تحلیلگران پیامدهای اشغال کرانه باختری را پیش‌بینی کردند؛

جنگ بزرگ در راه خاورمیانه؟

کدخبر: ۳۴۶۲۳۲
اقتصادنیوز؛ تحلیلگران فلسطینی می‌گویند، اجرای طرح اشغال اراضی کرانه باختری در ابتدای ژوئیه ممکن است منجر به رویارویی با نوار غزه شود.
جنگ بزرگ در راه خاورمیانه؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ تحلیلگران فلسطینی بر رویارویی در نوار غزه در صورت اجرای طرح اشغال اراضی کرانه باختری اجماع دارند اما در زمینه نحوه این رویارویی اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.

بر اساس گزارش «القدس العربی»، اما این تحلیلگران درباره نوع این مقابله اختلاف‌نظر دارند، برخی پیش‌بینی می‌کنند که نوار غزه شاهد یک تنش نظامی محدود و شلیک راکت از غزه و واکنش تل‌آویو باشد و برخی دیگر معتقدند این رویارویی با بازگشت ابزارهای مقاومت مردمی مانند «راهپیمایی بازگشت» آغاز می‌شود.

بنا به این گزارش، تعداد دیگری از تحلیلگران نیز بیم آن دارند که هر تنش جدیدی در نوار غزه در صورتی که کنترل میدان از دست یکی از طرفین خارج شود، منجر به رویارویی گسترده نظامی بشود.

این پیش‌بینی‌ها در زمانی صورت می‌گیرد که «ابوعبیده» سخنگوی شاخه نظامی حماس هفته گذشته اجرای طرح اشغال را به مثابه اعلام جنگ علیه ملت فلسطین دانست.

«خلدون البرغوثی» روزنامه ‌نگار فلسطینی متخصص در امور صهیونیستی در این باره گفت: محافل رسانه‌ای و سیاسی در اسرائیل سخنرانی ابوعبیده را دنبال کردند و برخی رسانه‌ها ، تهدیدات را به شکل خبر فوری منتشر کردند و این نشان دهنده توجه آنهاست. برخی مسؤولان اسرائیلی این تهدیدات را جدی دانستند و خواستار توجه به آن شدند.

وی ادامه داد، در صورتی که رژیم اسرائیل طرح اشغال را اجرایی کند تمامی احتمالات وارد است و آرام بودن غزه در صورت اجرای طرح اشغال، بعید به نظر می‌رسد. این رویارویی ممکن است با راهپیمایی بازگشت آغاز شود و کم کم به تنش نظامی برسد.

«ودیع ابونصار» تحلیلگر سیاسی فلسطینی نیز اعلام کرد، تنش نظامی در نوار غزه ممکن است به جنگ بیانجامد. پیش‌بینی نوع سناریوی تنش در غزه مشکل است اما این تنش‌ها در صورتی که کنترل نشود ممکن است به جنگ یا رویارویی نامحدود تبدیل شود. تمام جنگ‌های پیشین میان رژیم صهیونیستی و حماس نیز طراحی شده نبوده و از تنش نظامی به جنگ رسیده است.

«عدنان ابوعامر» دیگر تحلیلگر فلسطینی هم اعلام کرد، غزه همواره به عنوان جبهه پیشرو در پاسخ به هر تجاوز صهیونیستی بوده است. غزه ممکن است به طرح اشغال پاسخ دهد زیرا امکاناتش نسبت به کرانه باختری محاصره شده بیشتر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید