تلفات جانی ناشی از جنگ میان ایروان و باکو

کدخبر: ۳۴۹۱۹۵
اقتصاد نیوز: وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگوی تلفنی با همتایان ارمنی و آذربایجانی خود خواستار برقراری آتش بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد.
تلفات جانی ناشی از جنگ میان ایروان و باکو

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در گفت وگوی تلفنی با «ظهراب مناتساکانیان» وزیر خارجه ارمنستان و «المار محمدیاراف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با آنها درخصوص اوضاع مرزی تبادل نظر کرد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، روز گذشته در بیانیه ای خبر داد، درگیری های روز یکشنبه و شب گذشته میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مرز دو کشور در مسیر شهرستان "تاووز " جمهوری آذربایجان منجر به تلفات جانی  شده است.

به گزارش منبع آذربایجانی، در جریان این درگیری ها یک  افسر و سه سرباز این کشور کشته و تنی چند نیز مجروح شدند اما آنگونه که رسانه های بین المللی گزارش کرده اند، طرف ارمنی، نیروهای جمهوری آذربایجان را در وقوع این درگیری ها متهم کرده است. ارمنستان کشور همسایه خود را متهم کرده که با حملات توپخانه‌ای قصد داشته است مواضع نیروهای ارمنی را تصرف کند. منابع ارمنی همچنین گفته‌اند که ارتش آذربایجان به عقب‌نشینی وادار و متحمل خسارات انسانی شده است.

لاوروف از طرفین درخواست کرد اقدامات جنگی را متوقف کرده و آتش بس اعلام کنند.

وزیر خارجه روسیه از دو طرف دعوت کرد باتوجه به تعهدات برعهده گرفته شده و پیشنهادهای روسیه، آمریکا و فرانسه به عنوان سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا خویشتنداری کنند. 

لاوروف در گفت وگوهای تلفنی خاطرنشان کرد که روسیه به اجرای ماموریت میانجی گرایانه خود در تماس ها با باکو و ایروان در سطح ملی و در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ادامه می دهد. 

طرف روسی به اهمیت اتخاذ رویکرد مسئولانه از طرف اعضای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در ارزیابی وضعیت بوجود آمده میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان و خودداری از اقدامات و بیاناتی اشاره کرد که ممکن است تنش ها را افزایش دهد. 

 سفیر جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ممکن است کشورش با ارمنستان وارد جنگ تمام عیار شود.

گفتنی است پولاد بلبل اوغلو سفیر جمهوری آذربایجان در روسیه روز دوشنبه در گفت وگو با رادیو روسی گاواریت ماسکوا گفت: جمهوری آذربایجان هیچگاه با ازدست دادن ۲۰ درصد اراضی خود کنار نخواهد آمد و به همین دلیل تلاش می کند منطقه قره باغ را بازگرداند. 

سفیر جمهوری آذربایجان در روسیه خاطرنشان کرد: آیا می‌شود کشور ثروتمندی همچون ما با جمعیت ۱۰ میلیون نفر و زیرساخت های توسعه یافته و نیروهای مسلح به کشور دیگری اجازه دهد بخشی از قلمرو خود را برای مدت بی نهایت در اشغال بگیرد؟

بلبل اوغلو گفت: ارمنستان تلاش می کند مناقشه قره باغ را راکد کند بنابراین مذاکرات هیچ نتیجه ای نمی دهد.

وی ادامه داد: اگر مذاکرات هیچ گونه ثمره ای ندارد طبیعی است جنگ خواهد شد. به همین خاطر باید یک بار و برای همیشه موضع قابل فهم باشد. 

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ به درگیری نظامی کشید، در نتیجه این مناقشه منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.  

در ماه می سال ۱۹۹۴ میلادی میان طرفین مناقشه، رژیم آتش بس برقرار شد ولی میانجیگری بین المللی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه ای نداشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید