نشت تشعشعات رادیواکتیو در اروپا

کدخبر: ۳۴۷۸۰۳
​اقتصاد نیوز:برخلاف دیگر موشک های کروز که با استفاده از موتورهای توربینی کار می کنند، نمونه نام برده در نوع خود منحصر به فرد و مجهز به یک نیروگاه هسته ای کامل در قالب نیروی پیشران بود!
نشت تشعشعات رادیواکتیو در اروپا

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از مجله تصویری سلاح،  ایستگاه بررسی دقیق تشعشعات رادیواکتیو در سراسر شمال اروپا سطح رادیواکتیویته را بالاتر از میزان نرمال نشان داده اند. با این وجود بر اساس اطلاعات منتشر شده این وضعیت هنوز خطرناک نشده است. یکی از ایزوتوپ های پرتوزای شناسایی شده ید 131 است که توسط شکافت هسته ای ایجاد می شود. با وجود آن که به نظر می رسد منبع مشکل مذکور از جانب روسیه باشد، اما این کشور آن را انکار کرده است.

 این در حالی است که نشت هایی مشابه در سال 2017 و 2019 نیز در روسیه به ثبت رسیده اند. دانشمندان احتمال می دهند که علت اصلی این تشعشعات، آزمایش یک موشک کروز جدید مجهز به سوخت هسته ای به وسیله روسیه باشد.

داستان نشت تشعشعات رادیواکتیو در اروپا

ردیاب های پرتوهای رادیواکتیو در شمال اروپا نشان دهنده انتشار کوتاه مدت اما ظاهرا بی خطر تشعشعاتی هستند که به احتمال بالا از روسیه منشا می گیرند. علاوه بر این مقامات هم معتقد اند که این مشکل (برای اولین بار در نخستین روزهای ماه ژوئن گزارش شد) مربوط به غرب روسیه خواهد بود.

 علاوه بر این با توجه به اظهارات اخیر، ممکن است این مشکل در ارتباط با نشت دیگری باشد که در سال 2019 صورت گرفت و منجر به مرگ چند نفر شد.

با استناد به مقاله ای از  آسوشیِّتِد پِرِس، مقامات فنلاندی، نروژی و سوئدی رادیونوکلئوتیدهایی ساخته دست بشر کشف کرده اند که به صورت عادی در طبیعت یافت نمی شوند. به گفته مرکز نظارتی Barents نروژ، ید 131 توسط ایستگاه های مانیتورینگ هوا در دو نقطه از این کشور ردیابی شده است که یکی از آنها تاسیسات بازرسی از تسلیحات اتمی محسوب می شود.

علاوه بر این تحقیق به عمل آمده از طریق انستیتوی ملی بهداشت عمومی و محیط زیست هلند نیز نشان می دهد که منبع نشت تشعشعات در اروپا، غرب روسیه بوده است.

از آن جایی که رادیو ایزوتوپ ید 131 در نتیجه شکافت هسته ای تولید می شود، دانشمندان اتمی گمان می کنند که این شرایط به دنبال حادثه ای ناخواسته در یکی از تاسیسات هسته ای روسیه رخ داده باشد. طبق مقاله ای از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (به اختصار CDC)، مواجهه با مقادیر زیاد ید 131 می تواند منجر به سوختگی در سطح پوست و یا در چشم ها شود. این ایزوتوپ در صورت ورود به بدن انسان، در غده تیروئید تجمع می یابد و ممکن است منجر به سرطان این تیروئید شود. نیمه عمر ید 131 معادل 8 روز است و این بدین معنا خواهد بود که طبیعت با سرعتی نسبتا بالا می تواند از شر آن خلاص شود.

مقامات فنلاندی همچنین گزارش داده اند که در اواسط ژوئن موفق به شناسایی مقادیر جزئی از عناصر کبالت، روتنیم و سزیم شده اند. البته در اواخر همین ماه نیز سازمان جامع پیمان منع آزمایش هسته ای که سازمانی بین المللی در جهت نظارت بر علائم تست های تسلیحات هسته ای در تمام نقاط کره زمین به شمار می رود، ایزوتوپ های رادیواکتیو را در جنوب سوئد کشف کرده است.

طبق گزارشی از گاردین روسیه با بیان این نکته که دو مورد از نزدیک ترین نیروگاه های هسته ای خود به درستی در حال انجام وظیفه هستند، منبع نشت تشعشعات رادیواکتیو را رد کرده است. با این حال سابقه بروز چنین مشکلاتی از جانب روسیه سبب شده که اعتماد بین المللی به این کشور تضعیف شود. برای مثال نشت مربوط به اکتبر سال 2017، منجر به انتشار سطح بسیار بالایی از پرتوهای آسیب رسان شد.

در سال 2019 جامعه اطلاعاتی آمریکا مشخص کرد که نشت دیگری در روسیه رخ داده و دلیل آن هم تلاش دولت روسیه به منظور بازیابی بقایای موشک کروز هسته ای Burevestnik بوده است. برخلاف دیگر موشک های کروز که با استفاده از موتورهای توربینی کار می کنند، نمونه نام برده در نوع خود منحصر به فرد و مجهز به یک نیروگاه هسته ای کامل در قالب نیروی پیشران بود. بدین ترتیب حتی اگر بر اساس ادعای روسیه تمام نیروگاه های اطراف هم به درستی کار کنند، باز هم نمی توان از مخاطرات توسعه موشک Burevestnik چشم پوشی کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید