کرونا مقصر فقر و تبعیض اجتماعی شناخته شد

کدخبر: ۳۴۸۲۷۱
اقتصادنیوز: محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از دولت هایی که با شیوع ویروس یکجانبه گرایی در جهان در این آزمون نمره نامناسبی گرفت دولت آمریکا بود که با برخورد سیاسی با این بحران عملاً مردود شد.
کرونا مقصر فقر و تبعیض اجتماعی شناخته شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مرکز روابط عمومی وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی: محمد شریعتمداری در اجلاس جهانی سازمان بین المللی کار با عنوان " کووید ۱۹ در دنیای کار" که به صورت مجازی برگزار شد با بیان اینکه شیوع کرونا مجالی برای محک باور و اراده‌ جامعه جهانی برای تعاون، نوعدوستی و عدالت خواهی بود، گفت: دنیا بداند مردم ایران در این ایام تحت شدیدترین رژیم تحریم ها با این ویروس جنگیده‌اند وخوشبختانه نظام درمان، سلامت و نیز اقتصاد ما در سخت‌ترین شرایط توانسته است این بحران را با موفقیت مهار کند.

وی افزود: با کدام اصل اخلاقی این موضوع قابل توجیه است که مسیر دسترسی یک ملت بویژه آسیب پذیر ترین اقشار یک جامعه مانند زنان، کارگران و کودکان به دارو و تجهیزات پزشکی به بهانه‌های واهی تحریم و مسدود شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به  اینکه  ویروس کووید ۱۹ نه فقط تاب‌آوری نظام‌های سلامت را، بلکه تاب‌آوری نظام‌های اقتصادی- اجتماعی همه کشورها را بدون تبعیض به چالش کشید، افزود: کووید ۱۹ بر ما مسلم کرد جهان نتوانسته است در مسیر امنیت، عدالت و ثبات واقعی گام بردارد.

شریعتمداری اظهار داشت: پیامدهای اقتصادی ویرانگر این بیماری به واسطه‌ تشدید کاستی‌های پیشین نظام‌های اقتصادی اجتماعی کشورها در زمینه کار شایسته، کار و اقتصاد غیررسمی، زنجیره‌های تامین ناپایدار، نظام حمایت و تامین اجتماعی ناکافی، فقر و تبعیض گسترده خود را نشان داد.

وی با بیان اینکه بیماری کووید ۱۹ درست در شرایطی همه جهان را درنوردید که بسیاری تصور می‌کردند بشر به مدد دانش توسعه‌ یافته پزشکی و نظام‌های سلامت پیشرفته از دوره‌ همه‌گیری‌ها عبور کرده است، گفت: انتشار سریع این بیماری در اقصی نقاط جهان نشان داد نه تنها بشر در قبال چنین بحران‌هایی مصون نیست، بلکه تا چه اندازه فاقد آمادگی و آسیب‌پذیر است.

وی در این اجلاس با اشاره به اینکه درس‌آموخته‌های کشورها از این بحران منبع ارزشمندی برای رسیدن به چارچوب همکاری مشترک در بین کشورهای منطقه و نیز جهان برای پیشگیری از بروز چنین بحران‌هایی است، تاکید کرد:  ضرورت دارد این چارچوب همکاری به حوزه مدیریت بحران و بازسازی پس از آن تسری پیدا کند.

وی تصریح کرد: سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان بین المللی کار در این ارتباط نقش کلیدی دارند و ضرورت دارد بخشی از ماموریت خود را در همین ارتباط تعریف کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اکنون کشورها در مراحل مختلف مدیریت این پاندمی هستند، اظهار داشت: آنچه مسلم است ناهمزمانی ورود کشورها به این مراحل می‌تواند در صورت فقدان یک نظام همکاری چندجانبه گرا و هماهنگ منجر به تداوم بحران شود. بنابر این از هم اکنون باید اقداماتی برای مصون‌سازی بازار کار کشورها در برابر بحران‌های همه‌گیر مشابه در سازمان بین المللی کار برای ساختن دنیای کار مقاوم تر، فراگیر تر و پایدار تر همزمان با بهبود و بازیابی کشورهای عضو از اثرات منفی پاندمی کووید ۱۹ آغاز شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه ایران با جدیت موضوع را در همه ابعاد انسانی، اجتماعی، اقتصادی، درآمدی و حمایتی مورد توجه ویژه قرار داده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در چهار بخش تقویت اقتصاد و اشتغال، پشتیبانی از بنگاه ها، مشاغل و درآمدها، حمایت از کارگران در محل کار و گفت وگوی اجتماعی برای یافتن راه حل ها را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه ما نه فقط باور، بلکه اعتقاد داریم که ساختن دنیایی بهتر برای کار شایسته و سعادت پایدار بشر از مسیر دوستی، صلح و امنیت پایدار در جهان میسر است، اظهارداشت: شیوع بیماری کرونا بار دیگر پیوستگی و درهم تنیدگی سرنوشت بشر را صرف نظر از قومیت، دین، نژاد و رنگ پوست نشان داد .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید