تغییر نام سونی برای نخستین بار در ۶۰ سال گذشته!

کدخبر: ۳۴۷۳۷۸
​اقتصاد نیوز:تغییر نام سونی در نشست سالانه سهام‌داران کمپانی به تصویب رسید. به این ترتیب، غول ژاپنی از آوریل سال ۲۰۲۱ با نامی جدید به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
تغییر نام سونی برای نخستین بار در ۶۰ سال گذشته!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از گجت نیوز، با موافقت سهام‌داران، نام کمپانی در بهار سال آینده به Sony Group تغییر خواهد یافت. پیش‌تر در سال ۱۹۵۸ نام اولیه این شرکت به Sony تغییر پیدا کرده بود و حالا با گذشت بیش از ۶۰ سال، شاهد تغییر نام مجدد سونی هستیم. اما بد نیست تاریخچه آن را مرور کنیم.

تغییر نام سونی

سونی یک شرکت چند ملیتی است که در سال ۱۹۴۶ توسط جینگ شندا و سودا موریتا تاسیس شد. این شرکت عمدتا در زمینه تولید محصولات الکترونیک فعالیت دارد. مقر اصلی آن هم سونی سیتی، واقع در منطقه میناتو-کو شهر توکیو است.

این کمپانی فعالیت خود را با نام کامل “.Tokyo Telecommunications Industry Co., Ltd” آغاز کرد و همان‌طور که گفته شد، ۶۲ سال پیش به Sony تغییر نام داد. علت آن هم بلندپروازی موریتا برای ایجاد یک برند جهانی بود.

چرایی تغییر نام سونی

این اقدام را می‌توان در راستای تلاش سونی برای گسترش فعالیت‌های خود در حوزه‌های تجاری مختلف، از جمله خدمات مالی تفسیر کرد. ظاهرا هدف کمپانی این است که کسب و کارهای دیگر خود را نیز به سطح تجارت لوازم الکترونیک برساند.

یوشیدا کنیچیرو، مدیرعامل سونی باور دارد که تغییرات پیش‌رو، این کمپانی را وارد مرحله تازه‌ای می‌کنند. او در این‌باره می‌گوید:ما تصمیم به تغییر نام گرفتیم چون می‌خواهیم از تمام ظرفیت تجاری خود برای پیشرفت و توسعه کسب و کارمان بهره ببریم.

البته ورود سونی به حوزه‌های تجاری مختلف، از دیرباز با انتقادهایی همراه بود. بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز علاقه‌ای به خرید سهام شرکتی نشان نمی‌دادند که تقریبا دستی در همه کسب و کارها داشت. حتی در سال‌های اخیر، برخی از کمپانی‌های الکترونیکی ژاپن به ویژه هیتاچی، از فعالیت‌های تجاری متفرقه دست کشیدند و روی بیزینس اصلی خود متمرکز شدند.

اما شیوع ویروس کرونا نشان داد که داشتن کسب و کارهای متنوع، مزایایی نیز دارد. مثلا صنعت موسیقی، گیمینگ و سایر بیزینس‌های سرگرمی-محور، نیاز مردمی را که ناگزیر به ماندن در خانه هستند تامین می‌کند. این می‌تواند زیان ناشی از کاهش فروش محصولات الکترونیکی را جبران کند. به گفته‌ی تحلیلگران، حالا سرمایه‌گذاران سونی تمایل بیشتری دارند که این کمپانی حتی در شرایط عادی، فعالیت‌های تجاری متنوع خود را ادامه دهد. نام ‌گذاری جدید هم در راستای همین رویکرد است.

البته تغییر نام سونی باعث ایجاد تغییراتی در ساختار اجرایی شرکت نیز خواهد شد. مثلا تجارت لوازم الکترونیکی آن به یک کمپانی فرعی منتقل می‌شود که تحت نام فعلی‌اش تاسیس شده است.

ناگفته نماند که اجلاس سالانه سهام‌داران سونی معمولا با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر برگزار می‌شد. امسال اما با وجود درخواست کمپانی مبنی عدم حضور سهام‌داران، ۲۲۲ نفر از آن‌ها در این گردهمایی شرکت کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید