فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران:

وضعیت کرونا در تهران قرمز شد/نگرانیم

کدخبر: ۳۴۹۶۲۱
فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا شهر تهران گفت: بستری روزانه بیماران کرونایی در تهران معادل‌ آمار یک استان با وضعیت قرمز است.
وضعیت کرونا در تهران قرمز شد/نگرانیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، علیرضا زالی، فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا شهر تهران در خصوص مصوبات نشست امروز ستاد مبارزه به کرونا اظهار داشت: شرایطی خاصی که امروز شهر تهران با آن مواجه است طبیعتا یک نگرانی زیادی بین اعضای ستاد کرونا تهران در برداشت و اعضا ستاد تهران، امروز تاکید داشتند که باید جدی‌تر و سریع‌تر در عرصه شهری اتفاق بیافتد تا ما شاهد افزایش چشمگیر بار بیماری در روزهای آتی نباشیم.

وی ادامه داد: طبیعتا وضعیت پیچیده استان تهران که قابل مقایسه با هیچ استان دیگری نیست، نگران کننده شده است. به طور مثال در ۲۴ ساعت گذشته ۸۹۰ بیمار کرونایی در تهران بستری کردیم در حالی که در برخی از استان‌هایی که وضعیت قرمز هستند کل بیماران بستری کرونا ۸۹۰ تا ۹۰۰ نفر بوده است. در واقع معادل یک استان قرمز، در تهران در ۲۴ ساعت گذشته بیماران جدید بستری کرده‌ایم.

زالی افزود: شرایط تهران بسیار پیچیده است و نیازمند یک نسخه کاملا متفاوت نسبت به گذشته است. نکته‌ای که امروز خیلی مورد تایید بود این است که برای شهر تهران مداخلات و مصوبات باید جایگاه متفاوتی داشته باشد و باید بلادرنگ همه اینها عملیاتی شود.

فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران گفت: نکته دوم بحث ایجاد فرآیند انسجام و هماهنگی بین بخش‌های مختلف است. اعلام شده بود که محدودیت‌ها برای یک هفته باشد و امروز در ستاد ملی  مقابله با کرونا درخواست ما تمدید مهلت این یک هفته بوده است و به نظر ما محدودیت یک هفته ای کفایت نمی‌کند و در هفته‌های آتی حتما باید دامنه محدودیت‌ها گسترش یابد،‌ البته به گونه‌ای که به شرایط کسب و کار فعلی آسیب وارد نشود.

وی ادامه داد:طبیعتا اگر ما امروز برخی از این مداخلات را اعمال کنیم بحث اقتصاد و کسب و کار هم کمتر تحت شعاع قرار خواهد گرفت، و اگر شرایط بحرانی شود آنها نیز در معرض خطر بیشتری قرار خواهند گرفت.

زالی گفت: برخی از این مصوبات و محدودیت‌ها که شامل تعلیق تمام تجمعات بالای 10 نفر،‌ بحث کلی سمینارها،‌ مجامع، کمیسیون‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها است که کلا از نظر ما باید معلق شوند.

وی در خصوص فعالیت مساجد گفت: مساجد بازهستند اما باید نماز به شکل فردی خوانده شود و ما درخواستمان از مومنین عزیز این است که فعلا نماز به صورت جماعت برپا نکنند. همچنین در مورد نماز جمعه با همکاری ائمه نماز جمعه تهران درخواست کردیم که این هفته نیز نماز جمعه در تهران به تعلیق دربیاید.

فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران بیان کرد:‌ باشگاه‌های ورزشی، تالارها، آرایشگاه‌های زنانه باید به صورت جدی این هفته تعلیق شود. نظر ما این است که تعلیق‌ها حتما باید در هفته آینده نیز استمرار پیدا کند.

زالی درباره عدم برگزاری آزمون‌ها در تهران گفت:‌ تهران همچنان شرایط برگزاری آزمون‌ها را ندارد و متاسفانه ما به صورت جسته و گریخته شاهد برگزار برخی از این آزمون‌ها هستیم که باید تعلیق شوند زیرا ما هنوز اطمینان خاطر نداریم که آیا این آزمون‌ها می‌توانند پروتکل‎های بهداشتی را به گونه‌ای رعایت کنند یا خیر؟ بنابراین نظر ما این است که در تهران تا اطمینان خاطر از تحقق قطعی همه موارد بهداشتی در فضای مسقف آزمون‌ها نداشته باشیم،‌ این آزمون‌ها باید معلق شود.

وی افزود: تمام آمون‌های مدارس و برنامه‌های غربالگری پیش دبستانی باید تعطیل شود. اگر افراد برای غربالگری بخواهند اقدام کنند خطر قابل توجه‌ای آنها را تهدید خواهد کرد. به خصوص افرادی که از استان‌های قرمز بخواهند برای شرکت در آزمون‌ها به تهران بیایند در خطر جدی هستند و حتما مخاطره آمیز است. بنابراین نظر استاندار تهران و ستاد فرماندهی این است که آزمون‌هایی که به میزبانی تهران برگزار می‌شود حداقل در این شرایط تهران، به زمان دیگری موکول شود.

زالی گفت: به خاطر رشادت‎های تیم پزشکی باید هر چقدر می‌توانیم پیشگیرانه رفتار کنیم تا میزان بار مراجعین به حداقل برسد. این بیماری بدون رعایت پیشگیری‌ها و مداخلات مدنی محقق نمی‌شود.

 فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران بیان کرد: در دو روز اخیر استفاده از ماسک در سطح شهر،‌ یک مقدار بار مراجعین ما را تقلیل داده است. نظر اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران این بود که شاید افراد فرودست در جامعه امکان تهیه ماسک را ندارند از این رو باید شرایط به گونه‌ای باشد که به صورت یارانه‌ای از سوی وزارت صمت و نهادهای خیریه به این افراد ماسک داده شود.

وی تصریح کرد: اگر ما امروز بخواهیم بحث فرهنگ استفاده از ماسک را داشته باشیم این نقصیه باید هر چه سریعتر برطرف شود. اخباری از برخی نهادها و پایگاه‌های تولیدی ماسک و مواد ضدعفونی کننده می‌رسد که اینها نگران کننده است و اینها نیاز به حمایت جدید دارند تا بتوانند تولید خودشان در زمینه ماسک و مواد ضدعفونی کننده را داشته باشند.

زالی بیان کرد: باید یک حمایت ویژه متفاوت از نظر مالی، اعتباری و بانکی برای این گروه‌ها طراحی شود زیرا ما در روزهای آینده بیش از حالا به ذخایر راهبردی ماسک و موارد حفاظتی در تهران نیاز خواهیم داشت.  

وی گفت:‌ بحث دیگر این است باید یک جلسه‌ای با مسئولین اتحادیه اصناف داشته باشیم تا با استفاده از ظرفیت خود صاحبان و کارکنان اتحادیه ها شاهد افزایش حداکثری ظرفیت استفاده از موارد بهداشتی باشیم.

زالی خاطر نشان کرد:‌ همکاران ما شیوه نامه جدید در دانشگاه تهیه کردند که قرار شد ذیل مجموعه حقوقی،‌انتظامی،‌ دادستانی،‌تعزیراتی و بهداشتی به گونه‌ای عمل شود که تیم‌های نظارتی تشکیل شوند و با کمک صاحبان اتحادیه‌ها، ابعاد نظارتی بیش از گذشته رعایت شود.

فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران خاطر نشان کرد: طبیعتا صاحبان مشاغل نیز بدانند که اگر قرار است کسب و کار آنها ادامه پیدا کند لاجرم باید شیوه‌نامه بهداشتی را سختگیرانه‌تر اجرا کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید