چاه‌های غیرمجاز چند هزار مترمکعب آب زیرزمینی را به غارت می‌برند؟

کدخبر: ۳۴۹۷۱۳
اقتصاد نیوز: معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز موجود کشور سالانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد مترمکعب منابع آب زیرزمینی را به غارت می‌برند.
چاه‌های غیرمجاز چند هزار مترمکعب آب زیرزمینی را به غارت می‌برند؟

 

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا: علی‌مراد اکبری روز چهارشنبه در حاشیه سفر به شهرضا و بازدید از طرح‌های کشاورزی و آبیاری روستاهای این شهرستان، خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی را فاجعه ذکر و اضافه کرد: همه مسوولان در قوای سه‌گانه و مدیران استانی باید برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی همت کنند و جلوی این فاجعه ملی و سرزمینی را بگیرند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: وزارت نیرو سال گذشته به استان‌ها نامه‌ای برای تعدیل پروانه چاه‌های مجاز نوشت که این امر خلاف قانون بود.

وی تاکید کرد: این در حالی است که چاه‌های غیرمجاز رها هستند به‌طوری‌که در کنار چاه مجاز صدها حفاری غیرمجاز وجود دارد و آب به یغما می‌رود.

اکبری یادآور شد: گاهی کشاورزی که چاه مجاز دارد و قوانین را رعایت می‌کند را تحت فشار قرار می‌دهیم و غارتگر را رها می‌کنیم در حالی‌که تولید ما روی کشاورز و زارع تکیه دارد.

وی به افزایش بازدهی آبیاری از ۳۲ درصد در سال ۱۳۹۲ به  ۴۵ درصد در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: با افزایش بازدهی آب از آغاز انقلاب تا امروز، ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی شده که از این میزان  ۵.۴ میلیون مترمکعب مربوط به اقدامات دولت کنونی است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: ۱۲ میلیارد دلار در بخش آب کشور طی دو دوره دولت یازدهم و دوازدهم سرمایه‌گذاری و هزینه شده است.

وی با اشاره طرح آبیاری نوین در اصفهان تصریح کرد : هفت هزار هکتار طرح آبیاری نوین در ۲ سال گذشته در استان اصفهان عملیاتی شده است.

به گفته وی سال گذشته ۶ هزار هکتار و سال جاری یک‌ هزار هکتار آبیاری نوین در اصفهان اجرا شد و حدود یکهزار و ۵۰۰ هکتار دیگر هم در دست اقدام است.

اکبری با بیان اینکه سال ۹۸، ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به طرح‌های آبیاری نوین اصفهان اختصاص یافت، تصریح کرد: ۱۰۹ میلیارد تومان از این اعتبار برای طرح‌های آبیاری تحت فشار در شهرستان‌های این استان، هزینه شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا در همین پیوند، اظهارداشت: نوسازی و بهسازی کامل قنات‌ها و کانال‌های آب‌رسانی این شهرستان هشت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

رضا باقری تصریح کرد:  با مشارکت سپاه و مردم و با صرف اعتبار به‌سازی و مقاوم سازی قنات،  ۱۷۵ میلیون تومان تا زمان حاضر، صرف رفع انسداد و مرمت  قنات روستای "زیارتگاه" شده است.

وی مرمت و بازسازی قنات روستای «وشاره» با اعتبار سه میلیارد ریال را یادآور شد و گفت: بتن ریزی ۵۷۰ متر از پشت تونل قنات انجام و نهایی شده است.

شهرضا با ۱۶۰ هزار نفر  جمعیت در ۷۵ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید