اعتراف دیرهنگام پمپئو درباره ایران

کدخبر: ۳۴۶۵۲۸
اقتصادنیوز : وزیر خارجه آمریکا بار دیگر این کشور را به عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان قطعنامه ۲۲۳۱ دانست و در عین حال اعتراف کرد حرکت به سمت فرایند ماشه، دشوار و پیچیده خواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،مایک پمپئو روز چهارشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت و آیا هنوز تصور می‌کنند که متحدان آنها همچون اروپایی‌ها با تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران همراهی خواهند کرد، این مطلب را مطرح کرد.

وی ادامه داد: ما این اختیار را برای انجام اقدامات خود داریم. به عنوان عضو مشارکت‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، کاملا اطمینان داریم که این حق را داریم.

وزیر خارجه آمریکا با این ادعا که نخستین اولویت آنها استفاده از فرایند ماشه نیست، اضافه کرد: امیدواریم که شورای امنیت، چین و روسیه و شرکای دیگر ببینند که بهترین منفعت آنها در این است که مانع از بهره‌مندی ایران از منفعتی شوند که در حال رسیدن به آن است.

پمپئو مدعی شد: ایران رفتار خود را تغییر نداده است، امیدوارم که قادر باشیم بدون آنکه به سمت یک شرایط سخت و پیچیده در سازمان ملل برویم، این کار را انجام دهیم.

وی که به نظر می‌ رسد چشم امید به ماه‌های آتی برای تصویب قطعنامه مورد نظر خود را دارد، افزود: ما فکر می کنیم که بر این مساله تفوق خواهیم یافت. وقتی که به روز انقضا نزدیک‌تر می‌شویم جهان می‌بیند آیا شهروندان آنها که در بروکسل یا آتن زندگی می‌کنند، آیا واقعا می‌خواهند که حکومت ایران تجهیزات کلیدی چینی را در اختیار داشته باشد؟ چنین فکر نمی‌کنم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: فکر می‌کنم دولت یونان جمع‌بندی مشابهی خواهد داشت. اگر در فنلاند نشسته باشید و در حال برنامه‌ریزی برای خود باشید، آیا ایده خوبی است که روسیه شریک دیگری داشته باشد که به آنها سلاح بفروشد؟

پمپئو اضافه کرد: فکر می‌کنم هر کشوری به این جمع‌بندی خواهد رسید که ایده بدی است. آنها از اینکه برجام اجازه می‌دهد چنین ممنوعیتی به پایان برسد، ابراز تاسف می‌کنند و اکنون به ما ملحق می‌شوند.

وی مدعی شد: این یک اقدام کاملا دیپلماتیک است که ما در متقاعد کردن جهان نسبت به حقیقتی که در حال رخ دادن است، به کار می‌گیریم. نه فقط آمریکا بلکه اگر با شرکای ما در عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت هم گفت‌وگو کنید آنها می‌دانند اگر ایران به عنوان یک تاجر سلاح مجاز شود، بی‌ثباتی خاورمیانه بار دیگر جاری خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید