حمایت ترامپ از حفظ نمادهای برده‌داری

کدخبر: ۳۴۶۳۹۱
اقتصادنیوز؛ رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه مخالفت‌هایش با تغییر اسامی پایگاه‌های نظامی این کشور که یادآور دوره برده‌داری آمریکا هستند، کنگره را به وتوی لایحه بودجه تهدید کرد.
حمایت ترامپ از حفظ نمادهای برده‌داری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام توییتری تهدید کرد در صورتی که در لایحه بودجه دفاعی مصوب کنگره تغییر نام پایگاه‌های نظامی این کشور گنجانده شود، او این مصوبه را وتو می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا به رغم موافقت‌های پیشین وزیر دفاع و همچنین دبیر ارتش (عالی‌ترین مقام غیر نظامی پنتاگون) با تغییر نام پایگاه‌های نظامی این کشور، در مخالفتی تازه با این موضوع پیامی توییتری منتشر و کنگره آمریکا را تهدید کرد.

به دنبال قتل نژادپرستانه «جورج فلوید» در آمریکا و آغاز اعتراضات سراسری علیه خشونت و تبعیض نژادی در این کشور، درخواست‌ها برای برچیدن نمادها، مجسمه‌ها و اسامی یادآور دوران برده‌داری در آمریکا تشدید شده و یکی از این درخواست‌ها هم تغییر نام پایگاه‌های نظامی آمریکا بوده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا امروز چهارشنبه در رد این موضوع پیامی توییتری منتشر کرده و با زبان تحقیر علیه سناتور «الیزابت وارن» نماینده دموکرات مردم ایالت ماساچوست در سنای ایالات متحده حرف زد و کنگره را هم به وتوی لایحه بودجه تهدید کرد.

او نوشت: «اگر متمم پیشنهادی الیزابت پوکوهانتس وارن در لایحه مجوز دفاعی تصویب شود، من آن را وتو خواهم کرد چرا که این متمم علاوه بر اقدامات بسیار بد دیگر، به تغییر نام فورت برگ، فورت رابرت ای لی و بسیاری دیگر از پایگاه‌های نظامی‌مان منجر خواهد شد؛ همان پایگاه‌هایی که ما با آنها دو جنگ جهانی را پیروزی شدیم».

ترامپ پیشتر هم تغییر نام پایگاه‌های نظامی این کشور که برگرفته از اسامی فرماندهان ارتش کنفدراسیون هستند را رد کرده و گفته بود حتی به تغییر نام این پایگاه‌ها فکر هم نمی‌کند.

این در حالی است که اسپر و «رایان مک‌کارتی» دبیر ارتش (عالی‌ترین مقام غیر نظامی پنتاگون) اعلام کرده بودند با تغییر نام ۱۰ پایگاه نظامی دارای اسامی مرتبط با ارتش کنفدراسیون مخالفتی ندارند.

ارتش کنفدراسیون نیروی نظامی «کنفدراسیون ایالت‌های آمریکا» در جریان جنگ داخلی سال‌های 1861 تا 1865 بود. این کنفدراسیون شامل 11 ایالت جنوبی بود که در اعتراض به مواضع ایالت‌های شمالی به ریاست جمهوری «آبراهام لینکلن» در مسائلی از قبیل برده‌داری، کارشان به جنگ 4 ساله کشیده شد.

جنگ داخلی در آمریکا در نهایت با شکست ارتش کنفدراسیون (ایالت‌های جنوبی) و پیروزی ایالت‌های شمالی پایان یافت اما از آن زمان مجسمه‌ها، بناها و پرچم یادآور دوران کنفدراسیون به موضوعی جنجالی در تاریخ آمریکا تبدیل شده است.

حامیان حقوق بشر و کنشگران اجتماعی در این کشور خواستار برچیدن پرچم‌ها، مجسمه‌ها و بناهای شخصیت‌های نظامی و سیاسی دوران کنفدراسیون هستند چرا که به گفته آنها اینها نماد نژادپرستی و برده‌داری هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید