هزینه های تست کرونا اعلام شد

کدخبر: ۳۴۸۸۶۳
اقتصادنیوز : مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر عدم پرهیز از مراجعه خودسرانه افراد به آزمایشگاه‌ها جهت انجام تست تشخیص کرونا، هزینه‌های انجام تست PCR و سرولوژی در آزمایشگاه‌های خصوصی را اعلام کرد و گفت: البته در مورد کووید ۱۹ نمی‌توان نتایج را در تست سرولوژی به صراحت تفسیر کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، سمیعی در نشستی ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران از استودیو سلامت وزارت بهداشت، بر اهمیت فاصله‌گذاری فیزیکی در مراجعه مردم به آزمایشگاه‌ها تاکید کرد و با اشاره به تجمع روزانه افراد در آزمایشگاه‌ها گفت: مهم است که این شرایط در محیط کار نیز اجرا شود تا مردم به ویروس کرونا مبتلا نشوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شکایات متعددی در رابطه با بالا بودن هزینه آزمایش‌های تشخیصی کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی ارائه می‌شود، گفت: در این رابطه دستورالعمل‌های وزارت بهداشت مشخص است و ما امیدواریم با تجویز بی‌جا، فشار اقتصادی به مردم وارد نشود. آزمایش‌هایی که برای تشخیص کرونا انجام می‌شود اعم از تست پی‌سی‌آر و... باید در آزمایشگاه‌هایی باشد که مجوز دانشگاه مربوطه و وزارت بهداشت را اخذ کرده باشد. ما اخیرا متوجه شدیم برخی بدون مجوز، اقدام به نمونه‌گیری می‌کنند و حتی برخی که مجوزهایی اخذ کرده‌اند تقلب‌هایی را صورت می‌دهند که باید دانشگاه‌ها بر این موضوع نظارت کنند. مردم نیز در نظر بگیرند که خودسرانه به آزمایشگاه‌ها مراجعه نکنند و تنها با نظر و تشخیص پزشک به آزمایشگاه بروند.

سمیعی افزود: در چندین مصاحبه که در صداوسیما انجام شد دیدم که مسئولین برخی آزمایشگاه‌ها در حال جا انداختن تعرفه‌هایی در ذهن مردم هستند که لزومی ندارد. هزینه آزمایش‌های سرولوژی حدودا بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان باشد؛ در حالی که گاهی شنیده می‌شود این هزینه به بیش از ۱۰۰ هزار تومان هم در برخی مقاطع رسیده است. همچنین در مورد تست تشخیصی مولکولی نیز هزینه‌ها در بخش خصوصی ۵۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان است و در بخش دولتی نیز در صورتی که با تشخیص پزشک انجام شود به شکل رایگان خواهد بود. نکته بسیار مهم آن است که تشخیص تست سرولوژی کاری بسیار دقیق است که به تبحر کافی نیاز دارد.

وی افزود: در خصوص قیمت‌گذاری‌ها بر انجام تست، بخش درمان نیروهای مسلح اقدام به تعرفه‌گذاری بر اساس دفتر ارزش‌های نسبی کرده است و این تست در آن بخش با ۵۵ هزار تومان انجام می‌شود، اما نباید اجازه بدهیم که این تعرفه به شکل کلی جا بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ اقدامی به اندازه پیشگیری از ابتلا به ویروس نمی‌تواند موثر باشد، گفت: در این صورت کار به آزمایشگاه‌ها نخواهد رسید. البته باید در نظر بگیریم کاربرد آزمایشگاه و سختی کار در آن در شرایط قرنطینه و شرایط بازگشایی‌ها متفاوت است. پس از بازگشایی‌ها تقاضای مردم برای انجام تست‌های آزمایشگاه‌هایی افزایش پیدا می‌کند. از همکاران آزمایشگاهی خود می‌خواهیم در صورتی که پیشنهاداتی برای کاهش هزینه‌های بخش آزمایشگاهی چه برای مردم و چه برای خود آزمایشگاه دارند، به ما ارائه دهند.

وی با تأکید بر اینکه افراد هنگام مراجعه به آزمایشگاه‌ها حتما باید ماسک به همراه داشته باشند و نظافت دست‌ها و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کنند، تصریح کرد: همکاران من در آزمایشگاه‌ها جزو افرادی هستند که برای تأمین وسایل حفاظت فردی آن‌ها باید بیشتر فکر شود و از مسئولان می‌خواهم در این رابطه کمک کنند. حدودا ۷۰ آزمایشگاه خصوصی داریم که با مراجعه به دانشگاه‌ها مجوزها را برای انجام تست پی‌سی‌آر اخذ کردند، اما متأسفانه برخی انجام تست را به یک تبلیغ برای خود تبدیل کرده‌اند و وقتی چنین اتفاقی می‌افتد سامانه‌ای نیست که در اسرع وقت به ما موضوع را اطلاع دهد و ما زمانی متوجه تخلف می‌شویم که یا آزمایشگاه دیگری از آزمایشگاه خاطی شکایت کرده باشد یا مردم شکایات خود را به ما اعلام کنند.

سمیعی در ادامه سخنان خود در خصوص انجام تست‌های سرولوژی کرونا تأکید کرد: این تست‌ها بی‌ارزش نیستند، اما به اندازه کیت‌های تشخیصی تست‌هایی که در مورد هپاتیت ب و اچ آی‌ وی قاطع هستند، کاربرد ندارند. استفاده نادرست از این تست‌ها ممنوع است و در صورتی که تعرفه‌ها در این زمینه رعایت نشود باید با آزمایشگاه خاطی برخورد شود. دو تست IGM و IGG وجود دارد که سیستم ایمنی بدن در اولین مقابله با ویروس مولکولی می‌سازد که تا یک هفته قابل اندازه‌گیری است و این به عنوان IGM شناخته می‌شود و در صورتی که مثبت باشد نشانگر این است که بیمار در مراحل حاد خود قرار دارد. سپس این ملکول روی IGG سوییچ می‌شود. این در حالی است که در مورد کووید ۱۹ نمی‌توان نتایج را در تست سرولوژی به این صراحت تفسیر کرد. این بیماری ناشناخته است و باید صبر کنیم که بدانیم کدام آزمایش سرولوژی می‌تواند برای ما موثر باشد.

وی افزود: چندین بار از انجمن‌های آزمایشگاهی و نظام‌پزشکی دعوت کرده‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم که حتی اگر مشکلات اقتصادی دارند برخی کارها را انجام ندهند. در حال حاضر ما گرفتار کاربرد غیرضروری آزمایش سرولوژی شده‌ایم. البته بدون پژوهش اطلاعات ما زیاد نخواهد شد. ماجرای تمایل به سمت تست‌های سرولوژی نیز برای کاربرد متفاوتی به اسم گواهی سلامت بود و ما هنوز امیدواریم تست‌هایی پیدا شود که بتوانیم از آن استفاده کنیم و بیماری را مدیریت کنیم. دقت کنید که برد در این زمانه با کسی است که بتواند بهترین راه برای بازگشت نیروها به کار را پیدا کند. هر کشوری فاصله خودش را با بازگشت ایمن به کار به هر روشی که به صلاح باشد، کوتاه می‌کند و در این صورت می‌تواند برنده باشد آن هم به شرطی که با پرداخت هزینه کمتر بتوانیم موفق باشیم.

سمیعی مجدا درباره تعرفه مصوب تست‌های سرولوژی تصریح کرد: برخی از فرایند تدوین تعرفه به این شکل است که زمانی که خدمتی ضروری تشخیص داده شود، براساس هزینه تمام شده‌ای که دارد تعرفه آن تعریف می‌شود. وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه سلامت صلاحیت تصویب این تعرفه را ندارند. یعنی اگر تعرفه‌ای پیشنهاد شود تا زمانی که هیأت دولت تصویب نکند، تعرفه قانونی نخواهد بود. در این زمینه در مورد آزمایش‌های سرولوژی یک کد، مشخص شده است که نشان می‌دهد هزینه آزمایش حدود ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است و زمانی که هزینه تمام شده کیت آزمایش سرلوژی کووید ۱۹ را برآورد کردیم تولیدکننده اعلام کرد که هزینه او بین ۱۷ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. البته در آن زمان تنها یک تولیدکننده داشتیم اما در این فاصله چند تولیدکننده دیگر نیز بازار وارده شده‌اند. اکنون تعرفه آزمایش‌های سرولوژی در مسیر تصویب نهایی و پیشنهاد به هیأت وزیران است و اگر رقابت در جامعه اتفاق بیفتد و قیمت کیت برای تولیدکننده کاهش یابد، با این تعرفه هم می‌تواند ارائه خدمات را انجام دهد. چیزی که وزارت بهداشت در حال حاضر ابلاغ کرده است کد ۸۰۳۷۲۰ کتاب ارزش نسبی است و بخش خصوصی نیز باید هزینه حدود ۲۹ هزار تومان را برای این آزمایش دریافت کند.

وی افزود: یکی از آزمایشگاهی‌ها از آزمایش سرولوژی در صداوسیما تعریف زیادی کرده است، اما واقعیت این است که تست سرولوژی این طور نیست و بر روی تشخیص بیماری موثر نخواهد بود. تست‌های مولکولی یا پی‌سی‌آر نیز در بهترین شرایط ممکن است در ۷۰ درصد موارد جواب مثبت بدهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید