منشا احتمالی زلزله امروز استان تهران

کدخبر: ۳۴۸۹۳۲
اقتصادنیوز: رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: به نظر نمی‌آید که منشأ این گسل مشاع باشد. احتمالا منشأ این زلزله امتداد غربی گسل‌های شمال سمنان و سرخه است و یا علت شاخه‌های گسل فیروزکوه می‌تواند باشد.
منشا احتمالی زلزله امروز استان تهران

به گزارش اقتصادنیوز، علی بیت‌الهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره وقوع 18 زلزله در محدوده فیروزکوه اظهار داشت: از صبح امروز 6 زلزله بالای 2.5 ریشتر در جنوب غرب منطقه فیروزکوه رخ داده است که مابقی این زلزله‌ها کمتر از 2.5 ریشتر بوده است.

وی افزود: پس از وقوع زلزله 5.1 ریشتری دماوند، یک شیف فاصله‌ای در حدود 55 کیلومتری به سمت شرق در این منطقه، کانون تجمع لرزه‌ای خود اتفاق افتاد و تعدادی زلزله بیش از 2.5 ریشتر را مشاهده کردیم. این لرزه‌ها با یک کش و قوس‌هایی ادامه داشت تا اینکه امروز با یک رفتار غیرعادی مواجه بودیم که با زلزله 3.6 ریشتری در ساعت 5 صبح نمود بیشتری پیدا کرد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: ساعت 8 صبح هم زلزله‌های 2.5 تا 3 ریشتر رخ داد و ادامه آن در ساعت 11:49 دقیقه زلزله‌ای با بزرگی 4 ریشتر اتفاق افتاد و نگرانی‌های ما را افزایش داد.

بیت‌الهی با بیان اینکه روند وقوع زلزله‌ها افزایشی بوده است، گفت: به نظر نمی‌آید که منشأ این گسل مشاع باشد. احتمالا منشأ این زلزله امتداد غربی گسل‌های شمال سمنان و سرخه است و یا علت شاخه‌های گسل فیروزکوه می‌تواند باشد.

وی با بیان اینکه این لرزه‌ها فاصله 110 کیلومتری تا مرکز تهران دارند، اظهار کرد: طبق تجربیات به دست آمده از زلزله‌های بزرگ کشور، به نظر نمی‌آید که این زلزله‌ها پیش‌لرزه زلزله بزرگتری باشد و وقوع زلزله بزرگتر احتمال پایین‌تری دارد چراکه پیش‌لرزه‌ها معمولا به صورت خوشه‌ای رخ نمی‌دهند.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی افزود: تمام این تجربیات را از رفتار زلزله‌های بزرگتر دیده‌ایم و اگر قرار بود زلزله بزرگتری رخ دهد در فاصله یک ساعت پس از پیش‌لرزه اتفاق می‌افتاد.

بیت‌الهی تاکید کرد: در این شرایط شیوع بیماری کرونا، به مردم تهران پیشنهاد نمی‌کنم شب را بیرون از خانه به سر کنند و این لرزه‌های کوچک جای نگرانی ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید