هشدار در مورد مصرف شیرخام

کدخبر: ۳۴۹۴۱۰
​اقتصاد نیوز:دانشمندان اعلام کردند که شیر خام ممکن است میکروب های مقاوم به آنتی بیوتیک داشته باشد.
هشدار در مورد مصرف شیرخام

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسکانیوز، تجزیه و تحلیل نمونه های شیر خام خریداری شده در ایالات متحده، تعداد کمی از باکتری های مفید را در کنار باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک بالقوه خطرناک، یافت که در زمان ماندن در دمای اتاق تعداد آنها افزایش می‌یابد.

مطالعه اخیر نتیجه گیری کرد که شیر خام ممکن است باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک داشته باشد.تولید کنندگان شیر به طور معمول آن را پاستوریزه کرده، یا به آن گرما می دهند تا قبل از مصرف افراد باکتری ها را در آن از بین ببرند.

میکروبیولوژیست فرانسوی لوئیس پاستور در دهه 1800 پاستوریزه شدن را توسعه داد. با این حال در سال‌های اخیر، بسیاری از مردم به مصرف شیر خام یا غیرپاستوریزه روی آوردند. طرفداران معتقدند که شیر خام باعث افزایش ارزش غذایی ناشی از هضم و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

دانشمندان و پزشکان اعتبار این ادعاها را زیر سوال برده و درباره خطر احتمالی عفونت ناشی از نوشیدن شیر خام هشدار داده‌اند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) همچنین مزایای بهداشتی مصرف شیر خام را رد می کند. طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، شیر غیر پاستوریزه در سالهای 2007 تا 2012 باعث 979 مورد بیماری شده است.

با وجود این، شیر خام برای خرید در 30 ایالات متحده آمریکا در دسترس است و تقاضاها در این مورد رو به رشد است. در مطالعه جدید، محققان دانشگاه کالیفرنیا، میزان باکتریایی بیش از 2هزارنمونه شیر خریداری شده در ایالات متحده، از جمله شیر خام را تجزیه و تحلیل کردند.

آنها دریافتند که شیر خام در مقایسه با انواع پاستوریزه دارای تعداد بیشتری باکتری است. آنها همچنین شناسایی کردند که برخی از این باکتریها حاوی ژن‌های ضد میکروبی هستند.

این یافته ها که در مجله Microbiome منتشر شده نشان می دهد که شیر خام می تواند به گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی منجر شود، به ویژه اگر محصول به طور مناسب سرد نشده باشد.

برآوردها نشان می دهد که حدود 3درصد از جمعیت ایالات متحده شیر خام مصرف می کنند. بسیاری از این محصولات ادعا می کنند که حاوی باکتری های سالم مفید برای روده هستند.

برای ارزیابی این ادعاها ، نویسندگان جدیدترین مطالعه نمونه های شیر را از پنج ایالت (کالیفرنیا، آیداهو، آریزونا، کارولینای جنوبی و مین) جمع آوری کردند.این نمونه ها انواع شیر پاستوریزه تولید شده به روش مختلف را بررسی کردند؛ از جمله آن هاپاستوریزه کردن با زمان کوتاه با درجه حرارت بالا (HTST) که رایج ترین روش در ایالات متحده است و فوق پاستوریزه کردن (UHT) است.

آنها نمونه ها را در دمای یخچال 4 درجه سانتیگراد و دمای اتاق (23 درجه سانتیگراد) تا 24 ساعت نگهداری کردند. در این مدت انواع باکتری‌های موجود در نمونه ها تجزیه و تحلیل شد.

مخزنی از باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک

نتایج نشان داد که شیر خام بیشترین تعداد باکتری را دارد و بیشتر آن ها از خانواده Pseudomonadaceae است که می تواند باعث ایجاد بیماری در انسان شود.بسیاری ادعا می کنند که شیر خام حاوی مقادیر زیادی باکتری اسید لاکتیک خوب است که می تواند هضم را بهبود بخشد. بسیاری از مکمل های پروبیوتیک حاوی باکتری های اسید لاکتیک هستند اما این مطالعه نشان داد که شیر خام حاوی باکتری های خوب محدودی است.

محققان همچنین دریافتند که نمونه شیر خام حاوی سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک باکتری است و هنگامی که در دمای اتاق نگهداری می‌شود تعداد این باکتری ها به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از بزرگترین تهدیدات پزشکی مدرن است. براساس CDC هر ساله بیش از 2.8 میلیون عفونت مقاوم به آنتی بیوتیک در ایالات متحده رخ می دهد و منجر به مرگ بیش از 35هزار نفر می شود.

مصرف باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک نه تنها برای فرد بلکه برای کل جامعه خطر است. این امر به این دلیل گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی است.

محققان می گویند، اگر مردم شیر را به طور صحیح نگهداری نکنند، واقعاً پرخطر است. آنها همچنین نسبت به مصرف کنندگان در تلاش برای ساختن یک محصول شیر تخمیر شده یعنی گذاشتن شیر خام در دمای اتاق به مدت 1-5 روز هشدار می دهد.

اگرچه دانشمندان برای درک خطرات سلامتی ناشی از شیر خام باید تحقیقات بیشتری انجام دهند، یافته های این مطالعه نشان می دهد که شیر خام به اندازه ادعاها سودمند نیست.

نویسندگان توصیه می کنند هر کسی که می خواهد نوشیدن شیر خام را ادامه دهد؛ آن را در یخچال نگهداری کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید