتی که با پیگیری ما اصلاح شد، چاپ کتب درسی بود. ما پیشنهاد کردیم برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی، کتب درسی به صورت اینترنتی به فروش برسد که با این کار ۵۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی شد.

درویشیان در پایان با اشاره به «سیاست‌های جمعیتی» گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، سیاست‌های کلی جمعیتی بود و در این زمینه، تکالیفی برعهده دستگاه‌های مختلف گذاشته شده بودند و ما ورود پیدا کردیم تا تکالیف به درستی انجام شود. گام اول ما در این موضوع، غربالگری خانم‌های باردار بود تا طبق ضوابط انجام شود، متاسفانه هرساله چند هزار جنین سالم بدلیل عدم غربالگری درست سقط می‌شدند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید