کوید19 با خون چه می‌کند

کدخبر: ۳۵۰۰۴۹
​اقتصادنیوز: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که بروز لخته خون در شریان‌های پای بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ بیش از سایر بیماران پیش‌ می‌آید و می‌تواند عوارض منفی بسیاری در پی داشته باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مدیکال‌اکسپرس، کووید- ۱۹، با بروز لخته‌های خون در شریان‌های پا ارتباط دارد.

 بررسی جدید پژوهشگران "مرکز پزشکی مونته فیور" (Montefiore Medical Center) آمریکا نشان می‌دهد بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ که نشانه‌هایی مانند کمبود ذخیره خون در آنها دیده می‌شود، بیش از بیمارانی که به کووید- ۱۹ مبتلا نیستند، در معرض خطر قطع عضو یا مرگ قرار دارند.

ارتباط میان کووید- ۱۹ و وجود لخته‌های خون در شریان‌های ریوی، در پژوهش‌های بسیاری اثبات شده است اما اطلاعات کمی در مورد ارتباط میان کروناویروس و ترومبوز شریان‌های اندام تحتانی وجود دارد.

در چنین شرایطی، لخته های خون در شریان‌ها به وجود می‌آیند و مانع از جریان یافتن و رسیدن اکسیژن به اندام تحتانی می‌شوند.

پژوهشگران طی دوره اوج کووید- ۱۹ در نیویورک، مشاهده کردند که تعداد بیماران مبتلا به ترومبوز شریانی افزایش یافته است. این بیماران، با نشانه‌هایی مانند سردی، درد و تغییر رنگ در پاهایشان به بیمارستان مراجعه می‌کردند.

افزایش تکان‌دهنده آمار چنین بیمارانی، پژوهشگران را بر آن داشت تا ارتباط میان کووید- ۱۹ و ترومبوز شریانی را دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهند.

"اینسا گلدمن" (Inessa Goldman)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما در بررسی‌های خود دریافتیم که ترومبوز شریانی ناشی از کووید- ۱۹ می‌تواند پیامدهایی مانند قطع عضو یا مرگ را در پی داشته باشد.

وی افزود: از آنجا که آمار مبتلایان کووید- ۱۹ در سراسر جهان رو به افزایش است، پزشکان باید به ارتباط میان کووید- ۱۹ و بروز ترومبوز شریانی توجه بسیاری داشته باشند. اگر این مشکل به موقع تشخیص داده شود، امکان حفظ اعضای بدن بیمار و پیشگیری از نیاز به قطع عضو فراهم خواهد شد.

این پژوهش، در مجله "Radiology" به چاپ رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید