فصل جدید در عرصه سیاسی ایالات متحده رقم خواهد خورد؟

معنای پیروزی پی‌درپی چپ‌گرایان آمریکا برای ایران/ شکست سیاستمدار ضدایرانی نیویورک

کدخبر: ۳۴۷۲۷۹
اقتصادنیوز؛ ماه گذشته در یک پیروزی تاریخی و خیره‌کننده بر پول سیاسی و تبلیغات سنگین، یک چهره ضد جنگ و گمنام توانست "الیوت انگل" نماینده کهنه کار دموکرات و از ضد ایرانی‌ترین چهره‌های کنگره را در انتخابات مجلس نمایندگان ایالت نیویورک پشت سربگذارد.
معنای پیروزی پی‌درپی چپ‌گرایان آمریکا برای ایران/ شکست سیاستمدار ضدایرانی نیویورک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ حضور برنی سندرز در فصل ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همراهی برخی از جوانان این حزب با او، جنبشی را رقم زد که آثار آن در انتخابات کنگره و گرایش مردم به ترقی‌خواهان در برابر کهنه‌کارها و جریان حاکم هم مشاهده می‌شود.

معنای باخت چهره ضد ایرانی کنگره چیست؟

"جمال بامن" جوان ۴۲ ساله و مدیر یک مدرسه در منطقه برانکس شهر نیویورک توانست با پیروزی بر انگل، کرسی  حزب دموکرات از منطقه شانزدهم ایالتی نیویورک را از آن خود کند.

بامن عضو حزب سوسیال دموکرات آمریکا است و مواضع پیشرو و مترقی در خصوص مجموعه‌ای از مسائل داخلی و بین‌المللی دارد. وی از بیمه درمانی فراگیر و ارزان قیمت موسوم به« مدیکر» و طرح کاهش گازهای گلخانه‌ای موسوم به «توافق تازه سبز» پشتیبانی کرده است.

وی همچنین از مبارزات مردم فلسطین علیه رژیم آپارتاید اسرائیل پشتیبانی کرده و خواستار عدالت برای فلسطینی‌ها شده است.

با وجود اینکه رسانه‌های اصلی آمریکا از کنار پیروزی جمال بامن با سکوت عبور کردند، اما محافل سیاسی در این کشور پیروزی وی را چشمگیر و دارای دلالت‌های بلند مدت سیاسی ارزیابی می‌کنند.

 
جمال بامن، معلم و مدیر یک مدرسه در نیویورک بود

شکست لابی اسرائیل

به باور ناظران یکی از مهمترین جنبه‌های پیروزی بامن، شکست طرف مقابل وی یعنی "الیوت انگل"، از بزرگترین حامیان صهیونیست‌ها در کنگره است.

بامن که یک فعال سیاسی کمتر شناخته شده و ضد صهیونیستی است، توانست کسی را شکست دهد که ۱۶ دوره نماینده کنگره و  به عنوان رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان مشغول به کار بود.

انگل کسی است که در کارنامه خود سابقه پشتیبانی تمام عیار از شرارت‌های اسرائیل و تلاش برای تصویب قطعنامه‌های ضد ایرانی دارد. در طول مذاکرات برجام، انگل بارها با این توافق تاریخی اعلام مخالفت کرد. وی همچنین در کارنامه تاریک خود پشتیبانی از حمله نظامی سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق و اشغال این کشور را ثبت کرده است.

انگل در حالی نتیجه انتخابات را واگذار کرد که کلیت رهبری حزب دموکرات، از جمله هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا تمام قد پشت سر وی قرار گرفته بودند.

ناظران سیاسی در آمریکا با اشاره به روابط بسیار نزدیک خانواده کلینتون با محافل صهیونیستی و لابی اسرائیلی "ایپک" می‌گویند که بسیار کم سابقه است که هیلاری کلینتون از اعتبار خود برای پیروزی یک نامزد دموکرات این‌ چنین علنی هزینه کند که نشان‌دهنده حساسیت سران حزب دموکرات و لابی صهیونیستی نسبت به حفظ کرسی انگل در کنگره بود.

علاوه بر هیلاری کلینتون، "اندرو کومو" فرماندار ایالت نیویورک، دو رهبر این حزب از جمله "چاک شومر" و "نانسی پلوسی" رئیس مجلس نمایندگان  نیز به پشتیبانی از انگل به میدان آمده و  از وی اعلام حمایت کرده بودند. تحلیلگران خاطرنشان می کنند که این چهره‌ها، همگی روابط نزدیک با صنایع ساخت جنگ‌افزار آمریکا و لابی صهیونیستی دارند.

شکست سوپرپک‌ها

با نگاهی به حجم عظیم پول و اموال خرج شده برای خراب کردن چهره جمال بامن که توسط رقیب کهنه‌کارش صورت گرفت، پیروزی وی نشان می‌دهد که پول و تبلیغات جریان حاکم و جناح صهیونیست متحد آن، همیشه نمی‌تواند کارساز باشد.

به گفته "جیمز زغبی" فعال سیاسی در آمریکا، جریان‌های لابی صهیونیستی در ایالات متحده که در ادبیات سیاسی این کشور به (pro-Israel super-PAC) معروف هستند، بیش از ۲ ملیون دلار علیه جمال باومن و تبلیغ به نفع انگل در انتخابات کنگره هزینه کردند. از جمله «اکثریت دموکرات برای اسرائیل» (DMI) که یک گروه متحد لابی ایپک است،  بیش از ۱.۵ میلیون دلار در جریان انتخابات برای ایلیوت انگل  هزینه کرد.

پیروزی بامن برای بسیاری، یادآور پیروزی تاریخی "الکساندریا اوکازیو کورتز" در انتخابات کنگره از نیویورک در سال ۲۰۱۸  است. کورتز نیز توانست با پشتیبانی مردم و گردآوری کمک‌های مالی مردم "جوزف کراولی" را از منطقه ۱۴  نیویورک شکست دهد. نکته جالب اینجاست که کورتز از نامزدی جمال بامن اعلام حمایت کرده بود.

 الکساندر الکساندریا اوکازیو کورتز از جمال بامن اعلام پشتیبانی کرده بود

به باور تحلیلگران، صف‌بندی شکل گرفته در جریان رقابت انگل و بامن نشان داد که شکاف میان جناح کوچک ولی پیشرونده مترقی دموکرات و رهبران سنتی این حزب روز به روز علنی‌تر و عمیق‌تر می‌شود.

نخستین اثر اعتراض‌های نژادی در سیاست

پیروزی خیره‌کننده بامن همچنین در مختصات سیاسی و اجتماعی این روزهای آمریکا که به شدت تحت تاثیر نژادپرستی است، اهمیت دو چندانی پیدا کرده است.

هم بامن و هم کورتز، ۲ چهره جوان رنگین‌پوست هستند که توانستند ۲ کهنه کار سیاسی سفیدپوست را شکست بدهند. پیروزی اوکازیو کورتز در سال ۲۰۱۸ شوکی بزرگ برای رهبری حزب دموکرات بود که پس از آن هم قسم شده بودند که دیگر چنین سناریویی تکرار نشود.

پیروزی این ۲ چهره جوان، مدیون شبکه‌های اجتماعی مردمی و موج  اعتراضی به سیاست‌های ۲ حزب حاکم در عرصه‌های مختلف است.

در واقع می‌توان گفت که شکست انگل نخستین نشانه از ترجمان موج اعتراض‌های ضد نژادپرستی در آمریکا در سطح سیاست این کشور است.

از سوی دیگر، این دو چهره پیشرو نماینده تغییرات نسلی در سیاست آمریکا هستند که دهه‌هاست در کنترل دو حزب با ریشه‌های مالی یکسان اسیر شده است.

شکست بزرگ برای جناح ضد ایرانی

شکست الیوت انگل رئیس  کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، بی تردید ناکامی پول لابی صهیونیستی بود که خود را بازنده رقابت حساس کرسی انگل از نیویورک می‌داند.

در کارنامه سیاسی انگل همین بس که وی چهره برجسته ایپک-لابی صهیونیستی در کنگره بود و در سال ۲۰۱۸ در گردهمایی سالانه ایپک در واشنگتن اعلام کرده بود "من می‌خواهم به شما بگویم که من با ایپک بر سر تک تک مصوبات (مجلس نمایندگان) نشسته و مشورت خواهم کرد".

انگل همچنین از سیاست تغییر نظام در ایران پشتیبانی و با حضور در گردهمایی گروهک منافقین از این جریان تروریستی حمایت کرده بود.

 الیوت انگل در گردهمایی گروهک رجوی، فوریه ۲۰۱۷

بامن به صراحت از رای انگل به جنگ عراق و مخالفت وی با توافق هسته‌ای دولت اوباما و  ایران تاخته و دست کم تا اینجا مشخص کرده است که با خط نظامی‌گری و تحریم‌های یکجانبه ضد ایرانی همراه نخواهد بود.

وی همچنین از اینکه انگل از ترور سردار قاسم سلیمانی به دستور ترامپ استقبال کرده بود، ابراز ناخرسندی کرده است.

هرچند شکست انگل را نباید به معنای تغییر در رویکرد سیاست خارجی در کنگره تعریف کرد اما نمی‌توان نادیده گرفت که راهیابی چهره‌های ضد جنگ به کنگره، نوید دهنده تغییراتی آرام اما عمیق در زیر پوست سیاست آمریکاست که پول و تبلیغات جریان حاکم و لابی صهیونیستی به سادگی توان مهار آن را نخواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید