​از بین بردن سنگ کلیه با کمک امواج فراصوت

کدخبر: ۳۴۷۷۹۷
اقتصاد نیوز:پژوهشگران آمریکایی سعی دارند امواج فراصوت را برای از بین بردن سنگ کلیه به کار بگیرند.
​از بین بردن سنگ کلیه با کمک امواج فراصوت

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا ، شاید امواج فراصوت بتوانند بدن را از سنگ‌های کلیه پاک کنند. گروهی از پژوهشگران "دانشگاه واشنگتن" (UW)، این روش را روی خوک‌ها آزمایش کردند و توانستند بدن آنها را از دانه‌های شیشه‌ پاک کنند.

سنگ‌های کلیه، از ته‌نشین شدن مواد معدنی در ادرار به وجود می‌آیند. این سنگ‌ها می‌توانند در کلیه‌ها یا میزنای، لوله‌ای که کلیه را به مثانه متصل می‌کند، بمانند و درد زیادی به وجود بیاورند.

یکی از روش‌های درمان سنگ کلیه، شکستن و تقسیم آنها به قطعات کوچکتر است تا ساده‌تر و به همراه ادرار از بدن خارج شوند. روش دوم، استفاده از امواج شدید فراصوت است، اما هر دو روش می‌توانند بقایایی از سنگ‌ها را در کلیه‌ها به جای بگذارند که می‌تواند به شکل‌گیری سنگ‌های دیگر نیز منجر شود.

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن به سرپرستی "مایکل بیلی" (Michael Bailey)، روش متفاوتی را برای از بین بردن سنگ کلیه به کار گرفته‌اند. آنها از امواج ملایم‌تر فراصوت استفاده کرده‌اند تا سنگ‌ها را از قسمت‌هایی که به آنها متصل شده‌اند، جدا کنند.

پژوهشگران طی این آزمایش، امواج فراصوت را با دقت به کار گرفتند تا فشاری را به اطراف سنگ وارد کنند و آن را از جای خود حرکت دهند. "بیلی" در این باره گفت: حتی یک حرکت کوچک هم به از بین بردن سنگ‌ها کمک خواهد کرد.

پژوهشگران این روش را روی سه خوک آزمایش کردند که به جای سنگ کلیه، دانه‌های شیشه در بدن آنها قرار داده شده بود. آنها در این آزمایش توانستند بیش از ۹۰ درصد دانه‌های شیشه‌ای را با موفقیت حرکت دهند. به گفته "بیلی"، این روش، کاملا قابل کنترل است.

این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید