جزئیات جدید از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین

کدخبر: ۳۴۸۳۴۲
اوایل تیرماه سال جاری بود که یکی از رسانه های پر تیراژ انگلیسی بنام پترولیوم کلید فضا سازی با هدف تشویش افکار عمومی ملت ایران و در جهت دست اندازی در مسیر توافق اقدام جامع جمهوری اسلامی و کشور چین شروع کرد و فضای عمومی جامعه متاثر از این موضوع شد.
جزئیات جدید از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین

به گزارش اقتصادنیوز، ادعای این رسانه غربی مبنی بر سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری چینیها در صنعت نفت ،گاز و پتروشیمی، حمل و نقل- حضور پنج هزار نیروی امنیتی چین در ایران جهت حفاظت از منافع این کشور- تخفیف ویژه ایران در فروش نفت وگاز به چین تا سقف 32درصد کمتر از نرخ واقعی -در اختیار گرفتن تمام قراردهای نفتی ایران بدون  قید و شرط،واگذاری جزیره کیش به مدت زمان 25سال به چینی ها.. باعث سردرگمی مردم  شده و نگرانی آنها را در این اوضاع افسار گسیختگی بازار اقتصادی دوچندان کرده است اما در پاسخ به همه این شبهات معلوم می‌شود چنین ادعایی نه تنها موجودیت نداشته بلکه محور گفتگوهای دوجانبه در تنظیم پیش نویس سند همکاری جامع دوکشور نیز نبوده است.

مراحل تدوین این سند در بهمن ماه سال 94 با سفر رئیس جمهور کشور چین، شی جین پنگ کلید خورد که در دیدار با مقام معظم رهبری این موضوع توسط رئیس جمهور چین مطرح و معظم له که در جریان جزئیات این پیش نویس قرار گرفته بود فرمودند:توافق روسای جمهور ایران وچین برای یک روابط استراتژیک 25 ساله،کاملا درست و حکمت آمیز است. لذا تایید حضرت آقا نشان از رعایت همه جوانب با حفظ استقلال، عزت ملی، و صلابت همیشگی  جمهوری اسلامی را حکایت دارد. پس واضح و روشن است تایید و حمایت رهبری معظم  خط بطلانی بر ادعاهای واهی رسانه های غربی و دلواپسان داخلی است.

در خصوص حضور نیروهای امنیتی کشور چین در ایران هرگز چنین موضوعی نه از جانب طرف چینی و نه از جانب جمهوری اسلامی مطرح نشد؛ یکی از بندهای این سند همکاری امنیتی نظامی در زمینه‌های تبادل دانش نظامی، انجام رزمایشات مشترک و خرید و فروش سلاح و تجهیزات نطامی طرفین به یکدیگر است نه موارد ادعایی.

در خصوص شرط طرف چینی در سرمایه گداری 400میلیارد دلاری؛ این مورد نیز در پیش نویس سند موجودیت نداشته واصولا با پذیرش عقلی هم سازگاری ندارد چرا که یک قرارداد طولانی مدت به نرخ روز بسته نمی‌شود.

تخفیف خرید نفت گاز و پترشیمی با تخفیف 32درصد از ایران اصلا در سند فوق وجود ندارد و اتفاقا طرف چینی  اعلام داشته بر اساس قیمت جهانی حاضر بوده تا 8میلیون بشکه نفت در طول روز از ایران خریداری کند.

بحث واگذاری جزیره کیش که متاسفانه اسفندماه سال گدشته با ناشی‌گری نماینده رباط کریم حسن نوروزی کلید خورده از اساس مردود بوده و اصلا در پیش نویس توافق اشارهای به جزایر ایران نشده است؛ بعدها نوروزی حرف خود را پس گرفته و معذرت خواهی کرده و دلیل این ادعا را نقل قول از یک تاجرخارج نشین اعلام کرده است. لازم به توضیح است در زمینه سرمایه‌گذاری، صنعت گردشگری، درخواست سرمایه‌گذار جهت رونق اقتصادی و مقابله با بازارهای جهانی آمریکا در دوبی و کشورهای عربی، از سوی ایران مطرح شد که کاملا با این ادعای دروغین تعارض دارد.

دلیل مخفی‌کاری این پیش‌نویس با توافق طرفین جهت ممانعت از ورود آمریکا و غرب و سنگ‌اندازی در مسیر این توافق بوده است. از طرفی مادامی که پیش نویس همکاری دوکشور تبدیل به سند نشود و مجالس ملی کشورها تایید نکند جنبه رسمی و بین‌المللی پیدا نکرده و افشاء مفاد آن به مصالح نمی باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید