ادعای وزیر دفاع آمریکا درباره اقدام تهاجمی ایران

کدخبر: ۳۴۷۹۶۱
وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی بدون اشاره به حضور غیرقانونی و تحرکات نظامی واشنگتن در آب‌های خلیج فارس و دریای چین جنوبی، مدعی نقش داشتن این کشور در تامین امنیت این آبراه‌ها و ممانعت از اقدامات تهاجمی ایران و چند کشور دیگر شد
ادعای وزیر دفاع آمریکا درباره اقدام تهاجمی ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در پیامی در خصوص دستاوردهای اجرای استراتژی دفاع ملی این کشور ادعاهایی را علیه ایران و برخی کشورهای دیگر مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی مدعی شد: در طول سال گذشته، وزارت دفاع عملیات‌های ضد تروریستی بین‌المللی را انجام داده یا از آن‌ها حمایت کرده که ده‌ها تروریست مهم را از میدان نبرد برچیده است؛ (وزارت دفاع) نقش رهبری ما در ائتلاف ضد داعش را حفظ کرده که در نتیجه آن خلافت فیزیکی داعش در عراق و سوریه از بین رفته است.

اسپر در ادامه ادعاهایش بدون اشاره به حضور غیرقانونی و تحرکات نظامی واشنگتن در آب‌های خلیج فارس و دریای چین جنوبی گفت وزارتخانه تحت امرش در آزادی دریانوردی و تجارت دریایی ایفای نقش کرده است. وی مدعی شد: وزارتخانه آزادی دریانوردی و تجارت در آب‌های مورد مناقشه، از خلیج فارس تا دریای چین جنوبی، را حفظ و از اقدامات تهاجمی کشورهای سرکش مانند کره شمالی و ایران و همچنین همتایان نزدیک آن‌ها مانند روسیه و چین ممانعت کرده است.  

این در حالی است که تحرکات نظامی اخیر آمریکا در دریای چین جنوبی واکنش مقامات پکن را در پی داشته است. سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه هدف از حضور نظامی آمریکا در آبهای منطقه را تفرقه افکنی خواند.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین درباره حضور ناوهای هواپیمابر آمریکا در منطقه و انجام رزمایش در آبهای فیلیپین گفت، منطقه در ثبات قرار دارد، اما هدف آمریکا تفرقه انداختن بین چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی است.

این دیپلمات چینی افزود: «آمریکا به طور عمد  نیروی  نظامی  خود را برای برگزاری  یک رزمایش بزرگ در دریای چین جنوبی به منطقه اعزام کرده و قصد قدرت نمایی دارد. آنها هدف پنهانی دارند و در واقع در پی تفرقه افکنی بین کشورهای منطقه و نظامی کردن دریای چین جنوبی هستند.»

آمریکا  به تازگی از افزایش حضور نظامی خود در آب‌های اقیانوس‌های هند و آرام در بحبوحه تشدید تنش با چین خبر داده به طوریکه فرماندهی ناوگان اقیانوس آرام آمریکا در بیانیه‌‌ای بدین منظور اعلام کرد ناو گروه‌های «یو اس اس نیمیتز» و «رونالد ریگان» در حال انجام عملیات در دریای فیلپیین هستند. 

پیشتر نیز وزیر دفاع آمریکا، «کونو تارو» وزیر دفاع ژاپن و «لیندا رینولدز» وزیر دفاع استرالیا در بیانیه‌ای مشترک از کره شمالی درخواست کردند تا به میز مذاکرات خلع سلاح اتمی بازگردد.

آنطور که در این بیانیه ذکر شده است، مقام‌های سه کشور آمریکا، استرالیا و ژاپن در خصوص بیانیه کره شمالی مبنی بر اینکه دیگر خود را موظف به توقف آزمایشات اتمی و پرتاب موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای نمی‌داند، ابراز نگرانی کردند.

وزرای دفاع سه کشور مذکور در ادامه از پیونگ‌یانگ درخواست کردند تا اقداماتی را که به «افزایش تنش‌ها منتهی می‌شود و ثبات منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد، بپرهیزد» و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و گام‌های شفافی را برای دستیابی به هدف از بین بردن کامل و غیرقابل بازگشت سلاح‌های کشتار جمعی و برنامه موشک‌های بالستیک بردارد.

اظهارات وزرای دفاع آمریکا، استرالیا و ژاپن در حالی مطرح شده است که اوایل هفته جاری، کره شمالی احتمال ازسرگیری مذاکره با ایالات متحده را رد کرد و واشنگتن را به در پیش گرفتن «سیاست خصمانه» در قبال پیونگ‌یانگ و بی‌توجهی به توافقات قبلی متهم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید