یک تحلیلگر مسائل نظامی:

ایران با موشک‌های کروزش می‌‌تواند اهدافی در دریای عربی و تنگه باب‌المندب را منهدم کند!

کدخبر: ۳۴۷۳۹۵
اقتصادنیوز: یک اندیشکده پرآوازه معتقد است توانمندی‌های نامتقارن ایران، به قدرت سخت در منطقه غرب آسیا غلبه کرده و برتری یافته است.
 ایران با موشک‌های کروزش می‌‌تواند اهدافی در دریای عربی و تنگه باب‌المندب را منهدم کند!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از کیهان شورای آتلانتیک در تحلیلی به قلم باربارا اسلاوین به احتمال لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران پرداخته و می‌نویسد: ایران پیشتر توانایی چشمگیری در توسعه سامانه‌ها نشان داده که این مسئله به معنای کاهش نیاز به واردات گران‌قیمت است. پس از برچیده شدن تحریم‌ها، خریدهای ایران احتمالا تحت تاثیر محدودیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیک از جمله تاثیر تحریم‌های ایالات متحده، همه‌گیری ویروس کرونا و احتیاط از سوی تامین‌‌کنندگان بالقوه قرار خواهد داشت.
مقامات ایرانی به توانایی کشورشان در تدوین استراتژی نظامی برای دفاع از تمامیت ارضی ضمن حفظ نفوذ در منطقه از طریق بودجه‌ای بسیار پایین‌تر از بودجه دفاعی همسایگان عرب خود در حاشیه خلیج‌فارس افتخار می‌کند. براساس جدیدترین آمارها، ایران در سال گذشته هجدهمین بودجه بزرگ نظامی در جهان (برابر با 12/6 میلیارد دلار) را داشته است. اسرائیل در مقام پانزدهم 20/5 میلیارد دلار، عربستان در مقام پنجم 61/9 میلیارد دلار و ایالات متحده در مقام اول 732 میلیارد دلار در بخش دفاع هزینه کرده‌اند.
ایران در مقابل، بر ابزار نامتقارن به‌ویژه گروه‌های شبه‌نظامی در لبنان، عراق و سایر کشورها برای اعمال نفوذ و افزایش هزینه حمله احتمالی هر طرف متخاصمی استفاده کرده است. در این میان، ‌اشتباهات استراتژیک مخالفان ایران و تحولات ناشی از بهار عربی در سال 2011 فرصت‌های بیشماری برای مداخله ایرانی ایجاد کرده و تبعیض علیه شیعه در جهان عرب و آسیای جنوبی و همچنین نبود فرصت‌های شغلی برای جوانان، امکان به کارگیری نیروهای جدید را فراهم آورده است که طبق برخی گزارش‌ها، به تسلیحات ایرانی دسترسی پیدا کرده‌اند.
ایران همچنین در واکنش به حمله استاکس‌نت به زیرساخت‌های هسته‌ای خود، توانایی‌های سایبری قابل توجهی به دست آورده در زمینه ساخت موشک‌های بالستیک و کروز و پهپادها پیشرفت زیادی داشته است. دقت حملات با موشک‌های کروز و پهپادها به تاسیسات نفتی سعودی در سال گذشته که طبق گزارش اخیر سازمان ملل، با سلاح‌های ایرانی صورت گرفته، موجب شگفتی بسیاری از ناظران شد. حملات موشکی ایران به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق در تلافی ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران، توسط ایالات متحده نیز از جمله مواردی بود که توانایی‌های نظامی ایران را نشان می‌داد.
در حال حاضر، اولویت برای ایران ساخت تجهیزات در داخل کشور است. به گفته فرزاد ندیمی، از اعضای موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن، ایران هواپیماهای سوخو ۲۲ عراقی را که در زمان جنگ ایران و عراق در خاک ایران فرود آمده، با کمک کارشناسان اوکراینی، بلاروسی و سوری ارتقا داده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا اعلام کرده که این هواپیماها را با موشک‌های کروز با برد ۱۵۰۰ کیلومتری تجهیز خواهد کرد که یعنی، این هواپیماها می‌‌توانند اهدافی در دریای عربی و تنگه باب‌المندب را بزنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید